Los van de user agreement: het feit dat het volume van boxen, headsets of oortjes zo hoog staat dat het gehoorschade kan opleveren, is dit niet de verantwoordelijkheid van de gebruiker zelf? Een bug kan nooit een geluid procuderen waarvan het volume luider is dan hoe het volume van de speakers ingesteld is, zou ik zo denken. Zelfs als het spel "normaal" geluid produceert, kan je je oren beschadigen door je speakers, headset extreem luid te zetten. Is dit dan ook de verantwoordelijkheid van de producent? Ik vermoed dat de topic starter met een headset gespeeld heeft, want om met gewone speakers je oren te beschadigen, moet je geluid al extreem luid staan...
Er zijn meerdere manieren om volume te regelen op een PC die gebouwd is met gamen als primair gebruik.
Meeste PC/laptops gebruikers maken enkel gebruik van de masterknop(draaiknop op speaker en/of draaiknop zijkant laptop).Deze knop regelt het volume van alle audio die uit je speakers komt.
Zelf ben ik in het bezit van een audiokaart waarin je elk audiospoor,een aparte volumeregeling heeft.Dit gebeurt via de driver(software)voor de audiokaart.
Verder kun je nog je volume regelen via de soundmanager van windows zelf(deze heeft ook aparte settings voor all gedetecteerde audiosporen)en via audiosettings in het spel zelf'deze regelt het mastervolume van het spel).
Meeste headsets hebben ook een masterknop die het volume regelen van alle audio die uit je headset komt.
Audiocue's en communicatie met teammembers is heel belangrijk in dit spel.Audiocue's zijn bv explosies,geweerschoten,overvliegende heli's en gevechtsvliegtuigen,etc.Deze moeten hoorbaar voor de immersie en je positionele gewaarwording in het spel.
De communicatie met je teammembers gebeurt via een ander stukje software,meestal Teamspeak of Skype.Ik gebruik Teamspeak.
Moest je enkel de audio regelen via een masterknop,komt alles aan hetzelfde volume uit je speakers/headset wat het communiceren met je teammembers onmogelijk maakt.Hierbij komt de software dus zien.Doordat je elk audiospoor apart kunt regelen,is het dus mogelijk om het volume van je spel en Teamspeak op verschillende niveau's in te stellen.
Dit is mijn methode:
Mastervolume van speakers/headset(draaiknop):90%
Volume in Windows Soundmanger(spoor van het spel en Teamspeak):90%
Volume in driver(spoor van spel):90%
Volume in driver(spoor van Teamspeak):60%
Mastervolume in spel:20%
Deze bug overruled het mastervolume in spel.
VOLUME OP STIL VOOR HET BEKIJKEN VAN DIT FILMPJE
Bekijk dit filmpje van begin tot einde.
https://www.youtube.com/watch?v=xneRvcNBbf8" onclick="window.open(this.href);return false;
Van 00:00 tot 00:11 hoort u sfeergeluiden.Op 00:11 hoort u de audiocue "
here's your medkit.Beide binnen een zeer aanvaardbaar volume.
Net na de audiocue hoort u het geluid dat de bug produceert.U hoort duidelijk dat deze zich veel luider afspeelt dan de sfeerfgeluiden en de audiocue.
Op 00:31 ziet u zijn ingame audio settings.Zijn mastervolume staat op 14%.
Deze bug overruled dus duidelijk je mastervolume in het spel.Ook al heb je alle audioniveau's binnen aanvaardbare settings,het geluid van deze bug komt dus zeer plots en hard uit je speakers/headset.