Hallo,
Ik heb een schuldsaldoverzekering bij Cardif voor mijn huidige appartement.
Deze heb ik intussen in 4 jaar volledig afbetaald en ik heb ze ieder jaar volledig ingebracht in de belasting onder pensioensparen.
Nu heb ik onlangs samen met mijn vriendin een huisje gekocht en we willen het appartement verhuren.
Ik ben dan ook momenteel in onderhandeling met een hoop banken voor de herfinanciering van mijn hypotheek voor het appartement en een nieuwe hypotheek voor het huisje.
Sommige banken zijn tevreden met een schuldsaldoverzekering voor het nieuwe huisje (en dan mag ik de schuldsaldoverzekering bij Cardif houden voor het appartementje).
Andere banken eisen ook dat we een schuldsaldoverzekering bij hun nemen voor de herfinanciering van het appartement.
Ik probeer nu uit te zoeken wat deze scenarios financieel inhouden (zodat ik kan zien of de lagere rente dit rechtvaardigt).
Als ik het goed begrijp moet ik bij het houden van de ssv bij Cardif, bij herfinanciering bij een andere bank, de ssv laten herberekenen.
Dit zal dan waarschijnlijk een "herbereken kost" en een beperkte bijbetaling (of terugbetaling?) tot gevolg hebben.
Heeft dit ook fiscale gevolgen aangezien ik alles onder pensioensparen heb ingebracht?
Wat ik precies moet verwachten bij het nemen van een nieuwe ssv bij een andere bank, weet ik niet zeker...
Ik heb al vernomen dat ik sowieso 1/3 van de totale ssv moet terugbetalen aan de staat (omdat ik het onder pensioensparen heb ingebracht).
Maar moet ik de oude ssv nog afkopen dan (met dossierkosten er nog een bij?)? En wat houd dit ongeveer in? Ga ik er in totaal nog iets ervan terug krijgen?
Alvast bedankt!