Huwelijkscontract: Woning aankopen vlak voor huwelijk

kjelleve
Topic Starter

Huwelijkscontract: Woning aankopen vlak voor huwelijk

#1 , 19 mar 2015 09:17

Hallo iedereen!
Mijn vriendin en ik hebben een woning aangekocht en binnenkort moeten we de akte laten schrijven. Nu trouwen we binnen een dikke maand en vroeg ik me af hoe het nu juist zit met het huis.
Ik heb begrepen dat we dus automatisch onder het wettelijk stelsel vallen, maar behoort het huis dan al automatisch onder onder het gemeenschappelijk vermogen? Wat gebeurt er bij overlijden?

Ik heb begrepen dat je dit allemaal kan uitklaren met een huwelijkscontract, maar wat moet daar dan juist in staan? Ik vind veel info over de stelsels en het aankopen van een huis, huwelijkscontract, huwelijk enzo. Maar nooit in de volgorde die wij nu hebben.

Kan iemand me wat meer uitleg geven ?
Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kjelleve
Topic Starter

#2 , 19 mar 2015 09:18

Oja, even erbij vermelden: We zijn momenteel enkel feitelijk samenwonend.

KimSe

#3 , 19 mar 2015 09:22

Als jullie de woning aankopen voor het huwelijk, kopen jullie de woning elk voor de helft en neem ik aan dat er een beding van aanwas in de akte zal opgenomen zijn.

Dit beding van aanwas houdt in dat bij het overlijden van 1 van jullie beiden de langstlevende de helft van de andere overneemt en daar registratierechten op betaald.

Dit is een vrij dure constructie wanneer een van beiden komt te overlijden.

Wanneer jullie huwen, kunnen jullie via het huwelijkscontract de woning (en het hypothecair krediet) inbrengen in het gemeenschappelijk vermogen (zolang jullie niet getrouwd zijn is er geen gemeenschappelijk vermogen) en verzaken aan het beding van aanwas.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”