Kosten begroten verzoekschrift

chuckberry04
Topic Starter

Kosten begroten verzoekschrift

#1 , 16 mar 2015 23:24

Beste,

Ik ben bezig met het schrijven van een verzoekschrift. In mijn model staat er bij de begroting van de kosten echter "dagvaardingskost", ik neem aan dat dit verkeerd is omdat er geen gerechtsdeurwaarder komt kijken bij een verzoekschrift? Of wordt dit gewoon ook zo geformuleerd in een verzoekschrift?

Indien niet, welke kosten moet ik dan in rekening nemen? Gewoon de rolrechten en de kosten voor het attest van woonst?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke

#2 , 17 mar 2015 00:46

U dient enkel te schrijven: gelieve de tegenpartij te veroordelen tot de kosten van het geding. En of als U schadelijder bent, ook de onkosten van de schade dat U meent geleden te hebben.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 mar 2015 09:52

De rechter mag enkel die kosten vereffenen die partijen vermeld hebben in een omstandige opgave (Cass. 5 januari 2007, C.05.0483.N, http://jure.juridat.just.fgov.be" onclick="window.open(this.href);return false;).

De ene rechter is al strenger dan de andere, maar u moet dus in principe een opgave van uw kosten doen. Bij een verzoekschrift huur zijn dan het rolrecht en de kost voor het attest woonst. Als een advocaat optreedt ook nog de rechtsplegingsvergoeding.

Reclame

mava105

#4 , 17 mar 2015 11:29

Noteer daar gewoon "Pro Memorie"

giserke

#5 , 17 mar 2015 14:18

Toen ik zonder advocaat naar het vredegerecht moest, heb ik dit gewoon in mijn besluiten geschreven.
Ik had de zaak gewonnen (tegen een advocaat van de tegenpartij hahaha) en gevraagd om de tegenpartij te veroordelen tot de kosten van het geding, + inkomensverlies omdat ik werd gedagvaard en tijdens de werkuren moest naar de rechtbank gaan. Ik heb daar zelfs een klein bedrag voor gekregen als schadevergoeding.

chuckberry04
Topic Starter

#6 , 17 mar 2015 21:18

Ok, bedankt voor de antwoorden!

En de rechtsplegingsvergoeding in verband met de afschaffing van een onderhoudsuitkering, hoe bereken ik dat? De vergoeding nemen op jaarbasis, dus x12, en dan het basisbedrag nemen uit de lijst van het koninklijk besluit waar het mee overeenkomt?

ddanck
Contacteer: Website

#7 , 18 mar 2015 09:53

Klopt
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

scorpioen

#8 , 18 mar 2015 15:46

Ik heb de indruk dat de vraagsteller zelf een procedure wil starten zonder advocaat.
Rechtsplegingsvergoeding kan je maar krijgen als je bijgestaan wordt door een advocaat.

ddanck

#9 , 18 mar 2015 17:44

Klopt, mijn excuses.

Enkel rechtsplegingsveoeding voor de partij die minstens gedurende een deel van procedure werd bijgestaan door een advocaat.

BrainTrain

#10 , 07 apr 2015 12:00

beste ddanck:
wat bedoelt u met "die minstens gedurende een deel van procedure werd bijgestaan"?

Volstaat het om bv gewoon te rade te gaan bij een advocaat en een minimale ereloon te hebben betaald (voor algemene adviezen) ? Of moet de advocaat echt tot op de zitting mee komen?

met dank

ddanck

#11 , 15 apr 2015 13:43

Onder procedure moet wel degelijk de procedure voor het gerecht worden verstaan.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”