Kopen via teleshopping

LeenW

Re: Kopen via teleshopping

#16 , 15 mar 2015 11:33

Daarom dat de garantiewetgeving ook enkel voor particulieren geldt. Bij professioneel gebruik gaat de slijtage veel groter zijn.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#17 , 15 mar 2015 11:39

Normale slijtage door intens gebruik valt niet onder garantie
Klopt Niet.
Schade of slijtage door onjuist gebruik van een product valt niet onder garantie
Eerste 6 maand zal verkoper dit moeten bewijzen.

http://economie.fgov.be/nl/binaries/Bes ... -98573.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sloeberken

#18 , 15 mar 2015 12:03

Daarom dat de garantiewetgeving ook enkel voor particulieren geldt. Bij professioneel gebruik gaat de slijtage veel groter zijn.
Een professioneel heeft de commerciële garantie, welke ook dikwijls 2 jaar is.

Reclame

LeenW

#19 , 15 mar 2015 12:21

Een professioneel heeft de commerciële garantie, welke ook dikwijls 2 jaar is.
Maar ook 0 jaar mag zijn, contractueel te bepalen. Bv. een mixer in een privékeuken of in een restaurantkeuken gaat een enorm verschil zijn.

giserke

#20 , 15 mar 2015 12:26

Dit is toch kort door de bocht, als je een wagen koopt zal ook op de garantie staan 2 jaar of xxxx km, het gaat toch niet op dat iemand 100.000 km per jaar doet, en iemand die maar 15.000 km op het zelfde recht zouden hebben..

Dit is ook zo met toestellen en machines, een wasmachine die elke dag 3 a 4 maal draait, of één maal per week dat men bij de garantie daar rekening mee gaat houden.

Mijn vrouw 74 jaar die wast nu éénmaal graag en zij doet de was voor ons, voor de twee zonen en voor de twee kleinkinderen die alleen wonen, die wast elke dag minstens 2 maal, de wasmachine gaat ook maar een twee a drie jaar mee, die is versleten!
Het is toch niet aan een fabrikant om te zeggen hoeveel we dat toestel mogen gebruiken?
Of ik die wasmachine 1 keer per week gebruik ofwel dagelijks, dit mag toch voor de garantieperiode niks uitmaken?

Ofwel moeten ze in de handleiding zetten dat je maar 1 keer per week uw was mag doen met die machine, of dat je maximum zoveel km per jaar mag rijden in die auto.
Dat moet de fabrikant maar zorgen dat de beperkende voorwaarden tijdens de verkoop vermeld worden.
Als dat er niet instaat, ja dat is dan voor de rekening van de fabrikant.

Professioneel gebruik natuurlijk niet meegerekend. Dit valt dan ook niet onder de garantie.

sloeberken

#21 , 15 mar 2015 12:50

Wat ze ook in hun voorwaarden vermelden van beperkingen, is in strijd met de consumenten wetgeving. Professionele hebben fabrieksgarantie.
Is niet de fabrikant die aan de consument de wettelijke garantie moet geven, maar de verkoper.

Den Tist
Topic Starter

#22 , 15 mar 2015 16:45

Hou er wel rekening mee dat u wel dient te bewijzen dat het gebrek bestond op het ogenblik van de levering.

Als het duidelijk is dat de schade het gevolg is van slijtage, hebt u niets aan de garantie.
En zo wordt de garantiewetgeving een volledige lege doos, wat volgens mij nu zo al is na 6 maand. Iedre voorwerp dat gebruikt wordt vertoont slijtage .....
Ge moet na 6 maand nog eens iets proberen te herstellen onder garantie,

Het toestel werd trouwens particulier gebruik, met veel moeite 1x in de week, soms weken niet, dus erg veel is het niet gebruikt. Mijn schoonmoeder had er 2 gekocht, 1 voor haar en eentje om ons cadeau te doen.

Ze heeft haar lesje nu wel geleerd. Ze zal niets meer bestellen via tv programma's of internet als er geen fysieke winkel van de site/programma in de buurt is.

Zijzelf vind dat we de moeite niet moeten doen om het hersteld te krijgen. Zei deze middag : de euro's dat je er nu nog moet tegensmijten op het hersteld te krijgen (AS en verzendingskosten) kan je beter gebruiken voor een andere en hopelijk beter toestel.

ddanck
Contacteer: Website

#23 , 16 mar 2015 10:16

Slijtage binnen de garantieperiode?

Een garantieperiode dient toch net dat de fabrikant moet garanderen dat het toestel minstens gedurende de garantieperiode functioneert?
Dit versta ik ook uit de consumenten wetgeving.
Dat is hoegenaamd niet wat blijkt uit de garantiewetgeving, zoals u het stelt.

De eerste zes maanden gaat men ervan uit dat gebreken al bij de aankoop aanwezig waren. Als de verkoper kan bewijzen dat dat niet het geval is (bijvoorbeeld door zeer intens of verkeerd gebruik), dan is hij niet gehouden tot garantie.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

sloeberken

#24 , 16 mar 2015 10:31

Een garantieperiode dient toch net dat de fabrikant moet garanderen dat het toestel minstens gedurende de garantieperiode functioneert?
Dat is hoegenaamd niet wat blijkt uit de garantiewetgeving, zoals u het stelt.

De eerste zes maanden gaat men ervan uit dat gebreken al bij de aankoop aanwezig waren. Als de verkoper kan bewijzen dat dat niet het geval is (bijvoorbeeld door zeer intens of verkeerd gebruik), dan is hij niet gehouden tot garantie.
Verkeerd gebruik ok, maar hoe gaat een verkoper ooit kunnen bewijzen dat je iets intens hebt gebruikt, buiten auto en dergelijke waar het niet moeilijk is door de kilometers.
Dus mag je u gsm, laptop of tablet niet dagelijks gebruiken, want dat is ook intens gebruik.

Redrum

#25 , 16 mar 2015 10:33

Dan versta je dat verkeerd. De wettelijke garantie gaat zeer expliciet over een 'gebrek aan overeenkomst bij levering van de goederen' dat zich dan tijdens de beruchte periode van 2 jaar manifesteert. Het moge duidelijk zijn dat slijtage daar strikt genomen nooit onder kan vallen, want slijtage bestaat doorgaans niet 'bij levering'. De 6-maanden-periode maakt natuurlijk dat de verkoper dat moet bewijzen, wat niet altijd evident is.
Maar de wettelijke garantie is geen paraplu-wet die zegt dat alles wat je koopt twee jaar zonder probleem moet werken, zelfs al maak je het zelf stuk, hoe graag velen dat ook zouden willen.

sloeberken

#26 , 16 mar 2015 10:41

Dan versta je dat verkeerd. De wettelijke garantie gaat zeer expliciet over een 'gebrek aan overeenkomst bij levering van de goederen' dat zich dan tijdens de beruchte periode van 2 jaar manifesteert. Het moge duidelijk zijn dat slijtage daar strikt genomen nooit onder kan vallen, want slijtage bestaat doorgaans niet 'bij levering'. De 6-maanden-periode maakt natuurlijk dat de verkoper dat moet bewijzen, wat niet altijd evident is.
Maar de wettelijke garantie is geen paraplu-wet die zegt dat alles wat je koopt twee jaar zonder probleem moet werken, zelfs al maak je het zelf stuk, hoe graag velen dat ook zouden willen.
Dus als ze minderwaardige onderdelen gebruiken en die zijn na de 6 maand versleten, ben ik de dupe. Of we kunnen het ook anders stellen, ik heb 2 jaar garantie op mijn wagen OF 100.000km, ik doe 10.000km per jaar dan heb ik 10 jaar garantie.

Recht op een deugdelijk product
Een consument heeft recht op een deugdelijk product. Een product moet voldoen aan de verwachtingen die de consument ervan mag hebben. Voldoet een product niet aan wat een consument redelijkerwijs mag verwachten op basis van de koopovereenkomst? Dan kan er sprake zijn van ‘non conformiteit’.

Den Tist
Topic Starter

#27 , 16 mar 2015 10:59

Na alles hier gelezen te hebben en en zoals de heer Danckaerts het hier neerschrijft : komt de tegenwoordige garantiewetgeving voor de particuliere consument hieruit ALS EEN LEGE DOOS ....

Na 6 maand sta je dus met lege handen als de winkelier niet mee wil, wat tegenwoordig meer en meer aan het gebeuren is.

ddanck
Contacteer: Website

#28 , 16 mar 2015 12:30

U hoort mij hoegenaamd niet zeggen dat de garantiewet een lege doos is, wel integendeel.

Mijn opmerking is kinderlijk eenvoudig.
- de eerste zes maanden moet de verkoper garantie bieden TENZIJ hij kan bewijzen dat het probleem niet bestond bij de levering
- de volgende 18 maanden moet de verkoper garantie bieden OP VOORWAARDE DAT de gebruiker kan bewijzen dat het probleem bestond bij de levering.

Hiermee lijkt mij een mooi evenwicht bereikt tussen het belang van de verkoper en dat van de koper. De koper krijgt het voordeel van de twijfel gedurende de eerste zes maanden, later krijgt hij een gelijkaardig voordeel maar moet hij de niet-conformiteit bewijzen. De verkoper wordt moet goederen leveren die overeenstemmen met wat hij zegt te verkopen zonder dat hij tot het einde der tijden aansprakelijk kan worden gesteld.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Den Tist
Topic Starter

#29 , 07 apr 2015 19:41

Update van de zaak :

Vandaag een brief ontvangen van de economische inspectie naar aanleiding van onze klacht.
Moet contact opnemen met de europese consumenten organisatie. Boven vermeld tvshop bedrijf om het zo te noemen, zou officieel niet in België gevestigd zijn, dus kunne ze niets doen .........

Terug naar “Consumenten Koop”