schorsing rva

user83
Topic Starter

schorsing rva

#1 , 15 mar 2015 20:03

Hoi, ik heb een probleem en weet niet goed hoe ik hier mee om moet.
Ik zal van begin beginnen dan heb je een beter beeld. Ik werkte 13 jaar bij een bedrijf en was uiteindelijk depressief geworden in februari 2012, ik was ongelukkig in mijn beroep en snakte naar verandering, na een heen en weer verwijten hadden we een onderlinge akkoord gesloten om mijn dienstverband te beëindigen inclusief met mijn rechten op december 2012. Na 6 maanden kreeg ik mijn eerste stempelgeld volgerechtigd. Vanaf juli 2013 tot april 2014. Ik was in die periode ingeschreven bij VDAB en werd heen en weer gestuurd en moest meedoen aan projecten, omdat ik graag een andere uitdaging wou aangaan. Ik koos voor een onderwijs in banket en werd doorverwezen naar Syntra, toen ik daar kwam werd het mij ontzegd, en dit voor de drie verschillende opleidingen. ik begreep snel dat ik in privé verder moest, helaas is het niet haalbaar om banket in 1.2.3 te leren. Vermits het ook niet zo een succes was met mijn zoektocht naar werk, besloot ik terug naar mijn huidige beroep te gaan en die zo te combineren met mijn avondschool. Onder druk van de Diversity project van randstad heb ik een job aangenomen, waarvan ik al op voorhand wist dat ik daar niet wou werken en het niet kon. Maar toch deze heb aangenomen, dit heb ik ook tot eind september 2014 volgehouden, 6 maanden. Ik had een maagzweer opgelopen door de opgekropte stress en besloot de manager hierop de hoogte te brengen dat ik hun werk niet aankon en iets wat rustiger wou, mijn contract liep tot april. Die mogelijkheid was er niet en ik stelde voor om mij de kans te geven om een ander job te zoeken en dan mijn ontslag in te geven, dit werd niet aanvaard en ik moest onmiddellijk tekenen, alhoewel dat ik nog zei dat ik er thuis over ging nadenken, werd dit mij afgenomen en moest tekenen. Een maand later werd ik opgeroepen door de RVA en omdat ik in deze situatie verzeild was moest ik ook met mijn medische dossier naar hun dokter, hij controleerde mij echter niet en vroeg totaal geen uitleg over mijn medische documenten en nam ze er zo uit. Hierop is dan de beslissing gevallen om mij 13 weken te schorsen. Dit vanaf december 2014 tot maart 2015. In die drie maanden ben ik al meerde keren opgeroepen door VDAB, ik ging op elke uitnodiging in en werd van 1 plaats naar het ander gestuurd. Er werd mij totaal niet gevraagd als ik werk zoek of meewil doen aan een project, wat wel voorheen was. Ik werd opnieuw doorverwezen naar een project in een buitengemeente. Ik vermelde dat ik deze begeleiding al heb gevolgd en dit niet op maat was voor mij zoals mijn rechten bij de VDAB wordt vermeld, en omdat ik een hele winter geschorst was, was het ook niet financieel haalbaar om heen en weer te gaan, er werd opnieuw gedreigd met sancties. Nu word er dus een weigering van traject overeenkomst in mijn schoenen geschoven en daardoor een definitieve schorsing heb opgelopen. Ondanks staat er op het werkmap van de VDAB, indien u begeleiding wenst u hierop beroep kon doen als recht, niet als plicht... maar de medewerker van de RVA trok hierop haar schouders op en deed er totaal niets mee. Het staat ook op de site. Wat betreft traject overeenkomst, ik heb nergens 1 getekend zoals de eerste keer, en werd mij ook niet voorgesteld. Ik heb zo de indruk dat ze wat aan machtsmisbruik doen bij die overheidsdiensten, niemand van hun heeft nog maar 1 maal gekeken naar de afgelegde sollicitaties, kan er toch ook niets aan doen als je tegenwoordig 3 mensen moet passeren vooraleer je een job krijgt, en een hoop recruters moet passeren, en dan maar zwijgen over tests op tijdsdruk.
Ik zit nu zonder inkomen, solliciteer als een zot, eender op wat. En wat betreft mijn avondonderwijs, ben nu in mijn tweede jaar, dankzij het ministerie van onderwijs is het programma verandert, waardoor ik dus mijn lessen voor niets heb uitgevoerd, ik moet dus helemaal opnieuw beginnen en de prijzen zijn ook al verdubbeld, opleidingscheques zijn weggevallen. Noemen ze dit mensen aan een job helpen? Ik vindt meer dat ze mij in de criminaliteit zijn aan het duwen. Bij het nalezen besef ik dat ik een hele tekst hierop getypt heb, mijn excuses hiervoor, maar dan weet je dat ik niet bij de groep hoor die dus daadwerkelijk van stempelgeld misbruik maken.
Kan ik hiermee naar de arbeids rechtbank? of eender wat?
Ik ben radeloos omdat er grote rekeningen aankomen die ik niet kan financieren, en al enkele uitgesteld zijn.
groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 16 mar 2015 08:13

zou het aub mogelijk zijn om de tekst leesbaarder te maken (met alinea's te werken)?

Je eerste sanctie kan je meer dan waarschijnlijk niet meer betwisten, gezien beroepstermijn verjaard is. Voor de tweede sanctie (en definitieve uitsluiting) vertel je niet genoeg in details wat je

Waarom zou die VDAB-opleiding niet "op maat" geweest zijn: over welke opleiding/begeleiding gaat het, welke argumenten heb je om te besluiten dat de VDAB je situatie niet bekeek (op maat wil niet zeggen "naar je eigen zin"), wat was de afstand tussen je woonplaats en de buitengemeente, hoeveel sollicitaties heb je per maand en in welke sector (+ welke sector heb je vroeger gewerkt)?

user83
Topic Starter

#3 , 20 mar 2015 18:50

De afstand van mijn woongemeente en buitengemeente bedraagt 26 kilometer.

Ik zit in de bediende sector van Verkoop, 8 jaar ervaring als shopmanager. Totaal 13 jaar verkoop ervaring.

Sollicitaties variëren naargelang de aanbod: tussen 7 -13 per maand.

Heb zelfs ook voor andere jobs, zoals schoonmaak, hamburgertent, gemeentewerk, gesolliciteerd.

De opleiding die ik volg is een knelpunt beroep banket, de begeleiding die ik van de VDAB moest krijgen is er niet. Je wordt doorverwezen naar een partner (interim project)

Is niet op maat, omdat er geen inspraak van mij werd gevraagd. Ik heb aangekaart dat ik graag begeleiding wou hebben om iets op te starten als zelfstandige. Hebben geen gehoor hier aan gegeven en mij doorverwezen naar een interim. Waar ik al ben in geschreven en op heden nog steeds geen enkel telefoon heb ontvangen van hun.

Ik heb die project al eens afgelegd in een ander gemeente, ik stak al volledig erboven en was de uitblinker van de groep. Mijn cv was goed, mijn gesprekken waren goed, kleding keuze ook voor het gesprek, in verhouding van de rest.

1ste sanctie heb ik aanvaard en wil ik ook niet betwisten. Die tweede is wat onterecht, zeker als niemand van de RVA naar je geleverde prestatie kijkt.

Reclame

JPV

#4 , 20 mar 2015 20:48

Afstand tussen gemeente en buitengemeente is wettelijk niet overdreven.

De VDAB moet niet noodzakelijk zélf de begeleiding doen, kan dat perfect uitbesteden aan een partner. "interim" is niet noodzakelijk hetzelfde als "imterim diversity". Dat zijn 2 veschillende diensten. Sowieso zal een interimkantoor je overigens zelf niet zo vaak opbellen, tenzij je een heel interessant profiel hebt.

Ze hoeven ook niet de opleidingen/begeleiding te geven die jij wil, ze moeten wél de mogelijkheid geven om opleidingen te doen, blijkbaar ben je al bezig met een dergelijke opleiding. Als je zelfstandig wil worden, en een opleiding hiervoor wil, dan moet je minstnes 2 jaar (uitkeringsgerechtigd) werkloos zijn. Zie: http://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t59" onclick="window.open(this.href);return false;. Dat ben je blijkbaar niet.

Terug naar “Andere”