Ik zit in het bestuur van onze sportvereniging (feitelijke vereniging) die bestaat 5 ploegen/teams. Wegens onverwachte omstandigheden (sluiten van ons lokaal) zijn de ploegen moeten opsplitsen naar verschillende locaties. Ons verbond (een VZW) schrijft in zijn regels dat 1 club op 1 locatie moet spelen. Hierdoor werd er beslist in onze club om 2 ploegen van onze club af te splitsen (de ploegen hebben hier zelf voor gekozen) daar zij op een andere locatie blijven spelen volgend seizoen.
Financieel heeft het bestuur ook beslist om een deel van de kas met de 2 ploegen die weggaan mee te geven om hun inschrijvingen voor volgend seizoen te kunnen betalen. Dit bedrag werd eerlijk berekend door het bestuur en ook goedgekeurd door alle bestuursleden.
Nu is er een lid van een van de ploegen die afgesplitst wordt niet akkoord met het bedrag en dreigt met gerechtelijke stappen (dreigt zelfs met gevangenisstraffen

) naar mijzelf en nog 2 andere bestuursleden.
Ik heb verschillende keren google gespammed

op zoek naar wetten en regels voor feitelijke verenigingen maar ben niet echt slimmer geworden. Zover ik weet hebben we met het bovenstaande niets verkeerd gedaan naar die 2 ploegen toe? ik ben zelfs van mening dat we de regels overtreden door hun een bedrag mee te geven omdat eigenlijk elk lid zijn akkoord moet geven (wat niet zo was)?
Mijn vraag is nu of ik en de club zich zorgen moeten maken voor gerechtelijke stappen en een advocaat onder de arm moeten nemen of heeft de persoon in kwestie geen enkele voet om op te staan?
Alle hulp is welkom!