gsm stof- en waterdicht, in garantie en oxidatie

mrb2
Topic Starter

gsm stof- en waterdicht, in garantie en oxidatie

#1 , 13 mar 2015 12:49

Beste,

Mijn Samsung Galaxy S5 is stuk, amper 6 maanden in mijn bezit! Volgens de herstellingsdienst van de verkoper (gekende elektronica zaak met diverse filialen) is dit te wijten aan oxidatie! Dit terwijl mijn gsm een IP67 waarde heeft, dit wil zeggen waterdicht tot op 1 meter en dit voor 30 minuten.

Ik vermoed dat de term 'oxidatie' misbruikt wordt om de garantie aan hun laars te lappen. De herstellingskosten zouden evenveel kosten als een nieuw toestel. Dit terwijl het enige probleem de micro is. Ik hoor mijn gesprekspartner zend/ontvang sms'en, surf, ... enkel indien ik bel hoort mijn gesprekspartner me niet ... selectieve oxidatie ;-)

Wat kan ik tegen zulke praktijken doen, slechts 6 maanden kunnen weken met een toestel van een kleine 700 EUR en bij problemen niet kunnen terugvallen op garantie ... ach een verkoopstruc om de Galaxy S6 aan te smeren zeker.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 mar 2015 12:53

Wat is de exacte datum van aankoop en binnen brengen bij de verkoper?

mjers

#3 , 13 mar 2015 13:03

Heel belangrijk dat u deze onmiddellijk binnenbrengt voor herstel.

Indien ze nog steeds weigeren.
Stuur een aangetekende brief en dreig met juridische stappen.

Reclame

mrb2
Topic Starter

#4 , 13 mar 2015 22:08

Datum aankoop: 2/8/2014
Datum binnenbrengen: 28/2/2015

Melding document:
Toestel: Samsung Galaxy S5 black 16GB, goede staat
Garantie: eerste jaar garantie
Defect: als de klant telefoneert hoort men hem niet en het toestel start zichzelf constant opnieuw op

Lanox
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 mar 2015 10:26

Spijtig genoeg voor u heeft u uw GSM 3 weken te laat binnen gebracht. Wettelijk heeft u 2 jaar garantie op uw toestel, waarbij de bewijslast het eerste half jaar bij de verkoper ligt. Na dat eerste half jaar ligt de bewijslast in uw kamp en dient u aan te tonen dat het gebrek al bestond toen u het toestel kocht.

De garantie die u zelf vermeldt is waarschijnlijk een fabrieksgarantie of contractuele garantie. Hier dient u de voorwaarden voor deze garantie na te kijken, maar ik vrees dat oxidatie gaat uitgesloten zijn uit de garantieregeling. Als leek begrijp ik ook uw argument dat een toestel dat waterdicht is geen oxidatieschade zou mogen hebben. Indien u dus uw contractuele garantie wilt gebruiken zou ik eens rechtstreeks contact opnemen met de fabrikant.

U kan ook doen wat mjers voorstelt, maar als de verkoper de wetgeving kent gaat dit u geen stap vooruit helpen.

Er wordt hier op dit forum ook regelmatig aangeraden om met de garantiewetgeving naar de verkoper te gaan en daar met veel lawaai uw beklag te doen. Of dit een goede strategie is laat ik in het midden.

sloeberken

#6 , 16 mar 2015 10:58

Als de verkoper u een waterdicht toestel verkoop en dit vermeld op zijn bestelbon, factuur of zijn reclame, heb je wel degelijk recht op u garantie.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mrb2
Topic Starter

#7 , 18 mar 2015 19:11

volgende tekst is afkomstig van de website van de verkoper:
Bovendien is deze smartphone IP67-gecertificeerd en dus stofdicht en waterbestendig. Neem dus gerust foto's aan het zwembad of gebruik uw smartphone terwijl u in bad zit.
Is dit bruikbaar tegen het argument van de verkoper dat de smartphone zich niet meer onder garantie bevindt omwille van oxidatie?

Op welke wetteksten/artikels kan ik me baseren?

Terug naar “Consumenten Koop”