#3 , 11 mar 2015 20:14
Vrij zeker ja.
Op het "Aanvankelijke proces-verbaal" staat het volgende te lezen:
Inbreuken: Andere (70/99) - artikel 34, 2.1: Wegverkeerswet-Strafbare alcohol opname.
Dan de technische vaststellingen etc.
Dan bij bijkomende inlichtingen:
"In de komende dagen zal u een tweede schrijven toegestuurd worden met een uitnodiging om de onmiddellijke inning te betalen voor het bedrag van 170 euro op een centrale bankrekening etc. Bij niet-betaling, wordt het dossier als volledig beschouwd en toegezonden aan het parket te Antwerpen."
Die laatste zien vind ik wel vreemd, want op het politiekantoor vertelden me ze inderdaad dat het sowieso doorgestuurd zou worden naar het parket. De PV doet uitschijnen dat dit enkel zou gebeuren bij niet-betaling.
Het uiteindelijke voorstel tot onmiddellijke inning verwijst naar bovenstaande PV (zelfde nummer).
De dagvaarding dan, deze bevat geen verwijzing naar een PV, en bevat de volgende informatie:
Datum feiten (de bewuste dag):
A: als weggebruiker niet in staat geweest zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren etc.
B: als bestuurder zijn snelheid niet te hebben geregeld om in alle omstandigheden te kunnen stoppen etc.
C: rijden met alcohol, meer dan 0.2 en minder dan 0.35 milligram etc.
Dus ik heb de onmiddellijke betaald, terwijl ik deze niet had moeten betalen?
PS: Ik kan me wel herinneren dat ook mijn verzekering in die bewuste dagen nogal vreemde verzoeken deed: zo vroegen ze me om op het politiekantoor een beschrijving van de feiten te gaan halen (of de PV, weet het niet meer exact). Toen ik naar het politiekantoor belde, zeiden ze dat dat een zeer vreemde vraag was, omdat het parket de verdere afhandeling zou doen..