probleem na verkoop tweedehandsauto

joan77
Topic Starter

probleem na verkoop tweedehandsauto

#1 , 03 mar 2015 18:35

Ik heb dus mijn auto verkocht als particulier aan een particulier. Auto was volgens mij in goede staat,reed er tot de dag van verkoop zelf nog dagelijks mee. De klant is de auto komen bezichtigen en heeft deze meegenomen. Hij ging deze niet onmiddelijk gebruiken, maar heeft nu 3 weken later de auto willen laten keuren voor in te schrijven en onderweg kwam er een waarschuwingslamp branden ivm de motor. Blijkt een probleem met de roetfilter (zelf nooit een probleem hiermee gehad).

Auto is 5 jaar oud en 197000 km ongeveer bij verkoop.
Hij heeft mij nu gecontacteerd om een regeling te treffen (tussenkomen in herstellingskosten van 2000 euro)

Wat is de normale gang van zaken en wettelijk gezien correcte manier van handelen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 03 mar 2015 19:04

U bent als particulier geen enkele garantie verschuldigd, het zal dus enkel en alleen van uw goodwill afhangen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 mar 2015 20:31

Wat is de normale gang van zaken en wettelijk gezien correcte manier van handelen?
Normale gang van zaken is dat de VERKOPER, jij dus, met de wagen naar de technische keuring ging. Was de wagen in het bezit van een carpass? Indien niet zou koper de ongeldigheid van de verkoop kunnen vragen.

Reclame

Sirkii

#4 , 03 mar 2015 20:51

Normale gang van zaken is dat de VERKOPER, jij dus, met de wagen naar de technische keuring ging. Was de wagen in het bezit van een carpass? Indien niet zou koper de ongeldigheid van de verkoop kunnen vragen.
Sinds mei 2014 is het terug toegelaten om als koper met op uw naam.ingeschreven nummerplaten naar de tweedehandskeuring te gaan. Je bent ingedekt als er een verkoopsovereenkomst "verkoop voor onderdelen of voor opmaak" opgesteld werd. Bij een gewone verkoopsovereenkomst zou - zoals reeds vermeld - de koper de ontbinding kunnen vorderen.

joan77
Topic Starter

#5 , 03 mar 2015 21:53

ja, hij wou dit niet wegens dat hij normaal ging wachten om de auto in te schijven zodat de keuring zou vervallen zijn...

Sirkii

#6 , 04 mar 2015 13:08

Welke verkoopsovereenkomst heb je exact opgesteld ? Voorts is er géén waarborg bij particuliere verkoop tenzij de koper expliciet kan "bewijzen" dat dit een verborgen gebrek was dat jij als verkoper expliciet verborgen hebt (wat hier niet het geval is)

Terug naar “Consumenten Koop”