co- ouderschap en onderhoudsgeld

Mirthe
Topic Starter

co- ouderschap en onderhoudsgeld

#1 , 25 mei 2008 13:40

Belastingen... mijn ding niet :?
Ben on-line mijn belastingen aan het invullen en bepaalde dingen aan het uitproberen.
Wij zijn gescheiden. (en plots moet ook ik mijn brief kunnen invullen)
Kids in co-ouderschap. Kinderen zijn ten mijne laste maar ik deel het belastingsvoordeel met mijn ex. Ik vul dus code 1034 in.

Hoewel we elk maandelijk wel een bedrag voor de kinderen storten, kan ik toch geen onderhoudsgeld invullen? Of heb ik het mis... want als ik dat bedrag inderdaad invul en laat bereken, is het wel een groot verschil.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 25 mei 2008 15:38

Co-ouderschap is eigenlijk een belastingonvriendelijk systeem.
U kan idd niet de betaalde onderhoudsgelden aftrekken. In de plaats wordt de belastingvrijstelling voor de betrokken kinderen , verdeeld over de twee ouders. En dit geeft echt een zeer verschillend resultaat.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mirthe
Topic Starter

#3 , 25 mei 2008 19:02

Bedankt voor je snelle reactie :D
Er is een goed contact tussen ons. Zouden we er dan voordeliger uitkomen mocht één iemand de kinderen ten laste nemen, de andere het ouderhoudsgeld inbrengen? (en de winst, mocht er die dan al zijn, delen?)
Of zit ik er hier helemaal naast?

Reclame

wanton

#4 , 25 mei 2008 20:51

Het is in elk geval de moeite waard om de berekening eens te maken. Indien de betalingen van het onderhoudsgeld voor het kind kunnen bewezen worden , denk ik idd dat uw voorstel voordeliger is.
Toet-anch-Amon

Mirthe
Topic Starter

#5 , 26 mei 2008 12:57

Wat is bewijzen? Zijn de uittreksels van de maandelijkse betaling naar die rekening toe voldoende?

wanton

#6 , 26 mei 2008 13:49

Wat is bewijzen? Zijn de uittreksels van de maandelijkse betaling naar die rekening toe voldoende?
Jawel!!
Toet-anch-Amon

Innana

#7 , 22 jun 2008 09:54

Telt het ook als bewijs als de ouder die de kinderen ten laste heeft een bewijs ondertekent elke maand als ze het geld cash krijgt?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”