welke statuut kiezen voor een bescheiden slagerij/groenten winkel?
Ik leen niets, alles zelf inbreng.
Ik bezit een gebouw met winkel waar ik de zaak wens te runnen en
twee appartementen die verhuurd zijn, ik zelf woon nog bij mijn ouders
Ja je kan ten alle tijde overschakelen naar een E-BVBA.
Voor een E-BVBA heb je een notaris nodig voor de oprichtingsakte, De E-BVBA is net het zelfde als een gewone BVBA maar met één persoon als aandeelhouder, het enige verschil is dat bij een E-BVBA er minstens 12400€ dient volstort te zijn, anders allemaal het zelfde als de gewone BVBA en ook de boekhouding is net het zelfde.
Voor je start laat je goed inlichten door een bekwame boekhouder, die ook je statuten zal opstellen.
De oprichtingskosten is +/- 1500 a 2000€, notaris + boekhouder + ondernemingsloket en publicatie.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.
Volgens de boekhouder is het beter een éénmans zaak i.p.v.
een (E)bvba venoot oprichten, gezien niemand een (E)bvba opricht met één oprichter
aldus hem. Maar ik weet het niet zo.....
De oprichtingskosten /jaar is 1242 euro voor éénmans zaak en 2247voor (E)bvba
Beenhouwer is wat duurder dan een andere zaak, maar dit lijkt me nogal veel!
Registratie van de eenmanszaak kost ongeveer 160 euro voor zowel de registratie bij de KBO en de activatie van uw BTW.
Dit kan u perfect zelf, kan zelfs eenvoudig online gedaan worden.
U heeft als beenhouwer wel extra kosten, namelijk:
- Een vergunning van beenhouwer - spekslager. Deze vergunning dient te worden aangevraagd bij de FOD Economie, Middenstand, KMO en Energie en kost 5 euro.
- FAVV vergunning, berekend hoofdzakelijk op aantal werknemers, maar ik dacht voor starters een 80 EUro voor het eerste jaar, daarna een jaarlijkse heffing.
De meeste ondernemingsloketten kunnen deze aanvraag doen voor een (zeer) kleine extra kost.
Kost prijs ondernemingsloket éénmanszaak is 82,50€ voor de BTW activatie vragen ze 55€, dit kan je perfect zelf doen door een formulier te downloaden en op te sturen naar je BTW kantoor, maar je kan ook ter plaatse in het BTW kantoor dit formulier invullen.
Hier kan je dit downloaden en de nodige uitleg lezen.
In de gegeven omstandigheden is starten als éénmanszaak geen slechte optie; Op het moment dat het fiscaal voordelig wordt (maar dan zit je in grootte orde toch rond de 50.000 euro winst ), kan je alsnog omschakelen naar EBVBA. Naast oprchtingskosten heb je in vennootschap ook jaarlijkse kosten boekhouder voor opmaak balans en neerlegging jaarrekening. Als er geen kredieten lopen en je gaat geen zware schulden aan is een vennootschap minder noodzakelijk.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.