GSM: telecomprovider wijzigt type abonnement

Blaatpraat
Topic Starter

GSM: telecomprovider wijzigt type abonnement

#1 , 02 mar 2015 14:14

Ik heb op dit moment een GSM abonnement lopen.
In februari is er blijkbaar bepaald geweest dat de provider waarbij ik een abonnement heb al hun abonnementen wijzigt naar nog 1 nieuw type (waar ze er voorheen 3 hadden).

Vandaag, 2 maart 2015, heb ik een mail gekregen van hun dat ik op 31 maart aanstaande zal overgedragen worden naar het nieuwe abonnement, aangezien ze de andere niet meer aanbieden.

Voor mij specifiek zal dit een verhoging van de kostprijs factor 7 betekenen, wat onacceptabel is.

Nu vraag ik mij af: kan deze manier van werken zomaar?
Als consument heb ik een opzegtermijn van 1 maand + een boete indien ik minder lang dan 6 maanden klant ben, heeft het bedrijf dan geen enkele verplichting als zij een opzegging doen?
Ik dacht dat ze ook minstens een maand op voorhand zouden moeten opzeggen, via een brief per post of iets dergelijks...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 02 mar 2015 14:16

Een mail heeft voldoende waarde, brieven gaan er meer en meer uit. Ze komen dus inderdaad 1-2 dagen te kort voor hun maand opzegtermijn. De vraag is dan wat u wil bereiken?

Blaatpraat
Topic Starter

#3 , 02 mar 2015 14:22

Een mail heeft, mijns inziens, net zo min waarde als een brief.
De mail kan immers nooit aangekomen zijn, of ik kan een mail versturen alsof ik iemand anders ben, zonder geen enkel probleem.

Wat ik wil weten, is of ze wel correct gehandeld hebben.
Ik moet het als consument ook niet proberen om onder een opzegtermijn uit te komen zonder het betalen van een boete, dus ik wil dat een bedrijf dat ook doet.

Wat ik nog meer wil bereiken: vind jij het normaal als je van als je van 16 euro per maand plots naar pakweg 120 euro de maand gaat om een telefoon te gebruiken?
Dat vindt niemand normaal, denk ik namelijk...

Reclame

LeenW

#4 , 02 mar 2015 14:28

Een email-account wordt geacht persoonlijk te zijn en de rechtspraak geeft een mail vaak voldoende bewijskracht. M.a.w. als u beweert dat iemand een mail in uw naam heeft gestuurd, moet u dat maar bewijzen. Als ik kan bewijzen dat ik u een mail heb gestuurd, gaat men ervan uit dat die ontvangen is. Dus laten we niet gaan muggenziften, uw operator heeft u verwittigd, doch 2 dagen te laat volgens het wederkerigheidsprincipe.

Concreet veranderen zij de voorwaarden van de overeenkomst zonder uw akkoord. U hebt dan 2 opties:
1) U gaat akkoord met de nieuwe tarieven.
2) U kan kosteloos de samenwerking verbreken.

Blaatpraat
Topic Starter

#5 , 02 mar 2015 14:38

Dus: als een consument een dag te laat is met iets, krijgt hij/zij een boete aan z'n been (of zit langer aan een product vast).
Als een bedrijf dit is, mag het gewoon?
Raar land leven we toch in...

En bent u zeker dat die 1 maand opzeg wel klopt voor bedrijven?

LeenW

#6 , 02 mar 2015 15:10

Nee, ik heb het over het principe dat contracten langs twee kanten zouden moeten gelden.

WP002

#7 , 05 mar 2015 09:39

Als *zij* de voorwaarden veranderen mag u zonder kosten het contract verbreken. Aangezien uw nieuwe formule een factor 7 duurder zou zijn, zou ik zo zeggen: ga eens op een andere wei grazen!

Terug naar “Consumenten Koop”