Notaris vergeet kosten aan te rekenen

Stef D
Topic Starter

Notaris vergeet kosten aan te rekenen

#1 , 01 mar 2015 11:27

Ik heb een concrete vraag. Vorig najaar wonnen wij advies in om onze hypotheek lening te herschrijven. We gingen eerste instantie ten rade bij de notaris. We kregen daar een perfecte uitleg én een overzicht van alle kosten. Daarmee trokken we naar een 2-tal banken en we kozen tenslotte voor één bepaalde bank. Zij zouden ons een nieuwe lening geven inclusief alle mogelijk kosten van wederbeleggingsvergoeding tot notaris en beschijfkosten. Omdat wij maar 60% van de waarde van onze eigendom dienden te lenen hebben we er nog een kleine renovatiekost bovenop gedaan. Onze akte werd verleden op 30 december. De notaris regelde de terugbetaling aan de oude bank, betaalde het voorschot van de renovatie en storte zelfs nog een bedrag van ongeveer 1000 euro door naar ons. Dat laatste omdat de bank de lening iets ruimer had genomen. (en bovendien interessant om de eerste premie van de schuldsaldo mee te betalen). Eén maand later voldeed de bank het resterende bedrag op basis van onze factuur voor de renovatie. Nu zijn we dus 2 maand na aktedatum en krijgen we telefoon van de notaris. Hij (wellicht zijn bediende) is een veldje vergeten aanvinken in een berekeningsprogramma waardoor de provisie voor de registratierechten én de kosten voor de inschrijving in het hypotheekkantoor vergeten werden. Alles samen een 3400 euro. Ik viel uiteraard stijl achterover. Hij gaf de fout toe en begreep dat we zoiets niet onmiddellijk zouden kunnen betalen. Ik argumenteerde bovendien dat ik ervan uit ging dat alles bij akte werd betaald. Hij sloot af met de boodschap dat hij het zelf nog eens moest narekenen, en naar een oplossing zou zoeken. Nu is mijn vraag. Heeft de notaris het recht deze kosten nog aan te rekenen, gezien : de akte reeds 2 maand is verleden, het kosten overzicht werd opgemaakt, doorgezonden en alles werd betaald bij akte?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 01 mar 2015 11:45

Registratierechten zijn wettelijk vastgelegd, daar kun je dus niet onderuit komen. Mss dat de notaris een deel kan bijpassen vanwege zijn fout?

Stef D
Topic Starter

#3 , 01 mar 2015 11:49

Inderdaad zijn deze wettelijk vastgelegd en moeten ze worden betaald. Maar, dat doet de notaris, het lijkt mij toch logisch dat daarmee wordt rekening gehouden in de afrekening. Ik ben zelf ook zelfstandige én maak regelmatig facturen. Ik moet toch ook niet 2 maand na betaling van een factuur plots nog afkomen, oeps, ik ben iet vergeten aanrekenen beste klant.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 mar 2015 13:32

Registratierechten en kosten hypotheekkantoor zijn kosten die de notaris voor u betaalt en die u dus aan hem moet terugbetalen.

U hebt vooraf inlichtingen ingewonnen bij de notaris over wat de kosten van het herschrijven van uw lening zouden zijn. Kreeg u toen een juist overzicht? Als dat niet het geval is beging de notaris een fout. Hij moet u dan vergoeden voor de geleden schade. Hebt u schade geleden? Wat zou u gedaan hebben als u wel een juist overzicht van de kosten zou gekregen hebben? Zou u dan toch tot het herschrijven van de lening zijn overgegaan zoals u dat nu gedaan hebt? Dan hebt u geen schade geleden.

Stef D
Topic Starter

#5 , 01 mar 2015 14:00

Beste scorpioen, we zijn vooraf langgewenst bij de notaris en kregen het overzicht van de kosten. Met dit zijn we dan naar de bank geweest die een berekening maakte. Had die 3500 euro toen al op het kostenplaatje gestaan, dan hadden we dit bedrag mee opgenomen in de nieuwe lening én laten berekenen hoeveel de maandsom toen zou zijn geweest. We hadden een bedrag voor ogen dat we maandelijks wouden besparen en dat werd op basis van de verkeerde kosten behaald. Wellicht zouden we hetzij niet hebben herschreven, hetzij de renovatielening lager gehouden. Schade hebben we dus niet geleden (gezien van de kosten geen weet hadden). Indien we nu de 3500 euro kosten dienen op te hoesten, dan leiden we uiteraard wel schade, want dan moeten we extra geld uitgeven of bijkomende financieren.

scorpioen

#6 , 01 mar 2015 17:14

Het is heel moeilijk te zeggen welke schade u nu geleden hebt.

Zonder de fout zou u misschien 3.500 euro minder geleend hebben? Zelfs dat is al te betwijfelen want u hebt al 1.000 euro te veel geleend.
Laat ons nog aannemen dat u zonder de fout 3.500 euro minder zou geleend hebben. Dan is uw schade niet 3.500 euro. Tegenover het bedrag van 3.500 euro dat u extra geleend hebt staan de renovatiewerken die u voor dit bedrag hebt laten uitvoeren. U zou dit voordeel dan niet gehad hebben.

Als u dit bedrag van 3.500 euro moet lenen, kunnen de intresten die u moet betalen als schade beschouwd worden. Probeer met de notaris overeen te komen dat u het bedrag van 3.500 euro per maand intrestvrij afbetaalt.

Stef D
Topic Starter

#7 , 01 mar 2015 17:53

Dus ik zal ze in elk geval moeten betalen? Terwijl mijn inziens de fout daar is gebeurt. Ik moet 2 maand na facturatie mijn klanten ook geen extra kosten aanrekenen die ik bij aanvang vergeten ben.

LeenW

#8 , 01 mar 2015 17:58

Dus ik zal ze in elk geval moeten betalen? Terwijl mijn inziens de fout daar is gebeurt. Ik moet 2 maand na facturatie mijn klanten ook geen extra kosten aanrekenen die ik bij aanvang vergeten ben.
Valt niet te vergelijken naar mijn mening, aangezien registratierechten wettelijk bepaald zijn. Als u bv. vergeet transportkosten aan te rekenen, tja, jammer, maar daar eindigt het. Er is echter geen optie om geen registratierechten te betalen.

Stef D
Topic Starter

#9 , 01 mar 2015 18:10

Ze zijn betaald, door de notaris. Dus zelf heb ik geen schuld openstaan bij de overheid. De notaris is ze alleen vergeten aanrekenen. Mijn inziens een grote fout of fout van zijn personeel. Als ik dat bedrag op voorhand had gekend, dan had ik wellicht minder renovatiewerken ingepland. Renovatiewerken die intussen zijn uitgevoerd en betaald door ons aan de aannemer. We zouden daarmee rekening hebben gehouden bij het tekenen van offerten. Het te ontlenen bedrag zou zeker niet hoger geweest zijn dan nu. De renovaties zijn zelfs al uitgevoerd. In mijn voorbeeld van facturatie bedoel ik geen transportkosten, ik ben fotograaf. Stel dat ik voor een shoot een studio huur, dan betaal ik de huur en reken ik die door aan de klant. In geval ik dat zou vergeten, kan ik die toch ook niet aanrekenen 2 maand later.

Beau1234

#10 , 06 mar 2015 15:33

Beste,

Ik heb ook het zelfde meegemaakt. Eind november van vorig jaar is de akte ondertekend en alle kosten vereffend. In februari krijg ik een brief van de notaris dat ze de hypothecaire inschrijvingskost zijn vergeten aanrekenen. En vragen ons om ca. 900€ te betalen. Indien niet, zullen de grossen niet worden doorgestuurd.

Wij zijn ook van het standpunt dat wij dit niet gaan betalen. Vergissing is een vergissing en dat moet zelf worden opgehoest. Ook in mijn job is dit het geval. Iets vergeten in de offerte te steken is zelf ophoesten. Daar kan ik ook niet rekenen op de goodwill van klanten.

De brief werd gestuurd zonder ons telefonisch te contacteren. Ze dreigen met het niet versturen van de grossen. Ze stuurden dit ook naar onze bank. Echt onaanvaardbaar!

Na een gesprek met onze bankier, zijn we te weten gekomen dat de grossen reeds in hun bezit zijn. Wat kan de notaris dan nog doen?

Alvast bedankt voor uw antwoord

scorpioen

#11 , 06 mar 2015 16:38

Wat kan de notaris dan nog doen?
U dagvaarden voor de vrederechter in betaling. En m.i. is er weinig twijfel dat, als hij dit doet, u veroordeeld wordt. De notaris heeft voor u kosten betaald. U moet die kosten aan hem terugbetalen. Vergelijkingen met een aannemer die een offerte maakt gaan juridisch niet op.
Er lijkt mij trouwens een fundamenteel verschil te zijn tussen de twee vraagstellers. Bij de oorspronkelijke vraag werd aan de notaris vooraf gevraagd wat de operatie zou kosten. Bij de tweede vraagsteller werd enkel een vergissing gemaakt bij de afrekening.

U kan er natuurlijk altijd op gokken dat de notaris het de moeite niet waard vindt om een gerechtelijke procedure te starten.

mava105

#12 , 06 mar 2015 20:18

Meer dan waarschijnlijk werden deze fouten veroorzaakt door de zeer drukke eindejaar periode bij de notarissen door de afschaffing van de woonbonus. Gezien de akte van Beau 1234 ook in die periode werd verleden, behoort hij dus tot de oorzaak.

Terug naar “Andere”