Auto gekocht met teruggedraaide kilometers

BWTD
Topic Starter

Auto gekocht met teruggedraaide kilometers

#1 , 26 feb 2015 23:08

hoi,

Mijn verhaal: ik kocht in november 2014 een auto met beetje schade (spatbord, voorbumper, koplamp, veerpoot ,velg) en heb deze wagen zelf opgemaakt. Nieuwe banden, schokdempers, koplamp, spatbord, voorbumper, laten spuiten.
Nu zijn we eventjes verder tot januari 2015, door nieuwe plannen ging ik deze wagen verkopen.

Dus ik zet deze tekoop, en een geinteresseerde vraagt de chassisnummer om wat gegevens bij de dealer op te vragen Deze mailt me terug dat de kilometers niet kloppen! Dus de kilometers zijn heel wat teruggedraait.

Wat kan ik nu doen?

Mijn geld terugvragen van de verkoper, (particulier) maar heb ondertussen heel wat kosten gedaan en ben dit dus kwijt? Of kan ik de oude onderdelen die ik nog heb terugzetten?

De auto (op zich niks mee) kan ik maar beter zelf niet verder verkopen, want als de koper er na de officiele dealer gaat, wordt ik in gebreke gesteld?

Weet iemand wat ik in dit geval kan doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Redrum

#2 , 27 feb 2015 09:17

Was er geen car-pass?

Jij mag hem trouwens ook niet verkopen zonder car-pass...

bosprocureur

#3 , 27 feb 2015 09:56

Was er geen car-pass?

Jij mag hem trouwens ook niet verkopen zonder car-pass...

Ik zie het probleem niet.

Bij de keuring voor verkoop zal hij toch automatisch een carpass krijgen? En dan verkoopt hij een voertuig met carpass, zoals het hoort, dacht ik.

Reclame

bartvdv

#4 , 27 feb 2015 10:46

Maar dan zou de kilometerstand op de teller van de wagen veel te veel afwijken van de stand genoteerd op de car-pass, die zijn gegevens uit een databank haalt.

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;

bosprocureur

#5 , 27 feb 2015 11:35

Maar dan zou de kilometerstand op de teller van de wagen veel te veel afwijken van de stand genoteerd op de car-pass, die zijn gegevens uit een databank haalt.

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Inderdaad, maar niets belet een correcte verkoper toch om een redelijke raming te maken van de missende kilometers?

Of beter nog, misschien zitten er hier wel slimme mensen die weten hoe eventueel een foutieve kilometerstand kan rechtgezet worden bij carpass zelf?

Redrum

#6 , 27 feb 2015 12:03

Ik zie het probleem niet.

Bij de keuring voor verkoop zal hij toch automatisch een carpass krijgen? En dan verkoopt hij een voertuig met carpass, zoals het hoort, dacht ik.
Zo hoort het, maar zo gebeurt het blijkbaar niet altijd.

Als TS pas nu bij verkoop merkt dat er een kilometerstandprobleem is, ga ik er van uit dat er waarschijnlijk geen Car-Pass was 3 maanden geleden - of het moet zijn dat het een valse was.
En als TS niet weet dat er een Car-Pass moet meekomen bij zijn koop, weet hij misschien ook niet dat er een moet meegaan bij zijn verkoop.

BWTD
Topic Starter

#7 , 27 feb 2015 12:41

Sorry, in zie nu net dat ik het vergeten erbij gezet heb.
Vorige eigenaar had de auto in duitsland gehaald en de carpass die erbij is staan de km zoals op display
Maar niet zoals bij de orginele dealer

denlowie
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 feb 2015 12:45

[quote="BWTD"
Maar niet zoals bij de orginele dealer

[/quote]
Hoe weet die dealer de juiste km?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

BWTD
Topic Starter

#9 , 27 feb 2015 12:46

Ja als die binnen is gegaan voor ondehoud? Of zou dat niet juist zijn? Is nog van in duitsland vermoed ik.

bosprocureur

#10 , 27 feb 2015 12:51

Ja als die binnen is gegaan voor ondehoud? Of zou dat niet juist zijn? Is nog van in duitsland vermoed ik.
Duitsland ? :shock: Ligt dat niet in de europese unie?

Het moet toch niet moeilijk zijn om die gegevens eens (automatisch ) in te lezen? Of de keuringsstations (beperkte) toegang te geven tot die bestanden?

Redrum

#11 , 27 feb 2015 13:33

Indien de gegevens van de Car-Pass zelf fout zouden zijn moet je bij hen een correctie aanvragen. Er moet ergens een discrepantie zijn tussen de gegevens in de dtabank en die van de dealer.

Je kan hem hier alvast eens verifieren: https://professionals.car-pass.be/verify

Hoe het met Duitse gegevens zit weet ik niet.

bartvdv

#12 , 27 feb 2015 14:45

Als de wagen uit het buitenland komt staat de kilometerstand bij keuring op de car-pass. Er is geen historiek van de standen en je hebt alleen het woord van de verkoper. Je zou dus de wagen kunnen laten keuren voor tweedehandsverkoop en verkopen aan iemand die net als jij geen navraag heeft gedaan bij de dealer/garages. De kilometerstand verder doordraaien zou ik nu ook weer niet doen.

Terug naar “Consumenten Koop”