factuur ex-vriend ontvangen voor gratis uitgevoerde werken

Emelie
Topic Starter

factuur ex-vriend ontvangen voor gratis uitgevoerde werken

#1 , 26 feb 2015 17:16

Hallo,

Effe kort mijn situatie schetsen: Ik ben sinds kort weggegaan bij mijn ex-vriend. We zijn een klein jaar samen geweest.
In die tijd heeft hij mij hier en daar geholpen met renovatiewerken. Hij is zelfstandig schrijnwerker. Hij heeft altijd zelf voorgesteld om gratis te helpen zodat ik enkel de materialen moest betalen en zo een hoop geld zou uitsparen. Een offerte of iets dergelijks kwam daar dus niet aan te pas. In ruil voor zijn hulp ging ik vaak mee met hem uit werken, ook volledig GRATIS. Nu zijn we uit elkaar en kan hij dit blijkbaar moeilijk verkroppen. Als dank kreeg ik gisteren een factuur in de bus van maar liefst € 4.600!!

Dat kan toch zomaar niet?!

De factuur wordt sowieso volledig betwist. Heeft iemand hier ervaring mee? Raad?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 26 feb 2015 17:38

Onmiddellijk een AS sturen dat je de factuur protesteert.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

ddanck
Contacteer: Website

#3 , 26 feb 2015 18:06

Neen, dat kan zomaar niet.

De ex-vriend zal moeten aantonen dat er tussen u beiden een overeenkomst bestond en dat de werken wel degelijk werden uitgevoerd.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

LeenW

#4 , 26 feb 2015 18:14

Kleine kanttekening: een zelfstandige schrijnwerker kan niet "gratis" werken uitvoeren aan een woning. Hij moet voor zijn werkuren een factuur opstellen.

WP002

#5 , 26 feb 2015 18:23

Zo lang hij geen getekende overeenkomst kan voorleggen heeft hij geen poot om op te staan.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 feb 2015 18:24

Hij woonde er zelf????

Emelie
Topic Starter

#7 , 26 feb 2015 18:47

Hij woonde er zelf????
Nee hij woonde er niet zelf. Het is mijn huis die we gingen verhuren en ik ging bij hem intrekken.
De werken zijn wel uitgevoerd maar we hadden de mondelinge overeenkomst dat hij dat gratis deed en ik ging ik ruil gratis mee uit werken met hem op zaterdag. Een getekende offerte of dergelijks is er dus niet...

denlowie
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 feb 2015 18:54

Zoals leen schreef, een zelfstandige schrijnwerker moet als hij voor zijn zus of familie werkt ten minstens een factuur opmaken en te minsten de BTW door storten Ook al werkt hij gratis !!!

Ook als hij zelfs werkt voor zijn kinderen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Emelie
Topic Starter

#9 , 26 feb 2015 18:55

Ik heb wel even bij hem ingewoond (mijn domicilie heeft daar toch een paar maand gestaan) maar mijn huis was nog niet afgewerkt zodat het nog niet kon verhuurd worden. Nog een geluk eigenlijk dat het nog niet verhuurd was, anders stond ik nog op straat ook.

Emelie
Topic Starter

#10 , 26 feb 2015 18:59

Zoals leen schreef, een zelfstandige schrijnwerker moet als hij voor zijn zus of familie werkt ten minstens een factuur opmaken en te minsten de BTW door storten Ook al werkt hij gratis !!!

Allemaal goed en wel maar in je vrije tijd doe je toch wat je wil..?

LeenW

#11 , 26 feb 2015 19:58

Neen, zoals eerder gezegd, een zelfstandige schrijnwerker kan niet gratis werken aan een woning. Artikel 19 § 2 btw wetboek als ik mij niet vergis.

Redrum

#12 , 27 feb 2015 09:18

Veel zelfstandigen zouden dan plots enorm veel vrije tijd hebben...

giserke

#13 , 27 feb 2015 09:26

Veel zelfstandigen zouden dan plots enorm veel vrije tijd hebben...
En gratis werken?

Redrum

#14 , 27 feb 2015 09:34

officieel wel

Rene

#15 , 27 feb 2015 10:07

Dat een zelfstandige niet gratis kan werken zal wel waar zijn,. Maar hoeveel zelfstandige die vb hun kinderen, vrienden, ... helpen hebben er een factuur gemaakt? Laat staan dat ze hiervoor veroordeeld zijn.

Maar bij een geprotesteerde factuur zonder voorgaande getekende offerte zal de zaakvoerder het zeer moeilijk hebben om zijn gelijk af te dwingen. Laat staan een factuur van 4600 euro te vorderen. Kan evengoed 1000 euro zijn Dus betwisting die enkele een rechtbank kan beoordelen.

De zelfstandige moet het bewijs zelf voordragen indien de tegenpartij een gewoon persoon is. Was zij handelaar dan is de bewijslast omgekeerd.

Dit is wat mijn gevoel me verteld, en sorry ik kan mis zijn want ben geen jurist.

Terug naar “Consumenten Koop”