Tijdskrediet en overuren

Cooldudette
Topic Starter

Tijdskrediet en overuren

#1 , 22 feb 2015 10:49

Beste

Een familielid is tewerkgesteld als arbeider en werkt sedert kort 4/5 in tijdskrediet,zonder uitkering van de RVA, noch van de Vlaamse overheid.
Voor het tijdskrediet presteerde hij op regelmatige basis overuren.

Nu hij 4/5 werkt, is er nog steeds vraag naar overurenprestaties van zijn directe chef, maar de personeelsdienst weigert hem die te laten presteren, omdat het bedrijf hierdoor problemen zou kunnen krijgen. (?)

Ik begrijp dat het niet de bedoeling kan zijn dat iemand 4/5 gaat werken, om dan alsnog het 1/5 aan te vullen door middel van overuren.
Maar aangezien hij geen uitkering ontvangt voor zijn tijdskrediet, is er geen sprake van 'dubbele schep' (loon + uitkering) en zie ik niet in wat het probleem is.

Is er eigenlijk een limiet wat overuren betreft in een tijdskredietstelsel voor arbeiders tout court? Ik vind hier maar weinig over terug.

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 22 feb 2015 20:36

het mag niet, maar effectief is de enige sanctie het terugbetalen van de onderbrekingsuitkeringen.

Cooldudette
Topic Starter

#3 , 23 feb 2015 09:36

Dank voor uw antwoord JPV.
En tegelijkertijd mijn excuses want ik zie dat ik in het subforum 'sociaal recht' zit, terwijl het mijn bedoeling om onder 'arbeidsrecht' te posten.

Kan mijn thread verplaatst worden of maak ik beter een nieuwe thread aan?

Zijn overuren dan volledig verboden voor een arbeider met tijdskrediet?

Reclame

JPV

#4 , 23 feb 2015 09:38

overuren zijn in principe verboden, tenzij het gaat over extra gepresteerde uren die binnen de periode van tijdskrediet nog ingehaald worden.

Occasionele overuren zijn wél toegelaten, maar dan moet het strikt uitzonderlijk zijn.

Cooldudette
Topic Starter

#5 , 23 feb 2015 17:54

mmmm, moeilijke materie (voor mij toch :lol: )

Even een voorbeeldje:
- fulltime wekelijkse arbeidsduur = 40u
- 4/5 wekelijkse arbeidsduur = 32u
- arbeidsrooster tijdskrediet: van di t.e.m. vr 8u per dag, inactiviteitsdag op maandag

Situatie 1:
------------
Door afwezigheid van een collega wordt betrokkene gevraagd in te vallen en 4u te presteren op een maandag.
Deze gepresteerde uren worden binnen hetzelfde kwartaal gerecupereerd.
Vraag: zijn dit overuren en moet er toeslag betaald worden? En mag dit of mag dit niet?

Situatie 2:
------------
Betrokkene wordt op een zaterdag opgeroepen voor een technische panne in het bedrijf, en presteert 4 uren.
Deze overuren worden op een later tijdstip (binnen het kwartaal) gerecupereerd.
Zelfde vraag: zijn dit overuren en moet er toeslag betaald worden? En mag dit of mag dit niet?

In beide gevallen worden de extra uren steeds op vrijwillige basis gepresteerd, uiteraard wel op vraag van de werkgever.

Is er uberhaupt een verschil tussen een werknemer die al dan niet in tijdskrediet is, of m.a.w. op welke wettelijke grond baseert men zich
om te zeggen dat situatie 2 niet kan voor een werknemer met tijdskrediet?

Alvast bedankt voor uw advies.

JPV

#6 , 23 feb 2015 20:28

1. Is geen probleem voor RVA, ivm overuren zal dit normaal geen overloon generereren.
2. Idem. Dat het ee zaterdag betreft en geen collega, maar een technische storing betreft, maakt geen verschil.

Het verschil is dat tijdskrediet bedoeld is om mensen MINDER te laten werken. Je kan geen tijdskrediet nemen om dan toch méér dan 4/5e te werken, al staat men wel enige flexibiliteit toe indien het voor de firma nodig is (én de werknemer dit wil). Maar zoals gezegd: de enige sanctie is het terugbetalen van de onderbrekingsuitkeringen.

Cooldudette
Topic Starter

#7 , 24 feb 2015 17:21

Dankuwel, dit is duidelijk!

Terug naar “Andere”