Ongeval met stoffelijke schade onder invloed

Liesje119
Topic Starter

Ongeval met stoffelijke schade onder invloed

#1 , 23 feb 2015 11:57

Afgelopen vrijdagavond reed ik met de wagen mijn straat uit (ik had veel gedronken ...) en ramde een verkeerspaaltje.
Aangezien ik erg dronken was besefte ik niet meteen dat ik tegen een paaltje had gereden en dacht ik de borduur geramd te hebben. Ik was heel erg geschrokken en keerde me om en parkeerde de wagen ietsje verder op. Er was een getuige die dit zien gebeuren had en hij/zij heeft onmiddellijk de politie gebeld. Enkele minuten later arriveerden zij. Ik moest blazen en meegaan naar het commissariaat. Ik had 3 promille in mijn bloed ...

Ik veronderstel dat dit gezien zal worden als een ongeval met blikschade onder invloed en ook als vluchtmisdrijf.

Iemand enig idee of ik nu dus twee keer veroordeeld zal worden? Zowel voor de alcohol als voor het vluchtmisdrijf?
Mijn auto is er ook erg aan toe.

Dit zal sowieso politierechtbank worden vermoed ik? De boete(s) zal/zullen ook ni min zijn veronderstel ik???
Ik heb wel een blanco strafblad.
Kan het ook zijn dat ik psychologische testen ga moeten doen? Een werkstraf? Mijn rijbewijs opnieuw moet halen?
(gezien het hoge alcoholgehalte in mijn bloed ...)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke

#2 , 23 feb 2015 12:04

U parkeerde iets verder en ging naar de plaats terug van het ongeval? Hoe ver parkeerde U van het ongeval?
Veel kans dat U niet zal worden aangeklaagd voor vluchtmisdrijf. Was U op de plaats van de feiten toen de politie aankwam?

Voor dronkenschap zal U natuurlijk wel een boete krijgen en misschien rijverbod + de schade aan de weg.

Liesje119
Topic Starter

#3 , 23 feb 2015 12:35

Beste

Ik ben terug huiswaarts gekeerd en de politie stond iets later aan de deur. Ik schat dat ik een 500 meter verder van het ongeval parkeerde, aangezien ik in de straat woon. Ik was dus niet op de plaats van de feiten zelf, maar thuis ... Dit omdat ik niet echt besefte dat ik een paaltje had omver gereden. Dit wist ik pas toen de politie aankwam.

Reclame

ddanck
Contacteer: Website

#4 , 23 feb 2015 12:45

Beste

In dit geval kan u rekenen op een dagvaarding, zowel voor intoxicatie (mogelijks dronkenschap) als voor vluchtmisdrijf.

Voor beiden geldt een minimumboete van 1.200,00 EUR De rechter kan u een rijverbod van minstens 8 dagen opleggen.

Daarnaast wordt u veroordeeld in de kosten (100 EUR) en de bijdrage(n) aan het Slachtofferfonds (1 of 2 maal 150 EUR).

Als uw verzekeringsmaatschappij de schade aan het paaltje moet vergoeden en u wordt veroordeeld wegens dronkenschap, dan kan zij deze schadevergoeding van u terugvorderen.

Heeft u rechtsbijstand?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 feb 2015 13:00

Is uw RB niet ingetrokken door de politie ...u schrijft 3 promille maar u hebt geblazen dan is dat een ander getal.
want dan spreekt men van Ugl per liter uitgeademde lucht (uitgeademde alveolaire lucht) en dat begint bij 0,22 milligr per liter ... daar 3 in halen .... is ziekenhuis ... trouwens ook als promille is 3 iemand die quasi sub-comateuse is...
art 33 (vluchtmisdrijf) en 34 tot 37 (intoxicatie en alcohol en dronkenschap) verkeerswet van 16 maart 68.

Meeboo

#6 , 23 feb 2015 13:21

Kosten aan dat paaltje ook niet onderschatten. zit je al snel aan 500 euro geplaatst.

Liesje119
Topic Starter

#7 , 23 feb 2015 13:24

Omgerekend is het inderdaad 3 promille. Ik heb geblazen maar de hoeveelheid Ugl per liter weet ik nu niet exact van buiten.
Ik denk wel dat ik rechtsbijstand heb, zal ik eens moeten opzoeken. Maar is bij mijn weten niet ingetrokken door de politie. Mijn rijbewijs uiteraard wel voor 14 dagen ingetrokken.
Het was inderdaad een bijna coma denk ik, vandaar ook dat ik mij weinig herinner van de aanrijding zelf. Ik mag natuurlijk van geluk spreken dat het "maar" een paaltje was en ik niemand heb omvergereden...

Maar het zal me een pak geld gaan kosten heb ik de indruk (om dan nog maar aan de schade van mijn wagen te zwijgen ...)

Liesje119
Topic Starter

#8 , 23 feb 2015 13:25

Dat paaltje zal ik trouwens gewoon rechtstreeks aan de stad betalen. Aangezien ik dronken was, zal de verzekering hier toch niet in tussenkomen veronderstel ik.

Meeboo

#9 , 23 feb 2015 14:20

Dat paaltje zal ik trouwens gewoon rechtstreeks aan de stad betalen. Aangezien ik dronken was, zal de verzekering hier toch niet in tussenkomen veronderstel ik.

inderdaad maar u gaat verschieten wat u dat gaat kosten voor een simpel paaltje

giserke

#10 , 23 feb 2015 14:25

Mijn vermoeden (gezien het blijkbaar de eerste keer is, en geen andere slachtoffers):

2 keer 1200 € waarvan de helft voorwaardelijk + 2x 150€ slachtofferfonds.
14 dagen rijverbod
vergoeding schade paaltje
vermelding van vluchtmisdrijf op uw strafblad.
Gerechtskosten

fieke0509

#11 , 23 feb 2015 14:51

Dat zou er nog aan moeten ontbreken dat de verzekering hiervoor bijsprong, vind je zelf niet?
De verzekering komt er eender hoe in tussen.

Bij dronkenschap heeft de verzekering de mogelijkheid om de kosten daarna te verhalen op de overtreder.
als punt bij paaltje ;-) komt moet je het op de einde van de rit wel zelf vergoeden he.

Meeboo

#12 , 23 feb 2015 15:01

betreft die onderzoeken, probeer alles zeer snel te regelen.
Heb al verhalen gehoord dat mensen aan maand langer niet mochten rijden doordat ze zolang moesten wachten op hun herstelonderzoeken.
Het terug mogen rijden is gekoppeld aan het positief afronden van de onderzoeken, ongeacht de duurtijd van het rijverbod

giserke

#13 , 23 feb 2015 20:25

betreft die onderzoeken, probeer alles zeer snel te regelen.
Heb al verhalen gehoord dat mensen aan maand langer niet mochten rijden doordat ze zolang moesten wachten op hun herstelonderzoeken.
Het terug mogen rijden is gekoppeld aan het positief afronden van de onderzoeken, ongeacht de duurtijd van het rijverbod
Men heeft bitter weinig controle over het verloop en de timing van die herstelonderzoeken.

Ze leiden bijna altijd tot verlenging van het verval.
Een maand is nog peanuts - zeker als er medische of psychologische tests aan te pas komen.
Komt bij een eerste aanvaring met de politierechtbank zelden voor. Als er gekwetsten zouden zijn, is dat een ander verhaal bij vluchtmisdrijf.

Meeboo

#14 , 24 feb 2015 08:49

ken een zaak waarbij bestuurder tegen een paaltje gebotst was met 1,2 promille geïntoxiceerd. rijbewijs 45 dagen kwijt, 1100€ boete helft met uitstel en terugkrijgen van rijbewijs gekoppeld aan medische en psychologische proeven. Was eerste keer dat betrokkene in aanraking kwam met de rechtbank.

ddanck
Contacteer: Website

#15 , 24 feb 2015 09:58

Het hangt allemaal af van de plaats waar de feiten zich hebben voorgedaan en bijgevolg de bevoegde rechtbank.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Verkeersongevallen”