te dure verhuiswagen

Sirkii

Re: te dure verhuiswagen

#16 , 28 jan 2015 20:20

Wat uw moeder tegengekomen is is een beetje gelijkaardig aan de woekerprijzen die "SOS" klusjesdiensten aanrekenen. Wat mij betreft normaal dat de politie zich daar niet mee bezighoudt. Begin al eens mat een AS met een voorstel van minnelijke regeling (500 euro teruggeven). Kans is klein dat ze dat doen maar je weet maar nooit.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#17 , 28 jan 2015 22:52

Zeker een AS en economische inspectie ( vb van brief hebt u via PB)
Persoonlijk zou ik toch eens vragen de wachtverantwoordelijke te spreken ( een officier van gerechtelijke politie).
Vraag desnoods eerst eens een onderhoud met de dienst Slachtofferzorg - heeft niet overal dezelfde naam maar ze dienen oa net om mensen die het moeilijk hebben met het probleem te ondersteunen en dan de zaak beter te formuleren bij de aangifte.

kwispel
Topic Starter

#18 , 11 feb 2015 14:43

Bedankt, met de hulp van Franciscus stelde ik nog brief op die ik wil sturen naar de firma en naar FOD economie, sta altijd open voor tips en verbeteringen:

Beste,

dit schrijven is namens mijn moeder die blijvende ( medisch bewezen) letsels ondervindt ten gevolge van een herseninfarct.

Op X januari 2015 deed jullie firma de verhuis van enkele meubelen en dozen over een korte afstand. Telefonisch zou met mijn moeder een bedrag rond de 300 euro zijn afgesproken. Ik laat hier een eventuele marge voor BTW. Ze heeft op voorhand nooit een offerte ontvangen.

Toen de verhuis was afgerond, werd zij onder druk gezet om extra geld af te halen, voor een totaalbedrag van 1000 euro. Naar eigen zeggen zou er zijn gedreigd om haar eigen meubelen opnieuw mee te nemen indien ze dat geld niet zou gaan afhalen.

Er waren getuigen aanwezig. Gezien haar medische toestand en het feit dat zij hierdoor geen assertiviteit aan de dag kan leggen, gaat het hier om een geval van pure oplichting. Het bedrag werd wel op een papier gezet van jullie firma doch zonder ook maar enige details.

Er waren drie mannen aanwezig en de verhuis nam slechts enkele uren in beslag. Daarenboven ging het om een korte afstand met een lift tot op de eerste verdieping in beide panden.

Dergelijke ongeoorloofde en schandelijke praktijken ten overstaan van een zwak persoon, zijn misleidend en bedrieglijk.

Ik stak mijn licht op bij concurrerende bedrijven en nergens kwam er ook maar iets in de buurt van het bedrag dat jullie mijn moeder afhandig maakten ( voor gelijkaardige diensten)

Ik maan u aan het bedrag van ????? terug te storten op rekeningnummer xxxx

Uiteraard heb ik hier eveneens aangifte gedaan bij FOD economie.

PS op hun website staan geen algemene voorwaarden en het bedrag op de betalingsfiche was ingevuld met een andere stylo dan die waarmee de handtekening was gezet van mijn moeder. Ze reageren ook niet op mails.

Reclame

Vandebos

#19 , 17 feb 2015 21:47

Paragraaf bijvoegen dat bij gebrek aan respons binnen de tien kalenderdagen na kennisname van dit schrijven dit schrijven geldt als enige en definitieve ingebrekestelling en u verplicht zal zijn de zaak middels advocaat voor het gerecht te brengen.

Terzijde, dergelijke bedrijven, die op deze wijze werken, zijn zeer vaak niet in orde met de arbeidswetgeving wat tewerkstelling en sociale zekerheid. Er zijn inspectieorganismen die dit met veel plezier aanpakken (en dat zal hen meer kosten dan € 1000)...

Toegegeven, het bezorgt uw moeder het geld niet terug, maar de zaakvoerder zal er weinig aan hebben...

kwispel
Topic Starter

#20 , 20 feb 2015 18:17

Bedankt, ik dacht het volgende week te versturen. Hoe zou je het chronologisch doen? Versturen naar zowel FOD economie als de firma en erna meteen klacht indienen bij de politie?

Wanneer ik eis dat ze iets op haar rekening storten, kan dat als afpersing worden aanzien?

Franciscus

#21 , 20 feb 2015 18:43

Gelet op wat in andere firma's vragen vriendelijk vragen om de rest van het bedrag dat niet overeengekomen was terug te storten.
Het vermelden dat u aangifte doet bij politie voor oplichting en of afpersing is geen bedreiging enkel een mededeling.
U deelt enkel mede dat u FOD economische zaken eveneens een afschrift van uw brief zal sturen en aangifte zal doen bij de politie.

kwispel
Topic Starter

#22 , 20 feb 2015 21:23

Dus je zou de aangifte bij de politie pas doen op het moment dat ze niet reageren ( of negatief reageren). Ze reageren trouwens ook niet op mails, zelfs niet op aanvraag tot offertes, wschl willen ze zo'n dingen zo weinig mogelijk op papier hebben zodat ze nadien kunnen oplichten en bedriegen.

Franciscus

#23 , 20 feb 2015 21:44

Neen eerst naar post voor de in gebreke stelling en het opsturen van de nodige brieven en ook uw mail.
Gezien u in de brief een periode van vb 8 dagen geeft om te reageren hebt u nog eventjes tijd.
Na die 8 dagen kan u naar de politie gaan ...en dan ineens meegeven dat ze niet/wel gereageerd hebben.
In de cases die ik laatst heb voorgehad is er door die firma direct gereageerd en beide bedragen werden een teruggestort en het tweede werd op uur en datum terugbezorgd bij ophalen van pakket. Dat was beide binnen de 8 dagen uiteraard staat dat ook in de verklaring bij de politie met een copie van de brieven en verdere gegevens.

WP002

#24 , 21 feb 2015 18:02

Naast aangetekend de brief ook per gewone post sturen.
En afsluiten met "voor de goede orde wordt dit schrijven u zowel per aangetekende zending als per gewone post bezorgd".
Ontvangstbewijs van het postkantoor goed bijhouden!

kwispel
Topic Starter

#25 , 21 feb 2015 20:08

Bij dit soort firma's is de kans natuurlijk groot dat ze niet eens achter het AS gaan, dan sowieso na een week politie?

Franciscus

#26 , 21 feb 2015 22:27

Bij mij heeft een geen AS afgehaald maar dus wel de mail en de gewone brief gekregen en direct alles teruggestort.
De tweede heeft de brief wel ontvangen ook de mail en gewone brief en heeft dan via mail een afspraak gemaakt om terug te halen en geld af te geven.

kwispel
Topic Starter

#27 , 20 apr 2015 14:35

Vandaag brief van de advocaat van die firma ontvangen. Ze klagen ons aan voor laster en eerroof en afpersing.
Politie staat volledig aan hun kant. Ik had nooit die brief mogen versturen en eigenhandig mogen vragen het geld terug te storten.

LeenW

#28 , 20 apr 2015 14:48

Hun advocaat kan veel zeggen, zeker niet opgeven!

kwispel
Topic Starter

#29 , 20 apr 2015 15:02

Ben ik strafbaar omdat ik hen vraag dat geld terug te storten wanneer het duidelijk is dat de prijs die ze aanrekenen belachelijk hoog is, ze geen offerte wilden maken, detailfactuur, alles cash,.....?
Is een bende sluwe marginalen ( sorry voor mijn woordkeuze) met grote bek die dan wel slim genoeg zijn om aan te voelen bij wie ze zo'n slag kunnen slaan.

denlowie

#30 , 20 apr 2015 15:18

Het probleem is, als het voor de rechtbank komt, en je verliest, je nog met een groter bedrag opgezadeld zal zitten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Consumenten Koop”