Thuiswerk doen - Gevolgen voor mijn wachtuitkering?

Hanna01
Topic Starter

Thuiswerk doen - Gevolgen voor mijn wachtuitkering?

#1 , 16 feb 2015 16:13

Hallo,

Ik ben als werkzoekende ingeschreven bij de vdab en ontvang momenteel een wachtuitkering. Daarnaast ben ik deeltijds student en bij de universiteit ben ik ingeschreven als zelfstandig student. Omdat ik enkel nog mijn masterproef moet indienen en dus beschikbaar ben voor de arbeidsmarkt heb ik recht op een uitkering.

Ik ben lang op zoek geweest naar een deeltijdse job die te combineren valt met mijn studie en ik heb ook breed gezocht, verkoopster, receptioniste, noem maar op. Helaas kreeg ik telkens te horen dat ze iemand zochten voor een langere termijn en vreesden dat ik -eenmaal afgestudeerd - al snel iets anders zou zoeken dat bij mijn studierichting aanleunt. Bij de interimkantoren weten ze ook dat ik opensta voor korte, tijdelijke jobs maar die zijn blijkbaar ook niet echt voorhanden. Vandaar dat ik interesse heb gekregen voor thuiswerk, bijvoorbeeld chatoperator, waarbij je berichtjes beantwoordt op een website, kan werken wanneer je maar wil en betaald wordt per verzonden bericht. Dit zou ik bijvoorbeeld elke dag van 20h tot 24h kunnen doen en op die manier toch wat extra geld verdienen.

Nu vraag ik me af wat de gevolgen zijn voor mijn wachtuitkering wanneer ik dit werk doe. Normaalgezien moet je de dagen waarop je werkt zwart kleuren op de stempelkaart en krijg je voor die dag dan geen uitkering, maar in mijn geval zou dat natuurlijk niet al te gunstig zijn. Ik wil dan ook thuiswerken als aanvulling op mijn wachtuitkering omdat ik het financieel niet echt breed heb. In het zwart werken durf ik niet, al weet ik niet echt hoe ze dat controleren als je thuis werkt. Ik ben dan ook van plan om mijn inkomsten aan te geven. Is het misschien een oplossing om 1 gewerkte dag per week aan de duiden op mijn stempelkaart? En hoe moet ik de situatie in godsnaam gaan uitleggen aan de vdab? :D

Voor alle duidelijkheid, ik doe het werk nog niet want ik wil eerst wat meer informatie inwinnen. Kan iemand me hierbij helpen?

Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 16 feb 2015 20:25

zou dat werk als chatoperator als zelfstandige of als werknemer zijn? welke studies volg je momenteel? welke studies heb je al gevolgd?

j.demoor

#3 , 18 feb 2015 09:45

“Art.44.Om uitkeringen te kunnen genieten moet de werkloze wegens omstandigheden onafhankelijk van zijn wil zonder arbeid en zonder loon zijn.”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Hanna01
Topic Starter

#4 , 18 feb 2015 15:15

JPV: Ik heb het even gevraagd en de werkgever vertelde me dat ik als particulier mocht werken, niet als zelfstandige. Ik neem dus aan dat hij daar werknemer mee bedoelt. Ik heb communicatiewetenschappen gestudeerd, op drie jaar mijn bachelor gehaald en dan aan mijn master begonnen en alle mastervakken afgelegd behalve mijn masterproef. Daarna heb ik 2 jaar gewerkt, maar bij mijn vorige job is mijn proefcontract niet verlengd, dus vanaf augustus vorig jaar zit ik zonder werk. Toen ik niet meteen een job vond heb ik in september besloten om me opnieuw in te schrijven aan de universiteit, dus nu moet ik enkel nog mijn thesis indienen om mijn masterdiploma te behalen.

j.demoor: Je mag toch tijdelijke jobs uitvoeren terwijl je uitkering blijft ontvangen? Even een voorbeeldje: Stel dat een interimkantoor me belt om te vragen of ik voor 3 dagen een verkoopster wil vervangen die ziek is, dan moet ik die drie dagen aankruisen op mijn stempelkaart en krijg ik geen uitkering voor die dagen, maar nog wel voor de overige dagen.

Ik zie de job als chatoperator eerder als bijbaan, iets dat ik kan doen wanneer ik maar wil. Ik blijf dus beschikbaar voor de arbeidsmarkt en ik ga in op (gepaste) jobaanbiedingen.

JPV

#5 , 18 feb 2015 20:11

"als particulier" bestaat niet. Hij bedoelt mogelijks dat je zoiets als diverse inkomsten op de belastingsbrief kan vermelden. Lijkt me wel een rare uitleg, want eigenlijk is dat niet zo de bedoeling. Dat chatoperator-ding is toch niet in de semi-erotische sektor (prikkelende berichtjes beantwoorden/fake berichtjes sturen)? Ik vrees dat men je immers een "tussenstatuut" aanpraat dat niet in orde is, waardoor je achteraf toch met de problemen zit, problemen die je dan later op niemand kan verhalen, aangezien je zelf verantwoordelijk zal zijn door je fout.

SOwieso zal je elke dag dat je dat doet, ook al verdien je er geen geld mee, je dopkaart moeten kleuren (en dus minstens 1 dag uitkering verliezen). Je zou kunnen argumenteren dat je dat niet moet doen, omdat het na 18 uur is, maar gezien chatoperator sowieso iets is dat je normaal 's avonds doet, geldt de uitzondering voor werk na 18 uur niet (net zoals bvb een DJ ook altijd moet kleuren als hij 's nachts werkt).

Twijfel je, informeer eens bij de RVA. Zij kunnen, via een ruling, uitmaken of je die job al dan niet kan doen.
Voor alle duidelijkheid: je moet enkel de dagen waarop je werkt kleuren, natuurlijk niet alle dagen.

Terug naar “Werkloosheid”