vonnis laten wijzigen na erkenning handicap

defoo
Topic Starter

vonnis laten wijzigen na erkenning handicap

#1 , 16 feb 2015 20:24

Kan men een vonnis laten wijzigen na erkenning van een handicap (autisme)? Ik vermoed van wel. Maar is het wel verstandig?

Hoeft men de tegenpartij op de hoogte te brengen van de inhoud van de handicap (autisme) of kan men vragen dat enkel de rechter op de hoogte ervan wordt gebracht?
Niet iedereen wil dat zijn handicap publiek wordt.

De wijziging zou niet gaan om de omgangsregeling (want die is op dit ogenblik 50/50), maar wel om het doorstorten van de helft van de kinderbijslag (die op dit ogenblik integraal naar de moeder gaat) en de schoolkeuze van de kinderen (nieuwe schoolkeuze iets dichter bij mij maar die voor de moeder in aantal kilometers niet veel verschil uitmaakt met de huidige school).
Er zijn argumenten in die zin dat ik het financieel zwaarder heb door mijn handicap (begeleiding) en kwetsbaarder ben op de arbeidsmarkt, maar ook dat een aantal praktische zaken moeilijk zijn voor mij, zoals verplaatsingen met de auto,...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 18 feb 2015 09:43

“Art.1320.De vorderingen tot toekenning, verhoging, verlaging of afschaffing van de uitkering tot levensonderhoud kunnen worden ingesteld bij verzoekschrift op tegenspraak, overeenkomstig de artikelen 1034bis tot 1034sexies. Art.1034ter.Het verzoekschrift vermeldt op straffe van nietigheid : 1° de dag, de maand en het jaar; 2° de naam, de voornaam, het beroep, de woonplaats van de verzoeker en, in voorkomend geval, zijn hoedanigheid en inschrijving in het handelsregister of ambachtsregister; 3° de naam, de voornaam, de woonplaats en, in voorkomend geval, de hoedanigheid van de persoon die moet worden opgeroepen; 4° het onderwerp en de korte samenvatting van de middelen van de vordering; 5° de rechter voor wie de vordering aanhangig wordt gemaakt; 6° de handtekening van de verzoeker of van zijn advocaat. Art.1034quater.Op straffe van nietigheid wordt bij het verzoekschrift een getuigschrift van woonplaats (of een uittreksel uit het rijksregister van de in artikel 1034ter, 3°, vermelde natuurlijke personen) gevoegd, behalve wanneer het geding reeds eerder werd ingeleid bij dagvaarding en evenmin in geval van keuze van woonplaats. Het getuigschrift of het uittreksel van het rijksregister mag niet vroeger gedagtekend zijn dan vijftien dagen voor het verzoekschrift. Het getuigschrift wordt door het gemeentebestuur afgegeven.”(Gerechtelijk Wetboek)

“Art.572bis.Onverminderd de bijzondere bevoegdheden die zijn toegekend aan de vrederechter en de bijzondere wetgevingen, neemt de familierechtbank kennis van ...4° vorderingen betreffende de uitoefening van het ouderlijk gezag, de verblijfsregeling of het recht op persoonlijk contact ten aanzien van minderjarige kinderen...7° vorderingen met betrekking tot onderhoudsverplichtingen...”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

NotHappy

#3 , 18 feb 2015 23:05

Dus kan er een vordering worden ingesteld om alimentatie te verhogen.

Bv indien de ontvanger van alimentatie zwaar ziek wordt en niet meer kan werken kan hij een verhoging aanvragen. Tot maximaal 1/3 van inkomen van de degene die de alimentatie moet betalen.

Hoe duurt de alimentatie dan? Max duur van het huwelijk? Of tot dat de kinderen uit huis zijn?

Reclame

defoo
Topic Starter

#4 , 19 feb 2015 07:43

Het gaat bij mij helemaal niet om het bekomen van alimentatie.
Wel om het krijgen van de helft van de kinderbijslag (wat ik logisch en eerlijk vind) en eventuele afwijkingen op bvb. de school van de kinderen.

Terug naar “Echtscheiding”