Verboden om portfolio te maken?

TunaOne
Topic Starter

Verboden om portfolio te maken?

#1 , 14 feb 2015 16:36

Een vriend werkt bij een IT bedrijf.
Laatst hoorde ik dat zijn baas moeilijk deed over het feit dat hij een portfolio aan het bouwen was om in de toekomst te zoeken naar een andere job.
Deze portfolio zou niet bestaan uit zaken die tijdens de arbeid zouden zijn gemaakt, maar wel dicht bij de activiteiten van het bedrijf liggen.
Dit zou zogezegd vallen onder concurrentie tijdens de arbeidsovereenkomst en er werd gedreigd met ontslag op staande voet.
Hierdoor heeft mijn vriend nu schrik gekregen en de portfolio van het internet gehaald.

Graag hoop ik hem ervan te overtuigen dat dit totaal niet klopt.
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 14 feb 2015 16:41

Het getuigt van niet veel inzicht om via internet zijn werkgever op de hoogte te brengen van zijn zoektocht naar ander werk.
Of er iets mis is met deze "portfolio" hang ervan af van wat er in staat.
Dat kan immers gaan van onschuldige informatie tot publiceren van geheime bedrijfsinformatie.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

TunaOne
Topic Starter

#3 , 14 feb 2015 16:42

Ik denk niet dat hij dit zelf heeft gemeld aan zijn baas.

Reclame

roharro

#4 , 14 feb 2015 16:49

Ik denk niet dat hij dit zelf heeft gemeld aan zijn baas.
Maar het staat wel op internet......
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 feb 2015 16:56

Staat er in zijn arbeidscontract iets over concurrentiebeding?
Wat zegt zijn vakbond?

JPV

#6 , 14 feb 2015 20:07

zonder zicht te hebben over de portfolio, is het moeilijk te antwoorden. Bevat de portfolio code die op het werk is gebruikt?

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 feb 2015 14:49

Deze portfolio zou niet bestaan uit zaken die tijdens de arbeid zouden zijn gemaakt, maar wel dicht bij de activiteiten van het bedrijf liggen.
Kan je iets concreter zijn? Mogelijk maakt uw vriend zich terecht zorgen, maar met dergelijke vage beschrijvingen kan niemand hier iets zinnigs zeggen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”