faktuur 21 maanden later ontvangen - vervallen ?

evaluna9
Topic Starter

faktuur 21 maanden later ontvangen - vervallen ?

#1 , 13 feb 2015 16:11

Hallo,

Dit is mijn eerste keer op dit forum. Ik kwam hier toevallig terecht tijdens mijn zoektocht naar antwoorden.

Ik hoop te weten te komen of ik een faktuur van 200 euro van 1 jaar en 9 maanden na de feiten nog verschuldigd ben.

Op 3 februari 2013 bestelde ik een huurwagen online en reserveerde met mijn visa kaart.

Wanneer ik op de ochtend van 3 februari bij het tankstation aankwam, bleek er geen reservatie op mijn naam te zijn door een probleem met hun website. Gelukkig kon ik een andere wagen huren in een ander tankstation een tiental km verder.

Mijn visakaart is blijkbaar nooit aangesproken geweest.

1 jaar en 9 maanden later, op 13 november 2014 ontvang ik plots een herinnering voor een bedrag van 190,19 euro.

Ik heb het financieel niet breed en ben beginnen zoeken of deze faktuur niet vervallen is.

Ik vond dit op een internetsite : "de vordering van een handelaar op een particulier (of privé-persoon en in zoverre deze niet geldt voor beroepsdoeleinden) voor de levering van een courant goed verjaart na één jaar."

Ik heb de firma gebeld met deze vraag en met de vraag om een copie van de faktuur op te sturen. Ze zouden het intern bespreken. In een mail hebben ze me het volgende geantwoord : "Zoals u zelf schrijft, heeft u nooit een factuur van ons ontvangen, wat erop duidt dat de transactie niet volledig rond was."

Snel ontving ik een tweede herinnering met aanmaning (kosten en interesten als ik niet spoedig betaal).

Is deze faktuur vervallen ?

Met dank en groetjes,
Eva

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 feb 2015 16:18

ben even in de war, als er een contract van bestaat is het 10 jaar !
Laatst gewijzigd door denlowie op 13 feb 2015 16:23, 3 keer totaal gewijzigd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

scorpioen

#3 , 13 feb 2015 16:19

Neen, die factuur is niet verjaard.

Ik zou betalen, anders loopt u het risico bijkomende kosten te moeten betalen. Ik vermoed trouwens dat u voor de verhuring van de wagen ook een contract getekend hebt.

Reclame

Sirkii

#4 , 13 feb 2015 20:03

Ik zou absoluut niet betalen maar een AS schrijven (met kopie per gewone brief) sturen waarin je uitlegt dat je op die dag de wagen kwam afhalen doch niet beschikbaar was omdat de reservering blijkbaar niet geregistreerd was. Schrijf erbij - met een bewijs van betaling - dat je dezelfde dag 10 km verder een wagen wezen huren bent (vermoedelijk aan een gelijkaardige huurprijs). U ook niet laten afschrikken door incasso of deurwaarder want die kunnen niets doen zonder gerechtelijke uitspraak en k kan me niet inbeelden dat je met uw verhaal (als je de tweede huur kan bewijzen) veroordeeld zou worden.

Zeker geen verjaring inroepen want dat suggereert dat je afgezien hebt van een bestelde dienst. Zij hebben de dienst niet geleverd.

BrechtS

#5 , 14 feb 2015 08:36

Ik zou absoluut niet betalen maar een AS schrijven (met kopie per gewone brief) sturen waarin je uitlegt dat je op die dag de wagen kwam afhalen doch niet beschikbaar was omdat de reservering blijkbaar niet geregistreerd was. Schrijf erbij - met een bewijs van betaling - dat je dezelfde dag 10 km verder een wagen wezen huren bent (vermoedelijk aan een gelijkaardige huurprijs). U ook niet laten afschrikken door incasso of deurwaarder want die kunnen niets doen zonder gerechtelijke uitspraak en k kan me niet inbeelden dat je met uw verhaal (als je de tweede huur kan bewijzen) veroordeeld zou worden.

Zeker geen verjaring inroepen want dat suggereert dat je afgezien hebt van een bestelde dienst. Zij hebben de dienst niet geleverd.
Andere mogelijkheid: wel betalen maar hen dan in gebreke stellen en de kosten van die 2de verhuur verhalen op hen. Volgens mij is dat wettelijk mogelijk want zij hebben niet geleverd, dus contractbreuk. Eventueel kan men kijken wat het meest oplevert (dus welke is het goedkoopst en wil ik betalen, welke duurder en wil ik niet betalen?) en een minnelijke schikking proberen treffen. Echter, hou alles op papier van afspraken, kwestie sterk te staan als ze je alsnog willen aanklagen.

Het juridisch meestcorrecte lijkt me dus betalen, in gebreke stellen en dan ijveren voor minnelijke schikking of wachten tot een uitspraak.

scorpioen

#6 , 14 feb 2015 10:36

Ik heb u blijkbaar verkeerd begrepen. Ik dacht dat de tweede verhuurder, waar u de wagen gekregen hebt, u een factuur stuurde.

Was het de eerste verhuurder, die geen wagen kon meegeven?

Sirkii

#7 , 14 feb 2015 12:18

Ik heb u blijkbaar verkeerd begrepen. Ik dacht dat de tweede verhuurder, waar u de wagen gekregen hebt, u een factuur stuurde.

Was het de eerste verhuurder, die geen wagen kon meegeven?
Na nalezing van de vraag idd een terechte opmerking. Als het een factuur van het tweede tankstation is (die je de wagen effectief verhuurde) dan zoals schorpioen al schreef best betalen.

evaluna9
Topic Starter

#8 , 14 feb 2015 14:30

Hartelijk dank voor de vele antwoorden ! Ik moet inderdaad nog iets verduidelijken, mijn excuses voor de verwarring.

Het is dezelfde verhuurfirma die verscheidene tankstations gebruikt als staanplaats. De factuur is met betrekking tot de verhuiswagen die toevallig beschikbaar was in een ander tankstation, maar nog steeds van dezelfde firma.

Ik vind het ook normaal dat een firma vergoed wordt voor een geleverde dienst, maar vermits ik de faktuur pas 1 jaar en 9 maanden later ontvangen heb, ten gevolge van een website probleem, vroeg ik me af of ik verjaring van de faktuur kon inroepen.

Dit blijkt niet zo te zijn, als ik de antwoorden goed begrijp, dus ik kan best de faktuur betalen.

Dankjulliewel !
Eva

Terug naar “Andere”