1. Ik heb een bezoekrecht, via jeugdrechter bepaald, en mijn ex zegt dat mijn dochter zelf mag bepalen wanneer ze komt of niet. Klopt dit of is het bezoekrecht, om de 14 dagen en halve schoolvakanties, nog geldig?
Van zodra een kind de meerderjarigheid bereikt heeft, kan het zelf beslissen wanneer op bezoek komt.
2. Ze is dus meerderjarig en ik betaal nog altijd onderhoudsgeld, geen probleem. Maar tot hoelang of wanneer moet ik onderhoudsgeld voor mijn dochter betalen.
Alimentatie voor kinderen is verschuldigd totdat de kinderen zelf in hun onderhoud kunnen voorzien. Dit betekent: tot op het ogenblik dat zij zelf een inkomen verwerven dat hun toelaat om zelfstandig te leven.
Dit kan een werkloosheidsuitkering, ziekte-uitkering, of andere volwaardige sociale uitkering zijn.
Dit kan een loon of een wedde zijn, of inkomsten uit een zelfstandige activiteit.
In geval van een werkloosheidsuitkering vervalt de alimentatie pas na de wachtttijd.
Heel wat mensen denken dat de alimentatieplicht eindigt bij de meerderjarigheid. Dit is niet correct. Een eigen inkomen is een bijkomende voorwaarde.
Wanneer het kind meerderjarig wordt kan het wel eventueel zelf de alimentatie en het kindergeld opeisen.