Autoverzekering op andere naam dan eenmanszaak

tompoezie
Topic Starter

Autoverzekering op andere naam dan eenmanszaak

#1 , 08 feb 2015 18:06

Hallo,

We hebben net een nieuwe auto gekocht (Peugeot Partner Teepee). Ik ben zelfstandige (éénmanszaak), en kan die wagen dus voor de helft in kosten steken.

Nu zijn we op zoek naar een verzekering (omnium). We hebben dit gevraagd bij onze huidige verzekeraar, maar schrokken van het bedrag (€3200 (BA €1200, Multirisk €430, stoffelijke schade €1506, rechstbijstand €60).

Ik heb mijn rijbewijs sinds medio 2011, en heb vorig jaar "in iemand zijn gat gereden" (bestuurder stopte bruusk voor en verkeerslicht die niet voor hem bedoeld was, maar ik was natuurlijk toch in fout).

Mijn vriendin heeft haar rijbewijs al 2 jaar langer, zonder schade. Als ik haar premie bereken via zo'n internetdienst (autoverzekering-berekenen.be), kom ik op een €1400.

Nu komt (eindelijk) mijn vraag: Mag de verzekering op mijn vriendin haar naam staan, terwijl ik de wagen voor de helft ook in mijn bedrijf steek?

Mvg,
Tom

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 08 feb 2015 19:33

Indien jouw vriendin niet in de zaak zit kan je moeilijk een factuur op haar naam in de boekhouding van de zaak steken. daarenboven zal elke verzekeraar het risico beoordelen op de voornaamste bestuurder. En als jij de wagen om beroepsredenen gebruikt, zal jij dat dus zijn. In praktijk wordt de premie dus berekend op jou, en niet op je vriendin. Best niet doen dus. jonge bestuurder én al een schadegeval in fout... Is niet abnormaal dat die premie zo hoog is.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”