erfenis weigeren maar begrafenis betaald

vito49
Topic Starter

erfenis weigeren maar begrafenis betaald

#1 , 04 feb 2015 20:06

Hallo, stel ik heb nog één ouder die een collectieve schuldbemiddeling heeft lopen en die leeft van een uitkering. Nu sterft die ouder en ik weet dus al vooraf dat er een hoop schulden zijn. Ik ga uiteraard de erfenis weigeren.Toch wil ik die ouder een min of meer fatsoenlijke begrafenis geven, ik doe dat en betaal alles, eventueel samen met een broer of zus.
Nu meen ik gelezen te hebben (en ook wel eens horen vertellen) dat door het betalen van die begrafenis je recht om de nalatenschap te weigeren vervalt, zodat in dit voorbeeld de schulden toch terecht komen op de nek van iedereen die de begrafenis hebben betaald.
Klopt dat?

Bedankt bij voorbaat.
Linux User (Manjaro and Mint)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 04 feb 2015 20:21

Het is omgekeerd:
Verwerpen erfenis stelt u niet vrij van betalen van de begrafenis.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

vito49
Topic Starter

#3 , 04 feb 2015 20:40

Het is omgekeerd:
Verwerpen erfenis stelt u niet vrij van betalen van de begrafenis.
Ha .... ik zou dus rustig m'n ouder kunnen begraven, alle begrafeniskosten op mij nemen, en achteraf de erfenis verwerpen? Ook al zijn het allemaal schulden?

Wel iets anders dan ik gelezen heb (of toch over zitten kletsen heb bij pot en pint ) .... Weer iets bijgeleerd.
Alvast bedankt.
Linux User (Manjaro and Mint)

Reclame

EPT

#4 , 13 feb 2015 11:45

Betalen van begrafenis staat los van de al dan niet verwerping nalatenschap.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”