Sepa Domiciliëring stop zetten

giserke
Topic Starter

Sepa Domiciliëring stop zetten

#1 , 03 feb 2015 15:55

Sedert februari 2014 werden alle domicililleringen omgevormd naar Sepa domicilieringen.

Het verschil is dat vroeger de domiciliëring door de rekeninghouder kon worden stopgezet.
Was je niet meer akkoord met de betalingen, stapte je gewoon naar de bank, en blokkeerde je bepaalde betalingen.

Nu moet je contact opnemen met de tegenpartij, en hij moet die domiciliëring stopzetten.
We stellen vast dat meer en meer bedrijven dit gaan gebruiken als veiligheid om zeker te zijn voor hun betalingen.
Nochtans werd vorig jaar door de betreffende Europese commissie anders gesteld.

Nu mijn vraag:
Kan je eisen dat de tegenpartij de sepa domiciliëring stopzet wanneer je niet meer akkoord gaat met de aanrekeningen, ook al beweerd de tegenpartij dat je nog schulden hebt?
Kan je de stopzetting afdwingen? Zo ja welke stappen moet je ondernemen?

Wat me opvalt hoe leugenachtig de communicatie rond sepa gebeurt. Maar nergens verteld Sepabelgium wat er gebeurt indien de andere partij de Sepa domiciliëring niet wil stopzetten.
Je bent inprincipe geen baas meer over uw eigen rekening.
Zelfs Test Aankoop lijkt het spelletje mee te spelen. Zij hebben er natuurlijk ook commerciële belangen in om hun boekjes te verkopen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 03 feb 2015 16:13

Uitgenomen een zeer beperkt aantal domiciliëringen bij betrouwbare partners ... weiger ik tegenwoordig nog dit middel te gebruiken.

artemis

#3 , 03 feb 2015 16:22

Is ook mijn ongerustheid over de SEPA domiciliëring. Voor de consument is het geen goede zaak.

Ik meen wel gelezen te hebben dat de klant bij de bank een domiciliering tijdelijk kan laten stopzetten, doch weet niet hoe lang je dat kan rekken en of je het moet motiveren.
Vroeger kon ik het stoppen met een simpele muisklik.

Reclame

Paul Huurder

#4 , 03 feb 2015 16:26

Ik heb onlangs gewoon bij de bank (aan het loket) gevraagd om mijn SEPA-domiciliëringen stop te zetten.
Met 1 muisklik (van de bankbediende) en een handtekening (van mij) was alles geregeld.

Wordt wel niet doorgegeven aan de andere partij. Dus staat volgens hun gegevens de domiciliëring nog steeds actief.
Als ze dan geld willen afhalen, zal de bank zeggen dat dat niet gaat.
Vriendelijke groeten,

artemis

#5 , 03 feb 2015 16:29

Uitgenomen een zeer beperkt aantal domiciliëringen bij betrouwbare partners ... weiger ik tegenwoordig nog dit middel te gebruiken.
Idem Dito. Ik heb er zelfs enkele gestopt net voor het nieuwe systeem in voege ging.
Wat gebeurt er bij een overlijden? Ik mag hopen dat ze dan net zoals de rekening automatisch geblokkeerd worden?

Anderzijds..... Sommige leveranciers vragen een dermate korte betalingstermijn dat je zonder domiciliëring nog moeilijk op tijd kan betalen als je al eens op reis gaat.

giserke
Topic Starter

#6 , 03 feb 2015 18:02

Ik ook,

Alleen begin ik nu wel aanbieders van telecom tegen te komen die alleen een sepa domiciliëring aanvaarden als betaalmiddel.
Ze zeggen dat het voor hun veiligheid is, en ze zo betaalzekerheid hebben van de klanten.

Ik vraag me trouwens af of dit wettelijk is.

LeenW

#7 , 03 feb 2015 18:30

Ik ook,

Alleen begin ik nu wel aanbieders van telecom tegen te komen die alleen een sepa domiciliëring aanvaarden als betaalmiddel.
Ze zeggen dat het voor hun veiligheid is, en ze zo betaalzekerheid hebben van de klanten.

Waarom niet? Als u niet akkoord bent met hun voorwaarden, staat het u vrij een andere provider zoeken.

giserke
Topic Starter

#8 , 03 feb 2015 23:18

Ik ook,

Waarom niet? Als u niet akkoord bent met hun voorwaarden, staat het u vrij een andere provider zoeken.
Ik voorspel op zeer korte termijn dat U geen provider meer zult vinden zonder Sepa domiciliëring.

Rica

#9 , 04 feb 2015 01:17

Ik heb uit principe ook geen domiciliëringen meer als ik het kan vermijden...
2 jaar geleden had ik een domiciliëring bij een energieleverancier via groepsaankoop provincie Antwerpen. Vorig jaar veranderde ik van leverancier en ik heb er niet aan gedacht stappen te zetten om de domiciliëring stop te zetten. Dit jaar ben ik terug bij de energieleverancier van 2 jaar geleden. Ik koos uitdrukkelijk voor betaling via overschrijving, na ontvangst van maandelijkse factuur en niet betaling via domiciliëring. Gisteren nam ik kontakt op met mijn leverancier omdat ik nog steeds geen factuur had ontvangen voor de maand januari. Bleek dat ze gewoon de domiciliëring van 2 jaar geleden opnieuw/verder gebruiken ...

Den Tist

#10 , 05 feb 2015 15:29

Is ook mijn ongerustheid over de SEPA domiciliëring. Voor de consument is het geen goede zaak.

Ik meen wel gelezen te hebben dat de klant bij de bank een domiciliering tijdelijk kan laten stopzetten, doch weet niet hoe lang je dat kan rekken en of je het moet motiveren.
Vroeger kon ik het stoppen met een simpele muisklik.
Er kan je toch niemand verbieden je rekening stop te zetten. Dan is de domiciliering niet meer bruikbaar. En je opent vervolgens een nieuwe rekening.

Terug naar “Andere”