Beste
Ik heb helemaal geen rechten gestudeerd ofzo, maar ik meen mij altijd te herinneren dat je als Belg niet kan beweren in een rechtbank dat je de wet niet kende.
Op Wikipedia vond ik dat er gemiddeld genomen 70.000 pagina's per jaar zijn. (in de afgelopen 10 jaar) Stel dat we een gemiddelde van 15.000 nemen over alle jaren dat het staatsblad bestaat.
Het Belgisch staatsblad bestaat sinds 1845, dat is dus 170 jaar. Dat vermenigvuldigen met 15.000 pagina's. Dat zijn 2,55 miljoen pagina's. Ik ben op het moment van schrijven 23 jaar. De eerste jaren van mijn leven kon ik niet lezen, en wetteksten lezen én begrijpen zal ongeveer lukken vanaf 13 jaar schat ik. Dan heb ik dus de laatste 10 jaar al 2,55 miljoen pagina's moeten lezen. Dat zijn 716 pagina's per dag. (En dat is nog een erg optimistische schatting). Dan gaan we er onrealistisch van uit dat ik ook elke pagina na eenmaal gelezen te hebben vanbuiten ken en onthoud voor de rest van mijn leven.
Een rechter moet toch redelijkerwijs beslissen dat dit onmogelijk is? Is het tijd voor een aanpassing van de grondwet?