- De nieuwe wagen die we willen kopen is van een volledig ander merk, dus deze gaan onze oude wagen niet overnemen, vermoed ik.
Ik kocht 2 jaar geleden een nieuwe wagen en mijn oude Peugeot was toen 19 jaar oud.
We hebben toen het autosalon en daarna meerdere garages van verschillende merken afgelopen. Op enkele uitzondering na werd er bijna overal een fikse overname voor mijn oude wagen geboden. Er waren slechts 2 merken die geen interesse hadden in een overname tout court. Alle andere boden mij een overname variërend tussen de 1000 en de 2000 euro, soms afhankelijk van het type wagen dat ik zou kopen. Die overname kreeg ik zelfs zonder dat men mijn oude wagen bekeek. Eén garage bood 1000 euro, "tenzij uw wagen ouder is dan 10 jaar dan krijgt u 2000 euro"! Echt waar

Uiteindelijk kreeg ik 1650 euro in de garage van een ander merk waar ik mijn nieuwe, vrij kleine wagen (C3) bestelde.
Privé had ik nog geen 500 euro kunnen krijgen.
Mijn wagen werd nadien gerecycleerd heb ik in de garage vernomen. Indien hij minder oud of nog in betere staat was geweest had hij mogelijk op pensioen mogen gaan naar Afrika of Oost-Europa werd mij ook nog verteld.
Dus Tom, ik zou toch proberen te gaan voor een overname, niets is zo makkelijk om af te handelen qua papierwerk. Je lijkt al een keuze van wagen gemaakt te hebben, informeer bij de dealer, eventueel ook in een andere garage van hetzelfde merk. Het zou nuttig kunnen zijn ook bij enkele ander merken offerte te vragen, gewoon om te weten wat ze voor je oude wagen willen geven. Mogelijk kan je dat uitspelen tegenover de garage (merk) van je keuze.
Let wel, een overnameprijs moet losstaan van eventuele saloncondities en kortingen.
Veel succes.