Beste,
In december vorig jaar hebben ik en mijn vriendin een eenzijdige belofte ondertekend voor de aankoop van een sociale bouwgrond.
Bij ondertekening van eenzijdige belofte tot aankoop stond vermeld dat we het OVAM bodemattest ook ontvangen zouden hebben, maar de persoon zei toen mondeling dat dat er nog niet was, maar dat het zeker in orde zou zijn tegen het verlijden van de akte. Deze akte zou in januari verlijden, maar is ondertussen nog niet in orde en zal eerder voor volgende maand zijn. We hebben tot op heden dus ook nog geen bodemattest ontvangen.
We hebben ondertussen 2 weken geleden zelf een sondering laten uitvoeren (samen met nog 5 andere personen van andere sociale kavels) en hebben sinds begin deze week de resultaten van de grondsondering ontvangen van de bouwgrond. Nu blijkt dat die kwaliteit ver van goed is, en we zelfs een paalfundering zouden moeten gebruiken voor de bouw van de woning.
Nu achteraf (nu wij het resultaat hebben) hebben we het gevoel dat dit geen toeval kan zijn, en ze precies wisten ze maar al te goed dat de grond niet echt goed zou zijn qua kwaliteit.
Denken jullie dat hier nog iets aan te doen zou zijn? We hebben de belofte ondertekend dus het is te laat zeker? De feedback van bouwfirma waar we verkennende gesprekken mee hebben vertelt ons trouwens dat die paalfundering op een (extra) kostenplaatje van 24000€ zou komen excl BTW.
Hadden we dit op voorhand geweten (via het beloofde OVAM bodemattest) hadden we wel zeker afgezien van de aankoop van de grond.
Tot op vandaag hebben we enkel nog maar een waarborg betaald bij ondertekening, maar er zouden wel boetes zijn bij verbreken van het contract (of dit al dan niet voor het verlijden van de akte ook geldig is weet ik niet).
Als er nog vragen zijn van jullie zijde, laat gerust iets weten.
Alvast bedankt!
Mvg,
Davy