Ongeval met lijnbus, voorrang van rechts.

odyssey
Topic Starter

Ongeval met lijnbus, voorrang van rechts.

#1 , 03 jan 2015 14:59

Ik heb eergisteren rond de middag een heel stom ongeval voorgehad waarbij ik ben ingereden op een bus van De Lijn.

Om de situatie kort te schetsen, ik reed rechtdoor en kwam op een punt waar ik normaal voorrang van rechts dien te verlenen.

Nu passeer ik op die plaats meerdere malen per week (zowel rechtdoor als komen van rechts van waar de bus kwam) en weet
ik dat dit een zeer gevaarlijke plaats is waar bijna niemand echt zijn voorrang van recht neemt omdat dit gewoon gevaarlijk
is zowel voor auto's als fietsers.

Ik kwam aangereden en vertraagde, zag dat de bus ook leek te vertragen om te stoppen, dus trok ik terug op om door te rijden,
maar de bus nam dan toch zijn voorrang waardoor ik niet meer tijdig kon remmen en de bus frontaal in zijn flank aangereden heb.

De bus maakte ook geen gebruik van zijn richtingsaanwijzers.

Om de gehele zaak nog iets erger te maken kwam ik van een nieuwjaarsfeest waarbij ik 3 gin en tonics had geconsumeerd en niet lang
genoeg heb gewacht alvorens achter het stuur te kruipen waardoor ik een positieve ademtest aflegde.
Volgens de agenten van dienst kwam ik niet ge-intoxiceerd over, maar de wet is natuurlijk de wet.
Mijn rijbewijs werd met onmiddellijke ingang voor 15 dagen ingetrokken.

Ik maakte van mijn recht gebruik om dus niet onder invloed een verklaring over het ongeval af te leggen, ik zal eerstdaags worden
opgeroepen om dat op het politiebureau te gaan doen.

Ik weet dat ik hier twee maal zelf in de fout ben en dat dit moeilijk goed/recht te praten valt, maar ik had graag toch geweten
wat mijn mogelijke opties zijn om de zaak toch zoveel mogelijk in mijn voordeel te laten pleiten zodat de sancties zo mild mogelijk
zijn voor mij.

De wagen was verzekerd en ingeschreven op naam van mijn vader.
Bij het accident waren geen gewonden en was er enkel blikschade.

Ik weet dat de voorrang van rechts in theorie altijd moet verleend worden, maar kan er niet gepleit worden dat vanaf een bepaald punt
een voertuig onmogelijk nog tot stilstand kan komen om deze voorrang effectief te verlenen?

Zijn er andere zaken die ik kan zeggen of aanhalen als ik mijn verklaring ga afleggen bij het afleggen van mijn verklaring die
achteraf in mijn voordeel kunnen spelen bij een vervolging of beslissing door het OM.

Alvast bedankt voor elke vorm van advies, want dit is een heel vervelende zaak die continu aan mij knaagt en waar ik absoluut geen
duidelijkheid meer bij zie van wat mij allemaal te wachten staat..

kruispunt van alle onheil:
Afbeelding

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 03 jan 2015 17:27

De wegcode is zeer duidelijk, u snelheid aanpassen en voorrang regels respecteren. Denk dat dit een erg dure inschattingsfout is, heb je een glaasje gedronken dubbel voorzichtig zijn, of beter u laten rijden.
U verzekering zal de kosten van u terug vorderen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Oude Belg

#3 , 03 jan 2015 17:41

De wegcode is zeer duidelijk, u snelheid aanpassen en voorrang regels respecteren. Denk dat dit een erg dure inschattingsfout is, heb je een glaasje gedronken dubbel voorzichtig zijn, of beter u laten rijden.
U verzekering zal de kosten van u terug vorderen.
Uw verzekering zal de kosten terugvorderen in geval van dronkenschap, niet in het geval van intoxicatie alleen. Bij een all-risk verzekering worden de kosten aan uw eigen voertuig mogelijk niet vergoed; dit kan u dan best nakijken in de polisvoorwaarden.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

odyssey
Topic Starter

#4 , 03 jan 2015 18:28

Uiteraard weet ik dat ik hier in fout ben, en waarschijnlijk volledig voor de kosten zal mogen opdraaien.
De polis staat op naam van mijn vader (ik ben overigens 27j), ik reed met de oude wagen van thuis.
Hij is op de hoogte maar is dit weekend niet thuis waardoor hij dit nog niet heeft kunnen uitpluizen.

Op zich kan denk ik voor de verzekeringen niet veel gedaan worden. Waar het mij eventueel wel om
draait is of ik bepaalde (juridische) zaken kan zeggen of gebruiken als ik mijn verklaring ga afleggen
zodat de zaak het meest in mijn voordeel kan spreken. Ik neem aan dat als ik met een aannemelijk verhaal
komt het OM misschien minder streng zal oordelen en een minnelijke schikking sneller zal worden voorgesteld
dan een vervolging voor de politie rechtbank. Ik ben namelijk volop bezig met de zoektocht naar werk en
kan een strafblad missen als kiespijn. :(

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 jan 2015 18:46

Politie kan niet ZIEN dat u al of niet geïntoxiceerd bent - DAT gebeurt door de ademtest als vooronderzoek en de ademanalyse die aangeeft u boven de grens van à,22 ugl/L bent.
Ze kunnen wel vaststellen of u in staat van (openbare) dronkenschap bent.
3 alcoholische consumpties binnen laat me stellen, één uur gaat u er meer dan over zitten in twee uur vermoedelijk ook nog.

Voorrang aan rechts is al jaren zonder enige voorwaarde indien van toepassing steeds van toepassing er is geen bestuurder ging stoppen, was gestopt en reeds plots verder ... u dient altijd voorrang te verlenen.
Met een OIRB zal in de meeste arrondissementen de politierechtbank een uitspraak doen en staat het zo wie zo op uw strafblad.
PS de rekening van De Lijn zal ook nog wel volgen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 jan 2015 19:25

En waarom niet?

Ook weer het leren van het verkeersreglement per overtreding ipv per artikel.

ddanck
Contacteer: Website

#7 , 05 jan 2015 12:15

Beste

U maakt best een onderscheid tussen de strafkant van de zaak en de burgerlijke kant.

Strafzaak: u kan/zal worden vervolgd voor intoxicatie en/of dronkenschap en het negeren van de voorrangsplicht. U zal een of meer boetes en (vermoedelijk) een rijverbod worden opgelegd.
Burgerlijk - andere schade: de verzekeringsmaatschappij van de wagen betaalt de schade aan de bus, wordt u veroordeeld voor dronkenschap, dan moet u deze terugbetalen aan de verzekeraar.
Burgerlijk - eigen schade: vermoedelijk voorziet de verzekering dat eigen schade niet vergoed wordt wanneer u geïntoxiceerd bent. Kijk daarvoor de voorwaarden na.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Redrum

#8 , 05 jan 2015 14:49

Ik weet dat de voorrang van rechts in theorie altijd moet verleend worden, maar kan er niet gepleit worden dat vanaf een bepaald punt
een voertuig onmogelijk nog tot stilstand kan komen om deze voorrang effectief te verlenen?
Ja, hallo. Voorrang verlenen betekent net dat je moet zorgen dat je voertuig nog tot stilstand kan komen.

Wat jij vraagt is natuurlijk eenvoudig: 'in theorie is er voorrang van rechts, maar in de praktijk moet er voorrang van mij zijn - want ik kan (wil) niet stoppen'

Vroeg of laat heb je dan prijs.

Ik lees trouwens dat jij de bus in de flank geraakt hebt en niet omgekeerd. De bus zal dus wel eerder een 'bepaald punt' voorbij geweest zijn dan jij. Waar sta je dan met jouw regel?

Redrum

#9 , 05 jan 2015 14:54

Nu passeer ik op die plaats meerdere malen per week (zowel rechtdoor als komen van rechts van waar de bus kwam) en weet
ik dat dit een zeer gevaarlijke plaats is
waar bijna niemand echt zijn voorrang van recht neemt...
Al wat u boven vermeldde, best niet aanhalen "ter verdediging" ...
inderdaad, een slechtere 'verdediging' is moeilijk denkbaar

TheManJack

#10 , 12 jan 2015 15:40

Ik rij elke dag langs dit punt (met de fiets), en elke dag erger ik mij mateloos aan het feit dat autobestuurders
geen voorrang aan rechts geven... Gelukkig is het vlak naast een ziekenhuis, want het afgelopen jaar heb ik daar
zelf al een ongeval of 4 zien gebeuren. De bussen nemen doorgaans altijd hun voorrang, wat dan nog vaak gevolgd
wordt door luid claxonnerende automobilisten die vinden dat ze in hun eer gekrenkt zijn omdat ze de voorrang die
ze niet eens hadden niet krijgen.

Persoonlijk denk ik dat het beter zou zijn als ze daar alsnog een voorrangsbaan maken, maar zolang het niet zo is
mogen ze voor mijn part elke dag een agent op dat punt zetten, en aan een stuk door opschrijven.

TheManJack

#11 , 12 jan 2015 15:53

Ook grappig om te zien dat de fietser op google street view geen voorrang geeft, kwestie van het verhaal toch wat extra realisme te geven.

erwin.H

#12 , 30 jan 2015 14:15

Dit is een voorval die de reden is waarom sommige gemeenten de voorrang van rechts willen afschaffen op dergelijke kruispunten omdat er toch niemand stopt.

De regel is duidelijk in dit geval.Je moest voorrang geven.Als jij dat niet nodig acht is jouw probleem.Achteraf komen janken vind ik maar magertjes.

Redrum

#13 , 03 feb 2015 10:06

Dit is een voorval die de reden is waarom sommige gemeenten de voorrang van rechts willen afschaffen op dergelijke kruispunten omdat er toch niemand stopt.

Het spreken over het 'afschaffen van de voorrang van rechts' was vooral een krantenkop. Men kan op zo'n kruispunt uiteraard een ander voorrang-systeem toepassen, maar daar is eigenlijk niks nieuws aan.

Bij veel recente kruispunten zou een rationalisering inderdaad mogen - nogal wat nieuwe zijstraatjes worden tegenwoordig op woonerfachtige wijze weggemoffeld en slecht gesignaliseerd zodat steeds minder duidelijk is dat er een kruispunt is.
Op bovenstaande locatie is dat niet het geval.

Terug naar “Verkeersongevallen”