Is een houtkot een bijgebouw?

Pieterjan1984
Topic Starter

Is een houtkot een bijgebouw?

#1 , 05 nov 2012 17:24

Hallo,

Wat is de definitie van een 'bijgebouw'? Een hondenkennel zonder dak, is dit een bijgebouw? En een kennel met dak? (4 panelen met daarop golfplaten, wind kan er zo door etc.

zelfde vraag voor een houthok.

Ik moet namelijk een houthouk plaatsen dat minimaal 10 op 3 meter groot is. op zich is dit geen probleem want minder dan 40 m2.

Maar ik heb al twee kennels staan van 9 en 12m2 met een golfplaten dak op.

Daarom vraag ik mij af, als je vier palen in de grond slaat en daar golfplaten op legt, heb je dan een 'bijgebouw'? Veel meer zal mijn houthok namelijk niet inhouden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 05 nov 2012 23:42

Daarom vraag ik mij af, als je vier palen in de grond slaat en daar golfplaten op legt, heb je dan een 'bijgebouw'? Veel meer zal mijn houthok namelijk niet inhouden.
Definitie is AFDAK . Valt niet onder bijgebouw .
Iets wat géén dak heeft en géén muren of gesloten wanden , is géén afdak noch een bijgebouw , maar wel een OMHEINING .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

freelance

#3 , 06 nov 2012 02:20

Bijkomende informatie die eventueel nuttig kan zijn ( maar niet aangevraagd door Topic Starter ).

Het plaatsen van constructies in de tuin is in principe vergunningsplichtig.
Volgende activiteiten worden onder voorwaarden vrijgesteld van vergunning:
- het opslaan van allerhande bij de woning horende materialen en materieel met een totaal maximaal volume van 10 kubieke meter, niet zichtbaar vanaf de openbare weg,
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Pieterjan1984
Topic Starter

#4 , 16 mei 2013 12:06

Dus een afdak mag ik onbeperkt plaatsen? Ik woon trouwens in België

wvan

#5 , 18 jan 2015 09:42

En wat als je uw vier houten palen met dak erop, toch afsluit maar een duidelijke opening laat tussen 'omheiningen' en dak, is het dan een bijgebouw ?

BrechtS

#6 , 18 jan 2015 10:07

Dus een afdak mag ik onbeperkt plaatsen? Ik woon trouwens in België
Het antwoord hierop is NEE. Maximum 40 vierkante meter overdekking (tuinhuis en serre vallen in deze categorie) vergunningsvrij in de tuin. En maximaal 80 vierkante meter verhardingen en/of vijver vergunningsvrij in de tuin. Beide is INCLUSSIEF de bestaande respectievelijk overdekkingen/tuinhuizen en verhardingen/vijvers. Een houtkit behoort daar ook toe want het is een soort overdekking. U zal dus best even gaan luisteren bij de dienst stedenbouw. Wie weet gelden er aparte regels op uw perceel. En wie weet worden zulke dingen gewoon gedoogd en wie weet dat ze de kennels ee niet bij rekenen (zoals een kippenhok tot een bepaalde maximumafmeting niet meetelt bij de categorie overdekking/tuinhuis).

BrechtS

#7 , 18 jan 2015 10:08

En wat als je uw vier houten palen met dak erop, toch afsluit maar een duidelijke opening laat tussen 'omheiningen' en dak, is het dan een bijgebouw ?
Bij de categorie bijgebouwen zijn overdekkingen met open zijwanden ook inbegrepen. Dus met een half gesloten zijwand zijn ook bijgebouwen.

wvan

#8 , 19 jan 2015 09:32

Bij de categorie bijgebouwen zijn overdekkingen met open zijwanden ook inbegrepen. Dus met een half gesloten zijwand zijn ook bijgebouwen.
En als je 1 of 2 zijwanden weglaat, zodat je gewoon beschutting hebt tegen de wind ?

De reden dat ik dit vraag is dat volgens mijn vergunning ik geen bijgebouw mag plaatsen, maar wel een pergola, omheiningen, tuinmuren etc... Ik zoek een oplossing om toch wat meer opslagruimte te creëren. Dus ik zou een afdak willen zetten met minimum 2 zijwanden tegen de wind, zodat ik hier bv. stoelen en tafels kan onder plaatsen. Eventueel nog een tuinkast die op slot kan voor mijn grasmachine.

BrechtS

#9 , 22 jan 2015 14:33

En als je 1 of 2 zijwanden weglaat, zodat je gewoon beschutting hebt tegen de wind ?

De reden dat ik dit vraag is dat volgens mijn vergunning ik geen bijgebouw mag plaatsen, maar wel een pergola, omheiningen, tuinmuren etc... Ik zoek een oplossing om toch wat meer opslagruimte te creëren. Dus ik zou een afdak willen zetten met minimum 2 zijwanden tegen de wind, zodat ik hier bv. stoelen en tafels kan onder plaatsen. Eventueel nog een tuinkast die op slot kan voor mijn grasmachine.
Zoals ik zei, open zijwanden zorgen niet dat het geen bijgebouw is. Denk aan een carport: 4 palen en een dak, traditioneel geen enkele muur, maar tegenwoordig vele varianten met muren, poorten, opslaghokken... Maar zelfs de basis carport zonder zijwanden tellen als bijgebouwen.

U zal dus best eens gaan luisteren bij de gemeente of het toegelaten is een droogpompte voor hout te maken. Misschien dat ze het wel toelaten mits beperkingen (dus zorgen dat het niet op een andere manier gebruikt kan worden).
Verder kan u altijd gewoon het hout buiten laten drogen met een doek over de bovenkant. Men mag 10 kubieke meter vergunningsvrij zaken stockeren voor het gebruik van de woning, dus hout tot maximum 10 kubieke meter kan je zonder problemen in de tuin stockeren (tenzij anders aangegeven in de verkavelingsvoorschriften). Dan wat creativiteit om ze van de bodem te houden (steengruis, kiezels, of tegels... Noem maar op) zodat ze geen vocht daaruit opzuigen. En dan beschermen tegen regen: een doek boven leggen kan, of u legt er platen op zoals houten platen, of golfplaten, noem maar op. En zo kan je het hout dus droog stockeren zonder een dergelijk houtkot te moeten maken.

Maar ik zou toch zeker eens gaan luisteren bij de gemeente, want wie weet slaat de 'geen bijgebouwen' enkel op garage of carport of tuinhuis, maar worden andere constructies zoals een houtkot, of kippenhok of dergelijke wel toegelaten, of gedoogd.

wvan

#10 , 28 jan 2015 13:07

Bij de gemeente bij ik uiteraard al langs geweest, die wisten uiteraard van niks. Als ik een specifieke vraag stelde over pergola met zijwanden, konden ze geen duidelijk antwoord.

Het enigste dat mij interesseert is dat ik juridisch gezien niet in de problemen kan komen, indien een buurman zou gaan klagen. En overal een akkoord gaan vragen of ze het ok vinden, is geen goed idee. Indien één van de buren zogezegd niet akkoord gaat wat dan. Ik wil gewoon iets plaatsen dat volledig legaal is.

Daarbij dat ik in mijn vorige bericht gezet heb dat er expliciet in de vergunning staat dat een pergola wel toegelaten is. Ik veronderstel dat de definitie van pergola niet juridisch is vastgelegd. Mijn plan zal dus zijn 4 palen te zetten met een dak erop met 2 zijwanden tegen de wind. Ik ga ervan uit dat hiertegen niemand iets kan inbrengen.

BrechtS

#11 , 28 jan 2015 13:32

U kan ook altijd een vergunningsaanvraag indienen. Dan zullen ze verplicht zijn een duidelijk antwoord te vormen. Ikzelf had ooit eens een vraag gestuurd over een boomhut, en dan specifiek tot welke afmetingen die gelden als kinderspeeltuigen. Enige antwoord dat ik kreeg was dat kinderspeeltuigen vergunningsvrij mocht worden geplaatst mits een beperking in hoogte, en dat grotere boomhutten behoren tot bijgebouwen... Geen antwoord op mijn vraag dus. Ik denk dat dat karakteristiek is voor de dienst stedenbouw, vaag doen tot er een vergunningsaanvraag is. Misschien kan u ook een plan maken en daarmee naar hen stappen. Dan zien ze wat u bedoelt en kunnen ze duidelijker antwoorden.

Terug naar “Andere”