ongeval op weg naar hulpactie

gvd111
Topic Starter

ongeval op weg naar hulpactie

#1 , 25 jan 2015 12:18

Goede middag,

onze kleindochter moest gisteren meedoen aan een actie voor een goed doel in samenwerking met hun school. De dochter voerde ze met haar wagen weg, is geslipt en heeft 2 andere voertuigen beschadigd. de verantwoordelijke leraar van hun groepje zei dat ze eens moesten informeren bij de organisatie omdat die in principe een verzekering hebben voor medewerkers.
Klopt dit?
Dank voor jullie reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mbbs1024

#2 , 25 jan 2015 13:11

Om te weten of dat klopt vraaag je dat best aan die organisatie zelf, het is onmogelijk om hier op dit forum te weten welke verzekering een organisatie wel of niet heeft.
Als de organisatie een goed beleid voert, zullen ze wel een of andere verzekering hebben.

Ik ben bij een vereniging, en we hebben een verzekering afgesloten voor ongelukken die de leden eventueel zouden overkomen tijdens aktiviteiten van de vereniging.
Het zal er dus van afhangen of die specifieke organisatie een verzekering voor zulke dingen heeft of niet, en wat er juist verzekerd is.
Als de organisatie niet zo een verzekering heeft, en je in hun opdracht dingen doet, is de organisatie zelf verantwoordelijk/aansprakelijk voor bepaalde zaken.

gvd111
Topic Starter

#3 , 25 jan 2015 13:43

de dochter heeft het gisteren in elk geval al doorgegeven aan haar verzekering; is natuurlijk wel vervelend dat het in het weekend gebeurd is, niet iedereen is bereikbaar maar morgen kunnen ze verdere stappen ondernemen. Bedankt.

Reclame

sloeberken

#4 , 25 jan 2015 14:25

Maar als ik goed lees, is het ongeval niet gebeurd tijdens de activiteit zelf maar toen u dochter er ze naartoe bracht.
Misschien is u kleindochter verzekerd door de organisatie, maar niet u dochter.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Sirkii

#5 , 25 jan 2015 20:48

De aansprakelijkheidsverzekeringen die vzw s (organisaties) afsluiten voor hun burgerlijke aansprakelijkheid nav de organisatie van activiteiten dekken nooit ongevallen met verplicht BA te verzekeren voertuigen tenzij - tenzij - tijdelijke omniums zouden afgesloten zijn (op nummerplaat) doch dat laatste is zeer ongebruikelijk.

k Heb als ex bestuurslid van een vzw tientallen van die (vrij dure) polissen in al z n varianten afgesloten (met tenten, zonder tenten, ...) en dus de polissen in al hun details uitgevlooid (en gelukkig nooit nodig gehad) maar motorvoertuigen zijn ALTIJD uitgesloten.

Uw dochter vervoerde "toevallig" uw kleindochter naar een activiteit. Als ze omnium verzekerd was zal ook haar eigen schade vergoed worden. Anders alleen de door haar veroorzaakte schade aan derden.

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 25 jan 2015 21:31

onze kleindochter moest gisteren meedoen aan een actie voor een goed doel in samenwerking met hun school. De dochter voerde ze met haar wagen weg, is geslipt en heeft 2 andere voertuigen beschadigd.
Het ongeval heeft dus niets te maken met die activiteit zelf, enkel met het zich er naar toe begeven? Ik zie dan ook geen enkele causaal verband om iets te kunnen eisen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

gvd111
Topic Starter

#7 , 25 jan 2015 22:05

Bedankt voor de reacties, ik begrijp dus als onze kleindochter tijdens de actie iets was overkomen dan kon de organisatie tussenbeide komen maar niet voor de verplaatsing van/naar de activiteit. Voorlopig kan ze dus niets meer doen dan afwachten of haar verzekering nog iets uit de brand kan slepen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 jan 2015 22:32

Dus als ik met mijn kleindochter naar activiteit winkelen ga ..kan ik de winkel aansprakelijk stellen - als ik de vraagstelling goed begrepen heb?

Niet dus.... alleen als u nu een groep van die kinderen zou vervoerd hebben ...... maar wordt dat niet gelijkgesteld met bezoldigd vervoer in zo'n geval?

k.b.

#9 , 26 jan 2015 11:13

Informeren bij de organisatie kan natuurlijk nooit kwaad ...

Doch mij lijkt het hier zelfs niets te maken te hebben met "burgerlijke aansprakelijkheid" van de organisatie ... als er al een dekking zou zijn dan zou het om een afzonderlijk onderschreven polis moeten gaan die deze organisatie heeft afgesloten voor schade bij haar occasionele medewerkers en bij uitbreiding ook nog tot de ouders etc die het transport organiseerden ...

Verenigingen zijn meetstal verzekert voor hun aansprakelijkheid en ook voor lichamelijk letsel dat zich zou voordoen bij één van de leden bij uitvoering van hun activiteiten ... ( en stoffelijke schade is dan zeer vaak nog uitgesloten )

Tijdens een fietstocht met de jeugdbeweging heeft 1 kind een verkeersongeval met zijn fiets ... hij breekt zijn been .
- medische kosten zijn verzekerd .
- schade aan het voertuig ook ( voor zover deze bestuurder niet zelf aansprakelijk wordt gesteld)
- eventueel dekt de verzekering ook de aansprakelijkheid van de "leiding" indien deze "onoplettend" of zo zou geweest zijn ...
- De fiets is mijns inziens nooit gedekt ... ( tenzij natuurlijk de autobestuurder zou aansprakelijk zijn )

k.b.

Terug naar “Verkeersongevallen”