Aanrijding met gehuurde verhuiswagen aan terras.

canoe
Topic Starter

Aanrijding met gehuurde verhuiswagen aan terras.

#1 , 21 jan 2015 18:46

Op 13/12/2014 heb ik een verhuiswagen gehuurd en een omnium verzekering bijgenomen. Bij het manoeuvreren heb ik het terras geraakt op de 1ste verdieping van de buurvrouw. Daardoor was de balustrade van het terras naar beneden gevallen. Eerst dacht ik dat de omnium verzekering ertussen zou komen. Maar dat was niet zo, op de achterzijde van het huurcontract staat het er in kleine lettertjes. De huurder blijft te alle tijde aansprakelijk voor dakschade. Het veroorzaken van schade aan derden door het niet respecteren van de vrije hoogte van het voertuig zal door de huurder persoonlijk gedragen worden. Dan heb ik mijn familiale verzekering gecontacteerd die wisten mij te vertellen dat het contractueel vast stond en dat ze er ook niet tussen komen. De buurvrouw heeft een offerte laten maken door een firma. De offerte was om heel het terras te laten renoveren. Het terras was namelijk al in slechte staat, beton brokkelde al af, balustrade was helemaal verroest. Ik vind dat die offerte niet correct is en veel te hoog van prijs is. De buurvrouw wil er niet over discussiëren en wil alleen dat ik betaal.

Vraag 1: Is het echt zo dat geen van de 2 verzekeringen ertussen komt?
Vraag 2: Als de verzekering er niet tussenkomt ben ik van zin een expertise te laten uitvoeren en/of enkele tegenoffertes te laten opmaken om de schade te kunnen laten herstellen. Als deze tegenoffertes en/of de expertise zodanig verschil geven qua prijs, hoe pak ik het dan best aan met de buurvrouw als zij niet ingaat op het aanbod van de tegenofferte?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jan 2015 18:50

U had via rechtsbijstand uw expert kunnen aanstellen.
Uiteraard bent u alleen aansprakelijk voor de schade die u veroorzaakt hebt.
Dis enkele elementen die verbogen zijn en de schade wegens het naar benden komen ... maar dat wil niet (altijd) zeggen dat u een nieuwe balustratde dient te betalen.. kan evenzo naar beneden zijn gekomen door het totaal doorgeroest zijn.

roharro

#3 , 21 jan 2015 20:10

Voor schade veroorzaakt aan derden moet men geen omnium hebben.
Dat wordt gedekt door de VERPLICHTE verzekering BA van het voertuig.
Die verzekering zal dus de schade aan dat terras moeten betalen;
Want het is een verplichte verzekering.

De schade aan de camion dat is natuurlijk iets anders.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Gebruiker21

#4 , 22 jan 2015 10:45

Voor schade veroorzaakt aan derden moet men geen omnium hebben.
Dat wordt gedekt door de VERPLICHTE verzekering BA van het voertuig.
Zou ik ook denken. Waarom heb je anders een verzekering BA? Kan een autoverzekering clausules hebben die beperking opleggen aan wat ze terugbetalen bij een geval van schade? Als dit zo is, zou een verzekering BA in het slechtste geval een compleet lege doos kunnen zijn...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

canoe
Topic Starter

#5 , 22 jan 2015 19:17

Dat vraag ik mij ook af Gebruiker21.

canoe
Topic Starter

#6 , 05 feb 2015 16:03

Op 13/12/2014 heb ik een verhuiswagen gehuurd en een omnium verzekering bijgenomen. Bij het manoeuvreren heb ik het terras geraakt op de 1ste verdieping van de buurvrouw. Daardoor was de balustrade van het terras naar beneden gevallen. Eerst dacht ik dat de BA verzekering van de verhuiswagen zou tussen komen voor de schade aan terras. Maar dat was niet zo, op de achterzijde van het huurcontract staat het er in kleine lettertjes. De huurder blijft te alle tijde aansprakelijk voor dakschade. Het veroorzaken van schade aan derden door het niet respecteren van de vrije hoogte van het voertuig zal door de huurder persoonlijk gedragen worden. Dan heb ik mijn familiale verzekering gecontacteerd die wisten mij te vertellen dat het contractueel vast stond en dat ze er ook niet tussen komen. De buurvrouw heeft een offerte laten maken door een firma. De offerte was om heel het terras te laten renoveren. Het terras was namelijk al in slechte staat, beton brokkelde al af, balustrade was helemaal verroest. Ik vind dat die offerte niet correct is en veel te hoog van prijs is. De buurvrouw wil er niet over discussiëren en wil alleen dat ik betaal.

Mijn raadsman wist mij dit te vertellen.

Volgens onze gegevens dient uw familiale verzekering tussen te komen.
Huurcontract

Het huur contract van de wagen ontslaat hun zelf van de volledige verantwoordelijkheid in artikel 5B
"
Inline afbeelding 1"

Hier in zeggen ze dus dat u als bestuurder ten alle tijden verantwoordelijk blijft voor schade die u toebrengt (dakschade) hoogte boven de zij ruit.
Ook schade aan derde veroorzaakt in de hoogte dient door de huurder persoonlijk gedragen te worden.

De schade die u dus veroorzaakt bij derde in de hoogte is buiten contractueel en niet gedekt door de BA van het voertuig.

Polis
2.1 Burgerlijke aansprakelijkheid
2.1.1 Wat is verzekerd?
2.1.1.1 Basis Wij vergoeden de schade aan derden waarvoor een Verzekerde buiten elke overeenkomst burgerlijk aansprakelijk is in het kader van zijn privéleven.

Aangezien dat het huurcontract schades boven de zijruit uitsluit, is de schade buiten contractueel en dus buiten elke overeenkomst.

2.1.1.4
Verplaatsingen en vervoermiddelen.
Motorrijtuigen en spoorvoertuigen
De aansprakelijkheid die onder toepassing valt van de wettelijk verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen blijft uitgesloten. Hetzelfde geldt voor de aansprakelijkheid als bestuurder van spoorvoertuigen. Wij komen wel tussen:  voor schade veroorzaakt door grasmaaiers, andere dergelijke toestellen en door gemotoriseerd speelgoed en andere gemotoriseerde voortbewegingstoestellen, voor zover hiervoor geen verplichte verzekering dient te worden gesloten;  voor schade veroorzaakt door verzekerden die, buiten medeweten van hun ouders of van de personen die ze onder hun hoede hebben, een motor of spoorvoertuig besturen alvorens zij hiervoor de wettelijk vereiste leeftijd bereikt hebben. Schade aan het bestuurde voertuig is dan ook verzekerd, op voorwaarde dat het toebehoort aan een derde en gebruikt wordt buiten zijn medeweten.

Ook hier kunnen wij weer besluiten dat aangezien het huurcontract schades boven de zijruit uitsluit, is de schade buiten contractueel en dus buiten elke overeenkomst.

2.1.2 Wat is niet verzekerd?
Wat volgt wordt uitgesloten van verzekeringsdekking; 
De persoonlijke burgerrechtelijke aansprakelijkheid buiten overeenkomst van een verzekerde die 16 jaar is geworden voor opzettelijk veroorzaakte schadegevallen. 
Indien de verzekerde de ouderdom van 18 jaar heeft bereikt en schadegevallen veroorzaakt door een van de volgende gevallen van zware fout: a. schadegevallen veroorzaakt door het gebruik van verdovende middelen, dronkenschap, of een gelijkaardige toestand die het gevolg is van de inname van andere middelen dan alcoholische dranken; b. schadegevallen veroorzaakt door twist- of vechtpartijen; 
Schade die rechtstreeks of onrechtstreeks het gevolg is van een wijziging van de atoomkern, van de radioactiviteit of van de voortbrenging van ioniserende stralingen. 
Schade waarvoor de Verzekerde ook contractueel aansprakelijk is;  De aansprakelijkheid die onderworpen is aan een wettelijk verplichte verzekering (bijvoorbeeld de verzekering BA Motorvoertuigen, de Jachtverzekering, de specifieke verzekeringen met betrekking tot de objectieve aansprakelijkheid, …);

Aangezien dat het huurcontract schades boven de zijruit uitsluit, is de schade buiten contractueel.
Hierdoor dient de familiale verzekering Argenta dekking te lenen aan de door Dhr Caenen mondeling meegedeelde schade namelijk
Het toebrengen van onvrijwillige schade aan een balustrade van een terras dat zich boven het zijruiten niveau bevond en als dusdanig door artikel 5B van het huurcontract contractueel uitgesloten is.
Aangezien de schade plots en zonder kwaadopzet is toegebracht dient naar ons inziens de familiale dienst rechtsbijstand dekking te geven om de Verzekerde de mogelijkheid te geven zich correct te verdedigen
in een tegensprekelijke expertise in het burgelijkverhaal van de schadeleider ter begroting van de schade eis.

Moet de familiale verzekering ertussen komen of niet?
M.v.g. Nico

roharro

#7 , 05 feb 2015 16:43

De aansprakelijkheid die onderworpen is aan een wettelijk verplichte verzekering (bijvoorbeeld de verzekering BA Motorvoertuigen,

De aansprakelijkheid voor de schade door u aangebacht valt duidelijk onder de verzekering BA Motorvoertuigen.
Bijgevolg sluit de familiale polis dit risico uit.

Bovendien bent u contracueel met de verhuurder overeengekomen dat deze schade voor uw rekening is.
Contractuele schade wordt NIET gedekt door familiale polis.

Wat ik wel raar vind is dat de verhuurder van het voertuig een deel van de BA verzekering kan uitsluiten, want dan
is niet meer voldaan aan de wettelijke verplichting om BA verzekering voertuig te hebben....
Ik twijfel eraan dat die clausule wettig is. Misschien weten anderen meer over dit laatste aspect.

Mijn buikgevoel zegt me dat met "dakschade" wordt bedoeld de schade die u zelf zou aanbrengen aan het dak van de camion door erop te lopen of meubels op te plaatsen.

scorpioen

#8 , 05 feb 2015 17:14

Er staat toch in de polis:

De aansprakelijkheid die onder toepassing valt van de wettelijk verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen blijft uitgesloten.

Valt de door u veroorzaakte schade daar niet onder?

En vraag uw advocaat eens of het mogelijk is dat een verzekering die de wettelijke aansprakelijkheid motorvoertuigen dekt de aansprakelijkheid voor de schade die u hebt veroorzaakt kan uitsluiten. Waar staat dit ergens in de verzekeringspolis?

roharro

#9 , 05 feb 2015 20:00

De schade die u dus veroorzaakt bij derde in de hoogte is buiten contractueel en niet gedekt door de BA van het voertuig.

Ongevallenschade is per definitie buitencontractuele schade.
Tenzij u een contact zou opstellen met iemand waarin u zich verbindt om zomaar opzettelijk met uw
wagen op zijn wagen in te rijden met als doel die te vernietigen......

Mijn buikgevoel zegt medat de dakschade enkel uitgesloten in de polisuitbreiding "eigen schade" , niet in de BA-verzekering.

Terug naar “Verkeersongevallen”