Diefstal van mijn pennenzak op school: wat zegt de wet ?

-david-
Topic Starter

Diefstal van mijn pennenzak op school: wat zegt de wet ?

#1 , 21 jan 2015 17:53

Hallo,

Ik ben bezorgd over de ontvreemding van mijn pennenzak omdat er een zeer gevaarlijke stof in zat (geen illegale drugs, wel een legale gevaarlijke stof). De reden van diefstal is dat ik het lokaal ben uitgestuurd omdat de school nieuwe lockers heeft aangeschaft en ik mijn boekentas en jas in de locker MOEST steken. Ik heb dit gedaan, maar de locker was niet gesloten.

In het examenreglement of schoolreglement staat er NIKS over het verplicht gebruik van de lockers tijdens de examens.
Dit is enkel maandag per mail verzonden, maar de wet zegt toch niet dat je verplicht bent om dagelijks je mail te controleren, ook dit ontbreekt in het examenreglement.

Stel dat een student dit dodelijk wit poeder inneemt, wie is er dan aansprakelijk voor de dood van de student ?

Verder vraag ik me af wat de wet daarover zegt?

PS: voor de veiligheid zal de naam van de stof niet vermeldt worden op dit forum, ik ben chemicus en mag dit bezitten. Helaas is dit een echt voorval.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jan 2015 18:27

Aangifte bij politie doen.
Een reglement van de school is maar afdwingbaar als u het ondertekend hebt.

LeenW

#3 , 21 jan 2015 19:20

Een belangrijkere vraag is: Wat doet een dodelijk wit poeder in uw pennenzak? Dat is als chemicus toch een zware beroepsfout?

Reclame

Gebruiker21

#4 , 22 jan 2015 10:37

Ik betwijfel of je een "levensgevaarlijk wit poeder" zomaar zonder enige vorm van bescherming in je pennenzak mag transporteren. Als een student dit inneemt, zou het me niet verwonderen dat zeker een gedeelte van de verantwoordelijkheid bij de eigenaar van de pennenzak zal gelegd worden! Ik hoop voor de eigenaar van de pennenzak dat op de verpakking van dit witte poeder in de pennenzak, vermeld staat dat het dodelijk is!

Verder zegt de topic starter dat hij chemicus is en de stof mag bezitten? Maar hij gaat wel nog naar school? Betekent dit dat hij reeds een universitair of hogeschool diploma heeft in een chemische richting, maar nu nog iets anders studeert of verder studeert? Onder "school" begrijpen de meeste mensen de lagere school of middelbare school. Zolang je middelbare school loopt, ben je geen chemicus.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

k.b.

#5 , 22 jan 2015 14:57

En waarom heb je juist als "chemicus" dergelijke zaken opgeborgen in een niet slotvaste locker binnen een schoolgebouw ...
dat u eventueel al iets in bezit mag hebben ontslaat u natuurlijk niet van uw burgerlijke verantwoordelijkheden ...

Mag ik eens vragen ... als ik morgen uw zakje wit poeder zou vinden en ik gooi het ergens in "de limburg" in een beek ... zijn er dan nog levende vissen in Antwerpen ?

We zullen natuurlijk ook beter niet weten hoe u aan dit product gekomen bent ...

k.b.

.

Gebruiker21

#6 , 22 jan 2015 15:28

Het zou ontstoppingspoeder of iets dergelijks kunnen zijn. Kan je overal krijgen, maar als je het opeet, ga je er niet goed van zijn, denk ik. ;-).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

k.b.

#7 , 22 jan 2015 15:48

Zelfs al is het gewoon waspoeder ... als je dat gaat opeten heb je een serieus probleem ...

En dat mag iedereen in zijn bezit hebben ...
Het feit dat TS natuurlijk zegt dat het "een zeer gevaarlijk product" is ... dat hij chemicus is ... en dat hij de naam van het product maar niet zal vermelden ... heeft natuurlijk tot gevolg dat onze denkpatronen in een bepaalde richting worden gestuurd ...

Ook de door hem opgegeven "reden" van de diefstal ?? ... laten we eerlijk zijn ... het hele lockerverhaal zijn "omstandigheden" ... de reden is misschien heel eenvoudig ... de dief meende zich te verrijken door het weggraaien van enkele voorwerpen waarin hij geld hoopte te vinden ...

k.b.

Gebruiker21

#8 , 22 jan 2015 15:57

Ik zou eerst en vooral wel eens willen weten waarom de topic starter zichzelf "chemicus" noemt? Omwille van een bepaald diploma? Omwille van zijn beroepsbezigheden? Omwille van zijn ervaringen in de chemische sector? In alle gevallen past het woordje "school" daar niet echt in, zou ik zo denken...

eylis

#9 , 22 jan 2015 17:56

ik ken echt geen chemici die gevaarlijke poeders in hun pennezak stoppen... chemici bewaren gevaarlijke poeders volgens een strikt protocol in strikte omstandigheden in een strikte verpakking met een DUIDELIJKE OMSCHRIJVING.

Ik denk dat onze chemicus wettelijk meldingsplicht heeft tov de schoolirectie en moet gaan vertellen WAT er in zijn pennezak zat die gestolen is....

WP002

#10 , 23 jan 2015 11:40

Als TS zo met chemicaliën gorgelt dan mag ik aannemen dat hij zijn diploma van chemicus waarschijnlijk gewonnen heeft met kaarten...

Gebruiker21

#11 , 26 jan 2015 08:44

Ik denk dat het stilzwijgen van de topic starter voldoende zegt...

MenM

#12 , 03 feb 2015 11:43

Ik zou hier toch ook graag een toevoeging doen.

Ik ben toevallig zelf ook erg geïnteresseerd in scheikunde, en zou mezelf onder de hobby chemici scharen. Het is ook als particulier helemaal niet moeilijk om aan erg dodelijke stoffen te komen. Meeste verkopers zijn wel wat op hun hoede als je bijvoorbeeld om cyanides vraagt, maar als je daar een gebruikersverklaring kunt voor afleggen, zijn die dingen vrij goedkoop en in grote verpakkingen verkrijgbaar. Zo wordt kaliumcyanide per 250 gram verkocht, terwijl als je dat zou misbruiken, toch 250 doden zouden kunnen zijn.

Weinig chemische stoffen zijn gereguleerd in België (of Nederland, waar meer hobby chemici zitten). De stoffen die verboden zijn, zijn meestal directe drugsprecursoren met weinig andere toepassingen, stoffen voor biochemische wapens (zenuwgassen,..) en bij nucleaire stoffen wordt er ook nog wel eens een wenkbrauw gefronst.

Dat neemt niet weg dat de TS blijkbaar een van de onverantwoordelijkste mensen is die ik in de (hobby)chemische wereld ben tegengekomen. Doordat de TS zegt dat hij nog op 'school' zit, en niet op een hogeschool/universiteit ga ik er dan ook van uit dat de TS een hobbychemicus is, en geen professioneel.

Terug naar “Andere”