Voorrang of niet? Geen signalisatie.

KMes
Topic Starter

Voorrang of niet? Geen signalisatie.

#1 , 16 jan 2015 13:32

Situatie (zie schets) :
- Ik (voertuig B) rijd op een tweevaksbaan in een eenrichtingsstraat. Er staat niet aangegeven of dit al dan niet een voorrangsweg is.
- Op een bepaald moment wordt deze tweevaksbaan opgedeeld in voorsorteerstroken (linker vak om links af te slaan, rechtervak rechtdoor of rechts afslaan)
- Na een flauwe bocht komt er uit een klein straatje rechts een wagen (voertuig A) die de baan oversteekt om vervolgens links af te slaan.
- Ik kan nog deels uitwijken en raak met mijn rechtervoorkant de rechtervoorkant van wagen A (wat dus wil zeggen dat ze al gedeeltelijk in mijn richting gedraaid stond).
- Wanneer je op diezelfde baan verder rijdt, heb je wel telkens voorrang op de volgende zijstraten.

Nergens staan voorrangsborden, noch haaientanden of een stopstreep. De politie kon zelf niet zeggen wie er in fout was (ik weet dat ze enkel mogen vaststellen, maar het was dus duidelijk geen evidente situatie), maar hij raadde me aan om foto's te trekken van het kruispunt. Op het moment zelf stond ik er niet bij stil, maar achteraf bekeken bedoelde hij misschien impliciet dat het toch niet zomaar voorrang van rechts is.

Het zijstraatje is tweerichtingsverkeer. Wanneer je hier dus op de rechterhelft zou staan, moet je dus iets of wat in tegenrichting rijden om de straat over te steken. Je moet geen 90° afdraaien, maar het is ook niet gewoon rechtdoor rijden. Noch voor mij, noch voor haar is het een onoverzichtelijke bocht. Ik zag haar niet komen, zij zag mij (te laat) komen.

Vanuit het standpunt van de tegenpartij zou ik ook argumenteren dat zij (voertuig A) voorrang heeft omdat zij van rechts komt.
Ik ben er, vanuit mijn standpunt (voertuig B), zelf niet van overtuigd dat zij de baan mag oversteken, ook al staat er geen enkele signalisatie.

Ben benieuwd naar de meningen hier.

Afbeelding

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 16 jan 2015 13:58

En waarom zou voertuig A die van rechts komt de rijbaan niet mogen oversteken, ze heeft maar twee mogelijkheden, rechts afslaan of links afslaan voor dit moet ze zo wel rijden.
In elk geval voertuig B is in de fout.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jan 2015 14:27

Als de situatie op streetview up to date is, dan geldt daar gewoon voorrang van rechts.

Reclame

Turaki

#4 , 16 jan 2015 15:13

Als er geen andere voorrangsregeling van kracht is, is er gewoon sprake van voorrang van rechts. Vanuit uw standpunt mag u niet zomaar een kruispunt oversteken zonder u ervan te vergewissen dat er niemand van rechts komt. Is dit niet overzichtelijk, moet u desnoods vertragen en stoppen. Tegenpartij heeft trouwens geen baan overgestoken, zij is een kruispunt opgereden (net als u).

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 jan 2015 16:40

Foto geeft gen duidelijk overzichtsbeeld. Als je die straat even opzoekt op Google Earth, zal je zien dat ze (Paepsemstraat in Anderlecht) een doorlopende staar is van amper 100 meter lang. Er staan evenwel geen verkeersborden. Dus denk ook dat het voorrang van R is.

sloeberken

#6 , 16 jan 2015 16:51

Het is een verharde weg, dus voorrang van rechts.

Turaki

#7 , 16 jan 2015 17:59

Wegbeheerder gaat op St Helenastraat vanaf de Genessestraat wel in de fout door geen B17 (voorrang van rechts) te plaatsen
(er staan B15 op dat kruispunt met de Genesse straat, dan moet de voorrang verplicht aangegeven worden op volgende kruispunt.)
Maar voor TS onvoldoende om hem vrij te pleiten.

sloeberken

#8 , 16 jan 2015 20:05

In gans belgie telt de voorrang regel van rechts, behalve anders aangegeven.

KMes
Topic Starter

#9 , 19 jan 2015 11:26

Bedankt voor de reacties. Ik denk ook dat ik me geen illusies moet maken.

Maar ik sluit me aan bij de reactie van Inazuma. Wegbeheerder heeft hier mijns inziens niet voldoende (geen) signalisatie geplaatst. Verderop staat inderdaad altijd aangegeven dat er voorrang op zijliggende straten is.

Turaki

#10 , 19 jan 2015 11:52

Maar ik sluit me aan bij de reactie van Inazuma. Wegbeheerder heeft hier mijns inziens niet voldoende (geen) signalisatie geplaatst. Verderop staat inderdaad altijd aangegeven dat er voorrang op zijliggende straten is.
Dat is niet wat Inazuma heeft gezegd. De wegbeheerder is in fout volgens de plaatsingsvoorwaarden, maar dit wil niet zeggen dat er te weinig signalisatie staat.

Het kruispunt op zich is voldoende zichtbaar, en bij gebrek aan enige voorrangssignalisatie, geldt de voorrang van rechts. Het ontbreken van de signalisatie verandert niets aan de oorzaak van het ongeval (gebrek aan kennis van de verkeersregels), en speelt bijgevolg niet mee.

De schuld op de wegbeheerder steken voor uw ongeval gaat niet op, zelfs niet om u wat beter te laten voelen. U kan natuurlijk de wegbeheerder hierop wijzen (als u wil kan ik de juiste artikels aangeven), maar voor dit ongeval is er maar 1 iemand aansprakelijk, en dat bent u.

Terug naar “Verkeersongevallen”