eigendom volgens kadaster

ChrisPJ
Topic Starter

eigendom volgens kadaster

#1 , 28 dec 2014 16:59

situatie : 1963 huwelijk met gemeenschap van goederen (geen contract)
1972 gezinswoning gebouwd op grond 1/2 geschonken tijdens huwelijk aan moeder , 1/2 grond aangekocht door vader+ moeder.
registratie op kadaster blijkt enkel op naam van vader
Welke stappen moeten we ondernemen om de gegevens in het kadaster te laten corrigeren? (moeder is immers ook eigenaar van deze woning)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 28 dec 2014 17:18

situatie : 1963 huwelijk met gemeenschap van goederen (geen contract)
1972 gezinswoning gebouwd op grond 1/2 geschonken tijdens huwelijk aan moeder , 1/2 grond aangekocht door vader+ moeder.
registratie op kadaster blijkt enkel op naam van vader
Welke stappen moeten we ondernemen om de gegevens in het kadaster te laten corrigeren? (moeder is immers ook eigenaar van deze woning)
Bent u zeker?
Hebt u ook al eens gekeken onder de naam van uw moeder?

Voor de eigendommen die ik samen bezit met mijn echtgenote ben ik volgens de info van het kadaster op MYMinfin de enige eigenaar.
Voor dezelfde eigendommen staat mijn echtgenote ook vermeld als enige eigenaar.

Het is slechts voor de meer recente eigendommen dat er telkens 2 eigenaars worden vermeld.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

ChrisPJ
Topic Starter

#3 , 28 dec 2014 17:51

op naam van mijn moeder staat er niets .
(ik heb dit nagekeken nav een gelijkaardige situatie bij een kennis - deze mensen zijn hiervoor ondertussen samen naar de notaris gegaan.
In het geval van mijn moeder, zal zij enkel tegenwerking krijgen van mijn vader , dus wil ik te weten komen of zij in deze zelf de nodige stappen kan ondernemen

Reclame

roharro

#4 , 28 dec 2014 18:40

Welke namen staan er in de aankoopakte van die grond?

ChrisPJ
Topic Starter

#5 , 28 dec 2014 19:49

ik kan deze documenten momenteel niet inkijken (idem de akte van de hypothecaire lening etc) maar heb moeder wel gevraagd al dit soort officiele documenten bij elkaar te zoeken.
Indien haar naam op deze documenten vermeld staat, kan zij dan ALLEEN de nodige correcties aanvragen ? (via notaris of rechtstreeks op kadaster) of is er ergens een fysieke aanwezigheid / handtekening van mijn vader nodig
Wat indien haar naam / handtekening NIET op één van deze documenten staat? (zij geloofde altijd alles wat vader haar "wijsmaakte" - vader regelde al dit soort administratieve zaken en zij tekende alles zonder vragen te stellen)

roharro

#6 , 28 dec 2014 19:59

Indien haar naam er niet opstaat is zij geen eigenaar, noch van de grond, noch van het huis (dit laatste wegens het recht van natrekking= eigenaar grond is steeds eigenaar huis).
Kan zij zich niet herinneren dat ze die grond samen hebben aangekocht, dus beiden bij de notaris waren om de akte te ondertekenen?
Nu lijkt het er sterk op dat uw vader die grond reeds bezat van voor het huwelijk of dat hij die grond heeft geërfd of de grond aangekocht met geld dat hij heeft geërfd.

Het is alleszins een eigenaardige geschiedenis.

Ik hoop voor uw moeder dat het een fout is van het kadaster:
om 100 percent zeker te zijn moet u naar het hypotheekkantoor want wanneer de eigendom van een onroerend goed via een notariële akte overgaat van de ene persoon naar de andere, is de notaris verplicht om deze overdracht te melden aan het hypotheekkantoor. De notariële akte waaruit de overdracht van eigendom blijkt, wordt op het hypotheekkantoor overgeschreven. Met "overschrijven" wordt bedoeld dat alles wat de notaris aan het hypotheekkantoor toezendt, volledig en letterlijk met de hand overgeschreven wordt in een daartoe bestemd register.

ChrisPJ
Topic Starter

#7 , 29 dec 2014 20:49

hartelijk dank voor alle info. Zodra moeder alle documenten bij elkaar heeft, ga ik deze uitpluizen en indien nodig contact opnemen met notaris & hypotheekkantoor

valerie@

#8 , 18 jan 2015 15:39

Hey iedereen,

Ik ben wanhopig opzoek naar het duidelijk antwoord over mijn vraag.
Wij hebben recent een huis gekocht met een oprij stuk waarnaast een draad is geplaatst door de vorige eigenaars.
Wij willen de draad terug recht zetten omdat deze scheef staat, nu dreigen onze zij buren dat het ook hun draad is, klopt dit?
De vorige eigenaars hebben dit zelf geplaatst en betaald, hebben de buren dan iets te zeggen?

Alvast bedankt! groetjes Valerie

chantika

#9 , 18 jan 2015 16:49

Best een onderwerp starten voor een nieuwe vraag.

Moeilijk te bewijzen dat die draad van jullie is. De buur kan de helft betaald hebben aan de vorige eigenaar. Dit lijkt me de normale gang van zaken als de afsluiting op de grens staat. Vraag aan de buur om tussen te komen in de kosten om de draad recht te zetten.

Terug naar “Andere”