Telefoonlijn afgesloten zonder aanmaning

sloeberken

Re: Telefoonlijn afgesloten zonder aanmaning

#16 , 17 jan 2015 17:52

Ik vermoed dat aan de laatste factuur een overschrijvingsopdracht zal bevestigd geweest zijn met het totaal bedrag van de 2 openstaande facturen en dit met een eigen betaalreferentie, zodoende de operator weet dat dit voor 2 facturen telt. Indien dit zo is dan zou volgens mij de lijn ook pas mogen afgesloten worden na 19/01.
Ik heb deze maand (05/01/2015) een factuur ontvangen van een telecombedrijf met vermelding van 2 bedragen.

Ik heb deze maand (05/01/2015) een factuur ontvangen van een telecombedrijf met vermelding van 2 bedragen
een operator gaat geen 2 facturen sturen, en 2 maal btw betalen. Ken die facturen
1ste bedrag is u verschuldigd bedrag van de laatste maand. Daaronder staat er gewoon nog onbetaalde bedragen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
redak

#17 , 17 jan 2015 19:23

Als zaakvoerder moet je toch weten welke facturen je in de nabije toekomst nog mag verwachten. Anders kan je toch niet aan budgetbeheer doen.
Je moet inderdaad weten welke facturen er nog moeten binnen komen maar je kan onmogelijk gaan bijhouden dat je van leverancier x een factuur moet hebben ontvangen tegen een bepaalde datum, van leverancier y een factuur tegen een andere datum, ... En indien je ze dan niet ontvangen hebt dat je dan zelf de leverancier zou moeten contacteren om te vragen naar de factuur.

redak

#18 , 17 jan 2015 19:31

Ik vermoed dat aan de laatste factuur een overschrijvingsopdracht zal bevestigd geweest zijn met het totaal bedrag van de 2 openstaande facturen en dit met een eigen betaalreferentie, zodoende de operator weet dat dit voor 2 facturen telt. Indien dit zo is dan zou volgens mij de lijn ook pas mogen afgesloten worden na 19/01.
Ik heb deze maand (05/01/2015) een factuur ontvangen van een telecombedrijf met vermelding van 2 bedragen.

Ik heb deze maand (05/01/2015) een factuur ontvangen van een telecombedrijf met vermelding van 2 bedragen
een operator gaat geen 2 facturen sturen, en 2 maal btw betalen. Ken die facturen
1ste bedrag is u verschuldigd bedrag van de laatste maand. Daaronder staat er gewoon nog onbetaalde bedragen.
Er wordt toch nergens vermeld dat 2 maal hetzelfde wordt gefactureerd ? Het is niet omdat een openstaande bedrag nog eens vermeld wordt dat hierop nog eens BTW moet betaald worden !
Beide bedragen werden netjes opgeteld en het totale bedrag diende met een nieuwe referentie en een vervaldatum van 19/01/2015 betaald te worden.
De operator zal op de laatste factuur de vermelding gemaakt hebben van de vorige factuur en waarschijnlijk een nieuw overschrijvingsbericht met het totaal van de beide facturen met een nieuwe betaalreferentie. Ze maken dan ook geen 2 maal dezelfde factuur.

Reclame

robin1975
Topic Starter

#19 , 17 jan 2015 19:35

@ Redak, zoals jij het verwoordt is het dus.

voor de anderen hieronder de letterlijke overname van hoe het op de factuur staat. Spijtig dat je geen bijlages kunt toevoegen, anders kon iedereen het zien. Enkel de bedragen zijn fictief

Uw saldo incl BTW = 120 Euro
Gelieve dit bovenstaand bedrag te betalen voor 19 januari 2015

Deze factuur incl BTW = 50 Euro
Vorig saldo incl BTW = 70 Euro
Betaling = 0.00 Euro
Geïnd door derden = 0.00 Euro

en dan hangt er een betalingsbewijs aan vast met het bedrag van 120 Euro en één gestructureerde mededeling.

Hoe moet ik dit dan interpreteren?

Over de onduidelijkheid van deze factuur heb ik reeds mijn gelijk gekregen bij de klantendienst van deze operator aangezien dit een gekend probleem is waar ze (zogezegd ?) mee bezig zijn om dit in de toekomst op te lossen. Hun systeem gaf zelfs aan dat ik een openstaand saldo van 0 Euro had, zowel op hun website als op een SMS die je ontvangt wanneer je je openstaand saldo opvraagt... doch dit waren voor de operator slechts technische mankementen die er niet voor konden zorgen dat mijn lijn terug vrij kwam... Dit laatste is letterlijk gezegd door een supervisor van de operator...

Alleen was mijn bedoeling van dit topic of iemand mij raad kan geven welke mogelijkheden er zijn om tegemoetkomingen te bekomen/eisen en welke realistisch zijn. Mijn telefoon is 4 dagen afgesloten geweest en heb in totaal 3 uur aan de lijn gehangen met hun klantendienst.

Gelieve hier dus op verder te gaan en niet op het wel of niet goed zelfstandige te zijn als je je facturen niet betaald of niet aan budgetbeheer doet, want alles was volgens factuur betaald ! En als je voor een bedrag van 120 Euro aan budgetbeheer dient te doen, schelen er andere dingen...

Ik zie uit naar jullie info.

robin1975
Topic Starter

#20 , 17 jan 2015 19:39

@ redak

klopt het boekhoudkundig dat ik eigenlijk nog een creditnota van hen dien te ontvangen, want ik heb nu eigenlijk een inkomende factuur te veel, die nooit zal betaald worden.

of is dit te ver gezocht ?

sloeberken

#21 , 17 jan 2015 22:31

Onderaan staat toch HERINNERING U voorgaande factuur hebben we nog niet mogen ontvangen.
BTW is niet op het totaal saldo maar op de periode die vermeld staat bovenaan. Klanten kunnen u toch nog bellen, zijn enkel de uitgaande die geblokkeerd worden.

robin1975
Topic Starter

#22 , 18 jan 2015 10:07

Sloeberken, het staat zoals het boven staat, niet meer en niet minder.
dus als u enkel hier de discussie over wil voeren, vraag ik u om deze discussie links te laten liggen en uw wijze raad elders te gebruiken.
ik dank U

redak

#23 , 18 jan 2015 11:14

@ redak

klopt het boekhoudkundig dat ik eigenlijk nog een creditnota van hen dien te ontvangen, want ik heb nu eigenlijk een inkomende factuur te veel, die nooit zal betaald worden.

of is dit te ver gezocht ?
Nee, u hebt in principe 2 facturen ontvangen (voortwerkende op de fictieve bedragen) :
- een eerste die niet bij u toegekomen is van 70 euro
- de tweede die u wel ontvangen heeft van 50 euro, met melding van het nog vorige openstaande saldo, totaal van betaling is dan 120 euro maar het factuurbedrag is 50 euro

Van de eerste factuur dient u (indien u ze nog niet in uw bezit hebt) een duplicaat aan te vragen om deze in uw boekhouding te kunnen verwerken. De tweede factuur wordt dan ook verwerkt voor het bedrag van 70 euro.

sloeberken

#24 , 18 jan 2015 12:59

Waarom moeilijk doen als je met 3 muisklikken de facturen online kunt afhalen.

JPV

#25 , 18 jan 2015 13:22

Ik herinner me dat rechtspraak stelt dat je niet zomaar kan claimen een factuur niet ontvangen te hebben als die maandelijks te verwachten valt. Ook staat er duidelijk in de domicilieringsvoorwaarden dat er geen rechten uit die domiciliering kan geclaimd worden. Zelfs al betaal je via domiciliering, dien je strikt genomen toch je gedomicilieerde facturen op te volgen.

Je claimt voor zover ik lees nergens dat je de originele factuur niet ontvangen hebt, enkel dat je geen aanmaning kreeg. De al dan niet domiciliering is juridisch niet van tel (enkel praktisch).

Je haalt dan dit aan:
voor de anderen hieronder de letterlijke overname van hoe het op de factuur staat. Spijtig dat je geen bijlages kunt toevoegen, anders kon iedereen het zien. Enkel de bedragen zijn fictief

Gelieve dit bovenstaand bedrag te betalen voor 19 januari 2015

Deze factuur incl BTW = 50 Euro
Vorig saldo incl BTW = 70 Euro
Betaling = 0.00 Euro
Geïnd door derden = 0.00 Euro

en dan hangt er een betalingsbewijs aan vast met het bedrag van 120 Euro en één gestructureerde mededeling.

Hoe moet ik dit dan interpreteren?
Je hoeft dit te interpreteren met alle documenten in je bezit. De originele factuur stelt nog altijd duidelijk dat je 70 euro dient te betalen. Dit heb je nog altidj niet gedaan. De factuur waarvan hier sprake stelt gewoon dat je 50 euro moet betalen en je saldo nu 120 euro is. Je totaal saldo is 70+50 = 120, omdat je nog niets betaald hebt. Met dit document heb je dus geen rechten opgebouwd om plots die 120 euro pas op 19/01 te betalen, je moet gewoon tegen 19/01 je saldo betalen én ook aan de vorige factuur voldoen.

robin1975
Topic Starter

#26 , 18 jan 2015 14:56

Beste allemaal,

graag effe voor de duidelijkheid : de operator heeft dus toegegeven dat de opmaak van de facturen bij hun zeer onduidelijk is. Hier heb ik mijn gelijk in gekregen dus daar hoeft de discussie niet meer over verder te gaan. Hun systeem volgde zelf de vervaldatum van de laatste factuur waardoor ik, volgens hun website, een betalingssaldo van 0 Euro had. Ook dit is toegegeven.
@ sloeberken : werd reeds vroeger in deze discussie aangehaald dat mijn facturen niet raadpleegbaar waren via internet. Is ook zo toegegeven door de medewerker van de operator.

dus graag enkel verdere raadgevingen betreffende aanvaardbare tegemoetkomingen aangezien ze mij 4 dagen onrechtmatig zonder telefoon hebben gezet.

redak

#27 , 18 jan 2015 19:35

Waarom moeilijk doen als je met 3 muisklikken de facturen online kunt afhalen.
Zoals reeds eerder aangehaald door TS was ze niet beschikbaar. Anderzijds beschikt niet iedereen over internet.

JPV

#28 , 18 jan 2015 20:04

Beste allemaal,

graag effe voor de duidelijkheid : de operator heeft dus toegegeven dat de opmaak van de facturen bij hun zeer onduidelijk is. Hier heb ik mijn gelijk in gekregen dus daar hoeft de discussie niet meer over verder te gaan. Hun systeem volgde zelf de vervaldatum van de laatste factuur waardoor ik, volgens hun website, een betalingssaldo van 0 Euro had. Ook dit is toegegeven.
voor alle duidelijkheid: het is niet omdat ze mondeling zeggen dat het onduidelijk was of dat hun intern systeem geen goed overzicht geeft van alle achterstallen, dat je daarom gelijk hebt. Dat alles maakt immers nog niet dat er wel degelijk een achterstand was;

Ik vrees dat op de klantendienst men vaak mensen véél vlugger gelijk geeft dan dat een jurist diezelfde klant gelijk zou geven. Behalve een commerciele geste kan je dus niks doen.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#29 , 18 jan 2015 20:10

Ik denk dat dit bij nog mensen voorgevallen is, en dat de TS eigenlijk ook geen grote schuld treft , enkel wat slordigheid wat betreft betalingen, dit is een les voor zoomit of een domicilering te vragen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Consumenten Koop”