Niveauverschil met de buren.

pacoshadow
Topic Starter

Niveauverschil met de buren.

#1 , 14 jan 2015 01:25

Hallo,
Ik zit met een vraag!

Ik heb een bouwgrond gekocht en wil binnenkort beginnen met bouwen, OB met kelder.
Onze buren hebben een hoogteverschil van ongeveer 90cm met ons. Wie is nu verantwoordelijk voor de keermuren?
De ene zegt: buren moeten ervoor zorgen dat jij in de toekomst geen waterschade krijgt dus, de Buren (burenhinder).
De andere zegt: jij omdat, de buren al woonden.

Ik weet het niet meer. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groeten,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BrechtS

#2 , 14 jan 2015 04:27

Ik denk dat het misschien het makkelijkst is de keermuur op de perceelsgrens en de kosten delen. Op die manier hebt u ook inspraak op de kwaliteit van de keermuur. Ik ga geen uitspraak doen over wie er volgens de wet afgedwongen kan worden de volledige kost te betalen. Volgens mij hangt dat af van of het gaat om een natuurlijke helling (of tegenovergesteld: de buur die terrein heeft opgehoogd om het vlakker te hebben) en hoe het zit met verkavelingsvoorschriften. Als u de werken zou afdwingen van de buren kan dit nadelig zijn voor de burenrelatie, en wie weet zou die het zelf nog plaatsen (zeker risicovol als hij niet de opleiding ertoe heeft). Dus misschien kosten splitsen het best dan.

Sirkii

#3 , 14 jan 2015 08:46

Is dat hoogteverschil een natuurlijk relief of opgehoogd ? Opgehoogd met vergunning ? Indien opgehoogd moet buur er voor zorgen dat de waterafvoer niet via jouw perceel loopt. Waarom heeft de buur opgehoogd ? Misschien ook ophogen (met de uitgegraven grond voor een kelder)

Ook al lezen : https://www.ruimtevlaanderen.be/NL/Bele ... ndergronds" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Terug naar “Andere”