#1 , 11 jan 2015 21:39
Ik ben voor 50% eigenaar van een woning die verhuurd wordt. Mijn ex is mede-eigenaar, verdeling moet nog gebeuren, we zijn nog niet officieel gescheiden.
Huurder doet afgelopen zomer bij ex een mondelinge melding van een lekkage in de badkamer, er staat 10cm water in de badkamer. brandverzekering van beide partijen komen ter plaatsen en stelt huurder aansprakelijk voor een overgelopen toilet, er is geen gevolgschade voor woning noch inboedel. Einde van vorig jaar huurder gaat naar gemeentebestuur betreft klachten van de woning en vraagt een ongeschiktheidsverklaring van deze woning, er wordt een onderzoek uitgevoerd.
Er is veel schade aan de woning, waar ik totaal geen idee van had, ik krijg van de gemeente 4 weken om deze te herstellen.
De huurder heeft nooit een enkele klacht mondeling of schriftelijk naar mij gericht.
Hij stelt het huurderssyndicaat (HS) in werking, die laten mij weten (in december) dat een aannemer langs is geweest voor het 'maken' van de afvoer einde juli. (zonder mijn weten) Ik dien de factuur te betalen anders word deze afgehouden van de huur van januari. Na contact met aannemer blijkt afvoer niet gemaakt, er is een opening gemaakt in de afvoerbuis zodat de uitwerpselen op de gazon stromen (al sinds eind juli 2014!). HS vraagt om minnelijk akkoord. Ik ga niet akkoord en breng HS op de hoogte. (geen reactie) stel huurder in gebreke wegens onvolledig betaling van de huur. Ik vraag via HS een bezoek aan de woning om de schade zelf te kunnen bekijken en om deze te kunnen herstellen zoals de gemeente mij opdraagt (geen reactie) intussen zijn mijn 4 weken verlopen.... HS stuurt mij aangetekend zending om de sleuteloverdracht en huurwaarborg te regelen eind mei, huur loopt af eind januari. Weer vraagt HS om minnelijk akkoord, ik reageer dat ik dit onaanvaardbaar vind, en stel voor tot een bemiddelend gesprek en enkele andere datums einde januari begin februari (geen reactie) HS verwijst ook naar mondelingen meldingen van gebreken, waar ik niets van weet. (wellicht aan mijn ex)
Intussen communiceer ik ook met de gemeente, schepen huisvestiging ect. weinig reactie, en lang 2 weken wachten op antwoord (is lang als 4 weken lopende zijn), breng hen op de hoogte van de houding van de huurder en HS, maar geen reactie...
heb intussen om uitstel gevraagd, daar ik geen andere keuze heb.
Mijn ex laat alles maar gaan, beseft volgens mij niet wat er gaande is, haalt geen aangetekende zending op en ect. hij heeft zelfs al een nieuwe huurder gevonden maar dit is strafbaar omdat de woning niet conform is met de veiligheid.
Kan iemand mij raad geven? Wat zijn mijn rechten? Dient een huurder beide verhuurders op de hoogte te stellen van gebreken? aanwerven van aannemer zonder medeweten van eigenaar? enkel mondeling melden van gebreken voldoende?
grts