Bij intracommunautaire aankopen is dit volgens mijn boekhouder niet noodzakelijk het geval!
In mijn geval een aankoop bij een Oostenrijks bedrijf dat (nog) geen btw nummer had, hierna mijn communicaties (in het zwart) met mijn boekhouder (in het rood) aangaande hoe ik deze aankoop kon verwerken in mijn boekhoudings software (dewelke ook automatisch de XML files genereert voor mijn intervat aangiftes):
-Hoe boek ik volgende aankoop van XXX bij een Oostenrijks bedrijf hetwelk geen BTW factuur kan leveren. Zie de aangehechte factuur die ik ontvangen heb van deze firma.
Dit is een intracommunautaire aankoop (aankoop bij bedrijf buiten België in EU). Hierop moet de leverancier in zijn land geen BTW aanrekenen maar moet de koper (=u) de BTW in uw land ipv de leverancier betalen. Aangezien deze aankoop 100% voor beroepsgebruik is mag u deze BTW echter ook aftrekken. Praktisch is het belangrijk dat u het bedrag van de factuur ingeeft als het bedrag excl BTW en als BTW tarief 21% kiest. Verder moet u aanduiden dat de leverancier in de EU buiten Belgie gelegen is. De software zal deze aankoop dan correct inboeken in de BTW aangifte.
-Ik vermoed dat ik het BTW percentage onder "nieuwe aankoop" gewoon op 0% zet? Graag even bevestigen!
Neen, op 21% zetten dus en het bedrag op de factuur is het bedrag excl. BTW (zie uitleg hierboven)
-Bedankt voor het snelle antwoord!
Echter ik kan blijkbaar deze aankoop niet inboeken zonder het Btw nummer van dit Oostenrijks bedrijfje in te geven, maar zoals u ziet op de aangehechte factuur is er geen vermelding van een btw nummer. Graag advies.
Dag xxx,
Je mag in dit geval een mededeling zoals "geen BTW nummer beschikbaar" ingeven in dit veld.
Bij controles van zowel de fiscus als de btw is er geen enkele opmerking over die factuur gemaakt, niettegenstaande het over een aanzienlijk bedrag ging!
Hopelijk had mijn boekhouder gelijk en heb ik niet gewoon geluk gehad!
Dus wel voor de duidelijkheid, MIJN btw nummer stond op de factuur, van het bedrijf waar ik van aangekocht had stond er GEEN btw nummer op.
Er stond enkel een totaalprijs op, dus geen bedrag "zonder" btw, noch enige vermelding van een btw percentage of een btw bedrag.