Overtreding na wegvluchten politie

DV85
Topic Starter

Overtreding na wegvluchten politie

#1 , 07 jan 2015 15:02

ik heb een grote stomiteit begaan...

wanneer ik mij wou parkeren stond er opeens politie in burger achter mijn auto
daar ik had gedronken (8pinten op 6u tijd) ben ik 'weggevlucht'
tijdens deze vlucht ben ik door een rood licht gereden en ben ik geslipt op een ijsplek.
ik heb ook een paaltje geramd.

de politie heeft mij tegengehouden en mijn auto is voor de schroothoop.
brandweer is moeten komen om oliespoor op te kuisen.

wagen is weggetakeld.

nu krijg ik mijn PV in de bus met 8! overtredingen, waarvan:

2x graad 3
2x graad 2
3x graad 1

(politiestop negeren, vluchtheuvel te snel nemen, verkeerslicht niet respecteren, gordel niet dragen (wat wel het geval was!), te snel rijden, pinker niet gebruiken, geen blusapparaat in wagen, alcoholintoxicatie)

Ik vraag mij af of ik beroep kan doen op mijn verzekering (enkel rechtsbijstand, de kosten voor takeldienst, brandweer, wagen, ed betaal ik zelf) en of ik mijn verzekering hiervoor moet aanspreken uit schrik om deze te verliezen (en geen nieuwe verzekering meer kan vinden)

heeft iemand ook enig idee hoeveel mij dit zal kosten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke

#2 , 07 jan 2015 15:08

7 overtredingen en zeker politierechtbank?
Ja ga maar na om die advocaat van uw verzekering in te schakelen, want je zal die nodig hebben na die blunder (indien je recht hebt op rechtsbijstand)
Dit gaat U veel geld kosten.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jan 2015 19:12

Vanaf 1 januari geld dit nieuwe systeem
Een andere belangrijke wijziging is de zwaardere bestraffing van recidive van de zwaarste verkeersovertredingen. Sinds december 2011 is er reeds sprake van recidive voor de combinatie rijden onder invloed van alcohol, dronkenschap en rijden onder invloed van drugs. Nu komt daar vluchtmisdrijf, rijden zonder rijbewijs, overtredingen van de vierde graad, snelheidsovertredingen van meer dan 40 km/u (30 km/u binnen bebouwde kom) en het gebruik van de radardetector bij. Wanneer men in een periode van drie jaar veroordeeld wordt voor twee van deze overtredingen, moet de rechter een verplicht verval van het recht tot het sturen uitspreken, het theoretisch en praktisch examen opleggen en het geneeskundig en psychologisch onderzoek opleggen. Het verval van het recht tot het sturen kan vervangen worden door het opleggen van een alcoholslot.

Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2015.

bron: de wegcode.be

PS hoe kan men een vluchtheuvel te snel nemen...daar mag men toch niet over rijden?

Reclame

j.demoor

#4 , 09 jan 2015 11:51

“Art.29.§ 1...De Koning kan overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten die de veiligheid van personen rechtstreeks in gevaar brengen en overtredingen die bestaan uit het negeren van een bevel van een bevoegd persoon, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, als zodanig aanwijzen als overtredingen van de derde graad. Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 30 euro tot 500 euro. De Koning kan overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten die de veiligheid van personen onrechtstreeks in gevaar brengen en de overtredingen die bestaan uit het onrechtmatig gebruiken van parkeerfaciliteiten voor personen met een handicap of uit gedragingen inzake de inschrijving waardoor men zich aan vervolging kan onttrekken , bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, als zodanig aanwijzen als overtredingen van de tweede graad. Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 20 euro tot 250 euro...§ 2. De andere overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten zijn overtredingen van de eerste graad en worden gestraft met een geldboete van 10 euro tot 250 euro...”(16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer. (genoemd "de wegverkeerswet").

“Art.2. De bedragen van de geldsommen waarop de opdeciemen bedoeld in de wet van 5 maart 1952 betreffende de opdeciemen op de strafrechtelijke geldboeten worden toegepast, worden geacht rechtstreeks te zijn uitgedrukt in euro, zonder omrekening. ...Art.4.In artikel 1, eerste en tweede lid, van de wet van 5 maart 1952 betreffende de opdeciemen op de strafrechtelijke geldboeten, gewijzigd bij de wet van 24 december 1993, worden de woorden " duizend negenhonderd negentig " vervangen door het woord " veertig* ".”(26 JUNI 2000. - Wet betreffende de invoering van de euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als bedoeld in artikel 78 van de Grondwet).

* Inmiddels : met vijftig decimes verhoogd = x [(10+50)/10]= x 6

“Art.29.Bij iedere veroordeling tot een criminele of correctionele hoofdstraf spreekt de rechter de verplichting uit om een bedrag van 25 EUR te betalen als bijdrage tot het Fonds. Dit bedrag is onderworpen aan de verhoging voorzien in de wet van 5 maart 1952 betreffende de opdeciemen op de strafrechtelijke geldboeten”(1 AUGUSTUS 1985. - Wet houdende fiscale en andere bepalingen).

Bovendien zal u veroordeeld worden tot betaling van de gerechtskosten.

Onderzoek zelf zorgvuldig de tekst van uw verzekeringsovereenkomst,zowel inzake rechtsbijstand als inzake schadevergoeding
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 jan 2015 17:59

Of er geen recidive was weten we inderdaad niet.

Terug naar “Verkeersongevallen”