Samenwonen zonder meer

Jossy
Topic Starter

Samenwonen zonder meer

#1 , 14 dec 2014 10:31

Volgende situatie : man stempelt, vrouw werkt en trekt kindergeld voor haar kind dat bij hun woont. Ze wonen officieel samen maar zonder enig contract als partner. De man krijgt verminderd stempelgeld wegens samenwonen. Hoe moet dan de verhouding zijn van ieder zijn deel in de vaste kosten (zoals huishuur, electriciteit, verzekeringen, enz.) ? Moet zij betalen volgens rato van haar verdienste ? of is het 50/50 ? of is het 33,25/66,75 ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 dec 2014 11:23

Dat kom je toch onderling overeen zeker.
Hiervoor is er geen wet.

Jossy
Topic Starter

#3 , 19 dec 2014 07:11

Okay bedankt.

Reclame

Jossy
Topic Starter

#4 , 05 jan 2015 09:07

Ik heb nog een vraag in verband met "samenwonen zonder meer" : als je nu samenwoont zonder dat je een relatie hebt (dit kan bv eveneens 2 vrienden zijn of 2 vriendinnen, gewoon om de vaste kosten te delen) : wat zijn hiervan de gevolgen (buiten zoals ik al hierboven schreef dat iemand die stempelt of leefloon krijgt een verminderdering heeft) ? Als je bv een formulier voor iets moet invullen waarin staat : "inkomsten partner" , ben je dan verplicht ook de inkomsten van degene die met je samenwoont op te geven, ook als je daar in feite toch alleen maar het huurcontract samen met hebt ondertekent en verder niets ? Ik weet niet of mijn vraag duidelijk overkomt ?

wanton

#5 , 05 jan 2015 10:43

Als jullie elk de eigen kosten dragen of 'er is geen gezamenlijke huishouding' , is er geen reden om de andere bewoner als partner op te geven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jossy
Topic Starter

#6 , 08 jan 2015 17:45

Is het normaal dat, als je men de identiteitskaart controleert met zo'n speciaal toestelletje, de naam er ook opstaat van degene met wie je hetzelfde adres deelt ?

roharro

#7 , 08 jan 2015 17:50

Is het normaal dat, als je men de identiteitskaart controleert met zo'n speciaal toestelletje, de naam er ook opstaat van degene met wie je hetzelfde adres deelt ?
Die informatie staat niet op de chip van je identiteitskaart.
Die informatie staat in het Rijksregister.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jossy
Topic Starter

#8 , 09 jan 2015 10:17

Ik heb toch wel al gezien dat, bv bij de bank onlangs, dat door het insteken van mijn ID dat ze naam van mijn man zagen, of is dit alleen als je wettelijk gehuwd bent of samenlevingscontract hebt ?

roharro

#9 , 09 jan 2015 11:55

Ik heb toch wel al gezien dat, bv bij de bank onlangs, dat door het insteken van mijn ID dat ze naam van mijn man zagen, of is dit alleen als je wettelijk gehuwd bent of samenlevingscontract hebt ?
Ja dat kan maar dat was uw vraag niet!
Dat is de naam van de persoon waarmee je gehuwd bent. Dat is iets anders dan personen die samenwonen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jossy
Topic Starter

#10 , 09 jan 2015 17:22

Okay, hartelijk dank aan ieder die geantwoord heeft. Nog mijn beste wensen voor een gezond en gelukkig nieuw jaar.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”