Burenruzie door blaffende hond

Audr3
Topic Starter

Burenruzie door blaffende hond

#1 , 07 jan 2015 18:24

Dag iedereen,
Ik wou eerst de situatie schetsen het is de eerste keer dat ik een vraag stel op dit forum.
Het zit namelijk zo. We wonen sinds 5 jaar in ons huis en onze overgebuur (café) heeft een Duitse herder die te pas en onpas blaft (onophoudelijk) soms van 1 tt 5 uur 's nachts. We hebben dit jarenlang gedoogd en we hebben ook al eens beroep gedaan op de politie. Die zijn geregistreerd als meldingen.
Nu onlangs hebben we getracht zelf tot een oplossing te komen met de eigenaar zonder succes en met dreigingen tot gevolg.
Na veel wikken en wegen hebben we beslist om sindsdien telkens opnieuw de politie te bellen en over te gaan tot een pv. Nu de politie heeft vastgesteld dat er effectief geblaf was met gevolg dat ze een gasboete ontvangen heeft. ook zeiden ze ons om telkens te bellen als hij opnieuw blaft. Wat we ook gedaan hebben.
Nu de dag erna stond de bazin mijn man af te dreigen op straat. Hij is rustig gebleven en we hebben er melding van gemaakt.
Wat de ironie van heel het verhaal is dat we zelf drie Boxers hebben en dat zijn NIET blaffen ondanks dat ze buiten slapen. Nu met het vrieskou slapen ze binnen. Het zijn drie getrainde honden die zelden blaffen. Ik zal niet zeggen dat ze nooit blaffen zeker overdag maar s nachts zijn ze stil.

Nu deze namiddag toen we thuiskwamen en de honden loslieten in onze tuin hoorde ik ze plots hevig blaffen, ik deed mijn raam open en mevrouw stond aan onze draad te filmen. Tuurlijk zullen onze honden blaffen als er iemand aan ons draad staat te filmen !!! Toen ik haar vroeg wat ze deed stond ze te zwaaien met haar gsm.
Dus mijn vraag nu is
1. Wat kan ik verder doen om mezelf te beschermen en maken dat niet alles tegen ons keert. Dien ik een advocaat onder de arm te nemen ?
2. Kan die zomaar aan onze draad staan filmen en dit gebruiken als "bewijsmateriaal" ? Wij hebben dit nooit gedaan opnames genomen...

Alvast bedankt voor advies
Audrey

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jan 2015 18:34

Filmen van privé terrein kan verboden zijn... hangt er van af ...staat u ook op de film?
Dus als het filmpje al bewijst dat ze met de GSM over de draad kwam hebt u al een bewijs.
Tweede zaak is ze mogelijk eerste de honden heeft opgehitst ..zodat ze blaffen.
Misschien het feit al eens melden bij de politie... kwestie van een achterpoortje te sluiten.
Mocht ze met het ORIGINEEL daar achterlaten om een copie van te maken ... want als ze zelf met een DVD of zo komt kan het al een gemanipuleerde bestand beschouwd worden.
En uiteraard elke keer als de schepper blaft BELLEN.

Audr3
Topic Starter

#3 , 07 jan 2015 18:43

Bedankt Fransiscus voor de snelle reactie....
Ze stond eigenlijk aan de zijkant van onze draad er is immers een padje die net stopt aan ons grond, dus neen ze stond niet over onze draad te filmen... Ze waren net uitgelaten en "verdedigden hun grond"... We hebbende dreigingen en het filmen gemeld aan onze wijkagent. En neen ik sta niet op de film...
We hebben zelf nooit opnames genomen alhoewel we eigenlijk dit konden doen
We hebben dat gemeld aan de wijkagent die raadde ons aan niet in te gaan op haar provocatie. Sinds de officiële melding hebben we haar hond niet meer gehoord, waarschijnlijk hou ze die binnen wat op zich positief is want onze nachtrust in teruggekeerd.
Die madam is alle dagen thuis met haar café die heeft vann echt gewacht dat we ze uitlieten om te filmen... Ik kan toch moeilijk ze continue binnenlaten???
Aan de ene kant staan we recht in onze schoenen maar is toch normaal als er een vreemde aan onze draad staat dat ze gaan blaffen ? Ik zeg het het zijn getrainde honden...

Reclame

Franciscus

#4 , 07 jan 2015 18:57

Normaal niet de hond bij een vriendin haar ouders blaft niet .... die bijt.

Audr3
Topic Starter

#5 , 07 jan 2015 19:06

Dat is een ander punt van discussie laten we zeggen dat als er een vreemde aan de andere kant van ons eigendom staat te staren ze ons waarschuwen door te blaffen. Als ze blaffen en ze blijven blaffen zijt maar zeker dat er "iets" scheelt.

Kan het ook aanzien worden neem nu dat mijn honden overdag rondlopen en uitgedaagd worden aan onze draad en reageren door te blaffen en ze dit vastlegt op camera aanzien worden als "geluidsoverlast" ???

BrechtS

#6 , 07 jan 2015 19:07

Wat u zou kunnen doen is zelf filmen als u ze uitlaat. Een camera zetten die door het raam filmt, of een camera buiten op de tafel of statief en zo kunt u misschien wel bewijzen dat ze de honden heeft opgehitst als ze nog zo een poging onderneemt. En daarnaast kunt u met het filmen ook bewijzen dat uw honden geen lawaai maken als er niemand staat te filmen aan dat hek. Ik denk dat de agenten zelf de link zouden kunnen keggen tussen het zelf filmen met camera, het mogelijks ophitsen van de honden en de mogelijke wraakactie omdat hebt geklaagd over haar honden. En voor haar zou het dan 1 klacht tegenover uw misschien wel tientallen klachten zijn, dus zal dat weinig doorwegen vermoed ik. En los daarvan kunt u nog altijd buren of dergelijke oproepen als getuigen dat u honden normaal gezien niet blaffen, denk ik?

karinedo

#7 , 08 jan 2015 00:56

Ik vroeg me af: dat padje, is dat privé of openbaar?

Audr3
Topic Starter

#8 , 08 jan 2015 10:08

@ Karinedo : Het is een openbare weg die voorlopig stopt net echter ons huis het is de bedoeling om die door te trekken naar de gemeentelijke basisschool 500 meter verderop.
Volgens mij mag ze niet filmen en ik begrijp haar doel niet, voor ons moet die hond niet weg enkel hij moet stil zijn s nachts en ons nachtrust niet verstoren is al 5 jaar aan de gang en ons geduld is op. Wijkagent heeft een bevraging gedaan, sommigen klagen ook andere niet ....
Het is dubbel maar ik zal toch een verklaring afleggen bij de wijkagent dat ze mijn man opgewacht heeft en ten tweede dat ze stond te filmen en ten derde dat we schrik hebben van represailles... Zodanig dat het wart op wit staat...

karinedo

#9 , 08 jan 2015 23:52

Ik stelde gewoon die vraag omdat dit topic me echt interesseert.
Ik begrijp je bezorgdheid volkomen en een goede nachtrust is inderdaad goud waard.

Mariette

#10 , 09 jan 2015 08:43

De moeilijkheid om blaffende honden te kunnen duiden zonder dat men zelf de oorzaak van het blaffen is, is algemeen.

In mijn straat werd de politie ook verwittigd, die regelmatig kwam kijken. Wel, ik heb die hondjes nog nooit zo tekeer horen gaan. Die politiemannen stonden constant aan hun draad en uiteraard blaften die hondjes. Probleem was dat ze niet binnen mochten blijven als de eigenaar ging werken, omdat de oudste dan alles kapotbeet binnen. Buiten zijn ze beiden normaal heel rustig..... behalve als er iemand op het voetpad voorbijkomt. Geen oplossing mogelijk dus.

In het voorbeeldgeval zou het beter zijn om de scheper binnen te laten slapen in een niet te grote ruimte (anders worden ze nerveus), zodat ze evengoed kunnen waken, maar daarom niet de hele buurt wakker maken als er een blaadje ritselt.

Audr3
Topic Starter

#11 , 09 jan 2015 17:29

Blij te horen dat er nog mensen van mening zijn dat het een normale reactie is van honden als er iemand aan hun draad beweeglos staat dat ze blaffen.
De onze zijn opgeleid, ze hebben buiten een kennel van elk 4 meter op 4 meter met daarin een houten hondenhok met in de winter een zak waar ze op kunnen liggen. In een weer zoals nu mogen ze binnen slapen in een binnenhuiskennel, geen probleem. Volgens mij uiteraard een kwestie van opvoeding. Ze zijn met drie en nog nooit problemen gehad. Indien ze blaffen gaan we steeds gaan kijken en indien nodig worden ze tt orde geroepen...
Ik vrees gewoon dat ze dat doet om ons uit ons "kot" te lokken en denkt daarmee dat ze sterk staat door dat aan onze draad te filmen... We hebben er niet op geregeerd wat de beste oplossing is. Nu momenteel s nachts horen we heb niet meer misschien heeft ze die binnen genomen of ergens anders bij kenissen of familie geplaatst denken we...
Veel van onze buren vragen zich af waarom ze een hond had ?? Kijkt er nooit naar enkel pot met eten over de hek en weer weg geen klapke geen streling...
Wij trainen tweemaal per week, doen mee aan shows vanaf we een moment vrij hebben gaan we ermee gaan wandelen... Het is een deel van ons gezin en ik mag er niet aan denken dat ze eventueel slechte bedoelingen zou hebben...

Franciscus

#12 , 09 jan 2015 17:48

Maar ook honden die direct blaffen als er iemand voorbij komt op de openbare weg is niet zo goed.
Ook dat kan als overlast beschouwd worden.

Terug naar “Andere”