Vakantie dagen (volgens ons) verkeerd berekend?

peerware
Topic Starter

Vakantie dagen (volgens ons) verkeerd berekend?

#1 , 07 jan 2015 08:24

Mijn vriendin zit sinds Juli thuis met een werkeloosheids uitkering. Ze heeft altijd deeltijds gewerkt en heeft dus ook een uitkering voor halve dagen.

Nu is er in de laatste maand ineens maar 1 (halve) dag uitgekeerd. Dit in verband met de vakantie dagen. Er zijn dus 26 dagen gerekend als vakantie 'J'. (Totaal aantal vakantiedagen gedekt door vakantiegeld privésector ("J") )

Ik denk dat deze berekening fout is, maar kan iemand dit bevestigen (of juist bevestigen dat het wel goed is)

Volgens de website:
In 2013: . het ganse jaar ½-tijds
dus in 2014: 12 betaalde vakantiedagen
dus vergoed in 2014: 24 — 12 = 12 vakantiedagen

Dus in mijn ogen mogen ze slechts 12 dagen als vakantie dagen aanmerken (+ de kerst dag?)
Nu is het dus zo dat 2 t/m 31 december is aangekruist met 'J' - de zondagen zijn dit 26 dagen? Hoe komen ze op 26 in plaats van 24?

Dus een samenvatting van de vragen:
1. Heeft mijn vriendin recht op 12 betaalde vakantie dagen? of is dit anders omdat ze maar een deeltijd uitkering heeft?
2. Als het er (toch) 24 zijn hoe komen ze dan op 26 dagen in december?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jan 2015 09:14

Neem eens een kalender van 2 dec tot en met 31 dec zijn wel degelijk 26 dagen, de zaterdag telt men ook mee

= 30 dagen -4 zondagen = 26 dagen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

peerware
Topic Starter

#3 , 07 jan 2015 13:45

Neem eens een kalender van 2 dec tot en met 31 dec zijn wel degelijk 26 dagen, de zaterdag telt men ook mee

= 30 dagen -4 zondagen = 26 dagen
Dat snap ik, maar wat ik niet snapte is waarom het 26 vakantie dagen zijn als je maar 24 vakantie dagen hebt in een jaar. Dan zouden ze toch 2 van die 26 moeten rekenen als werkdagen?

Reclame

j.demoor

#4 , 09 jan 2015 11:38

December 2013 en 2014 tellen elk 31 kalenderdagen = (31-4 zondagen-1 wettelijke feestdag) = 26 werkdagen = 1 dag werk + 25 dagen vakantie(?).Dit zou moeten overeenstemmen met de afrekening van het ontvangen vakantiegeld.

“Art.3.De duur van de vakantie wordt bepaald per vakantiedienstjaar op basis van de duur van de in de loop van dit dienstjaar verrichte prestaties...De vakantieduur moet ten minste vierentwintig dagen bedragen voor twaalf maanden arbeid, met inbegrip van de inactiviteitsdagen die bij koninklijk besluit met de dagen normale werkelijke arbeid zijn gelijkgesteld. Wordt als dienstjaar beschouwd voor de berekening van deze duur het kalenderjaar dat het jaar voorafgaat waarin de vakantie dient toegekend...”(28 JUNI 1971. - Wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers).

Onderzoek op hoeveel vakantiedagen uw vriendin recht had in 2014 en krachtens Koninklijk Besluit 30 maart 1967.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JPV

#5 , 09 jan 2015 13:16

Mijn vriendin zit sinds Juli thuis met een werkeloosheids uitkering. Ze heeft altijd deeltijds gewerkt en heeft dus ook een uitkering voor halve dagen.

Nu is er in de laatste maand ineens maar 1 (halve) dag uitgekeerd. Dit in verband met de vakantie dagen. Er zijn dus 26 dagen gerekend als vakantie 'J'. (Totaal aantal vakantiedagen gedekt door vakantiegeld privésector ("J") )

Ik denk dat deze berekening fout is, maar kan iemand dit bevestigen (of juist bevestigen dat het wel goed is)

Volgens de website:
In 2013: . het ganse jaar ½-tijds
dus in 2014: 12 betaalde vakantiedagen
dus vergoed in 2014: 24 — 12 = 12 vakantiedagen

Dus in mijn ogen mogen ze slechts 12 dagen als vakantie dagen aanmerken (+ de kerst dag?)
Nu is het dus zo dat 2 t/m 31 december is aangekruist met 'J' - de zondagen zijn dit 26 dagen? Hoe komen ze op 26 in plaats van 24?

Dus een samenvatting van de vragen:
1. Heeft mijn vriendin recht op 12 betaalde vakantie dagen? of is dit anders omdat ze maar een deeltijd uitkering heeft?
2. Als het er (toch) 24 zijn hoe komen ze dan op 26 dagen in december?
Ze heeft recht op 12 VOLTIJDSE dagen, dus 24 halftijdse dagen. Dus 24 dagen kunnen niet uitbetaald worden. Dan blijven er nog 2 dagen over. Vreemd dat er nog 1 dag niet uitbetaald wordt...

peerware
Topic Starter

#6 , 09 jan 2015 15:48

December 2013 en 2014 tellen elk 31 kalenderdagen = (31-4 zondagen-1 wettelijke feestdag) = 26 werkdagen = 1 dag werk + 25 dagen vakantie(?).Dit zou moeten overeenstemmen met de afrekening van het ontvangen vakantiegeld.

“Art.3.De duur van de vakantie wordt bepaald per vakantiedienstjaar op basis van de duur van de in de loop van dit dienstjaar verrichte prestaties...De vakantieduur moet ten minste vierentwintig dagen bedragen voor twaalf maanden arbeid, met inbegrip van de inactiviteitsdagen die bij koninklijk besluit met de dagen normale werkelijke arbeid zijn gelijkgesteld. Wordt als dienstjaar beschouwd voor de berekening van deze duur het kalenderjaar dat het jaar voorafgaat waarin de vakantie dient toegekend...”(28 JUNI 1971. - Wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers).

Onderzoek op hoeveel vakantiedagen uw vriendin recht had in 2014 en krachtens Koninklijk Besluit 30 maart 1967.
Dit is een beetje lastig te achterhalen omdat ze in het buitenland werkte (Nederland) hier gelden andere regels. Of hoe moet ik dit zien?

JPV

#7 , 09 jan 2015 20:18

als ze in Nederland recht had op 25 halve dagen, dan klopt het feit dat je maar 1 dag uitbetaald krijgt.

j.demoor

#8 , 11 jan 2015 08:58

Indien ze in Nederland werkte, is dan de Nederlandse sociale wetgeving niet van toepassing ?
Zo ja, ga dan naar http://www.rechtenforum.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JPV

#9 , 12 jan 2015 07:35

Belgische sociale wetgeving is van toepassing, maar er moet wel gekeken worden hoeveel dagen ze naar Nederlands recht recht heeft op vakantie.

Terug naar “Werkloosheid”