Vorige huurder nog gedomicilieerd

TheManJack
Topic Starter

Vorige huurder nog gedomicilieerd

#1 , 05 jan 2015 14:52

Beste forumleden,

Wij zijn vorig weekend (8 dagen geleden) verhuisd (contract ingegaan op 1 december). Twee weken geleden kwam er een niet aangetekende zending van een gerechtsdeurwaarder toe op naam van wat ik vermoed de vorige huurder is. Ik heb toen contact opgenomen met de wijkagent (wij zijn hier nog niet gedomicilieerd, vermits de dienst bevolking gesloten was met de feestdagen) om navraag te doen, en die stelde dat hij een ambtelijke schrapping in zou zetten, en dat wij van zodra we er zelf ook woonden via bevolking onze domicillie moesten overzetten. Mijn echtgenote is vandaag naar de dienst bevolking gegaan, en daar stelde men vast dat er inderdaad iemand anders in onze woning gedomicilieerd staat. De loketambtenaar opperde dat wij dit zelf moesten oplossen (via contact met de vorige huurder, die wij niet kennen), want dat "een procedure" starten hiervoor een tot twee jaren in beslag zou nemen. Ondertussen zitten wij natuurlijk met een probleem, want als ik het goed begrijp kan de vorige huurder gewoon ons appartement binnen (omdat het theoretisch zijn appartement is)... Welke stappen moet ik best zetten (ik zal sowieso de wijkagent opnieuw contacteren)?

Met vriendelijke groeten,

De TS van dienst

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 jan 2015 15:00

Grote zever. Vanaf het voorstel AACB dat op het einde van deze week kan geregistreerd worden in computer gemeente en dus in het rijksregister.
Op die wijze kan elke politiedienst en GDW enz zien dat de huurder daar niet meet woont. Normaal duurt zo'n procedure een maand of zes maar kan ook op twee maanden...
Eerste reeks onderzoeken politie en na 2 maand stuurt de gemeente een vraag om nogmaals te controleren kan bij wijze van spreken de dag daarna in college komen.
Vraag desnoods eens het diensthoofd te spreken en o ja ...eerst vriendelijk de naam vragen van de beambte die u nu te woord heeft gestaan. Mocht een gDW uw huis leeghalen kan u hem mede aansprakelijk stellen.
U hebt met de vorige huurder niets te maken.
Gemeente dient procedure AACB te starten.
Uw kwartierinspecteur kan daar ook mee beginnen en al de eerste nodige controles doen.

Zending terugsturen met melding onbekend op dit adres.

artemis

#3 , 05 jan 2015 16:39

Van zodra de wijkagent de procedure tot ambtelijke schrapping gestart heeft, kan u hem daar een attest van vragen. Dat attest (met vermelding naam ex-bewoner) kan u aan de deur uithangen om op de manier deurwaarders in te lichten. Het kan ook geen kwaad de deurwaarder van wie een brief toekwam bv telefonisch in te lichten over de situatie.

Reclame

Gebruiker21

#4 , 05 jan 2015 16:39

Heu... is dit niet het probleem van de verhuurder? Moet de verhuurder er niet voor zorgen dat er niemand meer in het pand gedomicilieerd is als hij het aan iemand verhuurt?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

TheManJack
Topic Starter

#5 , 05 jan 2015 16:45

Alvast bedankt voor de antwoorden! De brief van de GDW is reeds terug gestuurd, ik heb ook diezelfde dag reeds contact opgenomen met het bureau in kwestie om hen in te lichten. Ik zal kijken bij de wijkagent of de procedure ook daadwerkelijk ingezet is, en vervolgens ook nog eens bij de dienst bevolking langsgaan.

Sirkii

#6 , 05 jan 2015 16:54

Verander voor bijkomende zekerheid de cilinders van uw sloten. De oude kan je terugplaatsen bij verhuizing. Je bent dan al wat zekerder dat de oude bewoner niet meer "vlotjes met een sleutel" binnenkan. Heel goed zelf te doen (met open deur 1 vijs losdraaien en vervolgens met de sleutel de cilinder eruithalen - wel de identieke lengte kopen (bv 30-30 of 30-40 etc))

artemis

#7 , 05 jan 2015 17:05

Heu... is dit niet het probleem van de verhuurder? Moet de verhuurder er niet voor zorgen dat er niemand meer in het pand gedomicilieerd is als hij het aan iemand verhuurt?
Ik denk dat een verhuurder helemaal niet verplicht is de domicilies in zijn huurwoning systematisch te checken. Bovendien kan er bij een switch van huurders altijd een tijdelijke overlap van domicilies zijn omdat niet alle gemeentes even snel werken, dat kan zelfs bij de meest correcte huurders gebeuren. Stel dat de vertrekkende huurder naar een andere gemeente verhuist en er is daar een trage administratie met bovendien nog eens een trage wijkagent, dan kan het een hele poos duren voor die adreswijziging effectief is. Als dan de nieuwe huurder binnen dezelfde gemeente verhuisd is dan kan de adreswijziging heel snel gaan (in Antwerpen bv zonder controle van de wijkagent). In dergelijk geval heb je een tijdelijke overlap waar de vertrekkende huurder geen schuld aan heeft.

Bij verhuur heb ik toch al onregelmatigheden meegemaakt wat dit betreft, waardoor wij de domicilies wel al eens checken na vertrek bv 1,5 maand later. En als er brieven van deurwaarders komen is het altijd alarm, maar dat kan je als verhuurder in principe niet weten.

Vandebos

#8 , 05 jan 2015 18:18

Neen. De verhuurder zou zelfs beschuldigd kunnen worden van inbreuk op privacy... Lang leve Kafka.

artemis

#9 , 05 jan 2015 18:55

Neen. De verhuurder zou zelfs beschuldigd kunnen worden van inbreuk op privacy... Lang leve Kafka.
@Tom
Het kan ook niet. Als de vertrekkende verhuurder verhuist op de 31ste en de nieuwe komt er de volgende dag in..
En zoals VDB zegt: strikt genomen is het de verhuurder zijn zaak niet.

@Vandebos
Gelukkig zijn er gemeentes (zoals in deze stad) waar je het zomaar telefonisch kan vragen :mrgreen:

Franciscus

#10 , 05 jan 2015 22:59

In Antwerpen kan men nu eerst telefonisch of via het internet website een afspraak maken om uw adreswijziging door te geven.
Was heel leuk nu met wonen in de woning voor 1.1.15 wegens de woonbonus ... beste nieuwe inwoner u kan langsgaan bij uw district op 25 januari.
Wij wensen u een gelukkig nieuw jaar. Aanvraag 8 december.

Voor oude van dagen 80 + ers wil men wel een uitzondering maken ... en dat terwijl er NIEMAND aan de balies zat... :evil:

Mariette

#11 , 06 jan 2015 12:30

@Vandebos
Gelukkig zijn er gemeentes (zoals in deze stad) waar je het zomaar telefonisch kan vragen :mrgreen:
sorry. Je kan het in Antwerpen online of via telefoon aanvragen, maar mijn dochter heeft maanden moeten wachten tot de wijkagent even langs wou komen om haar domicilie te checken.
Zeer vervelend daar ze tot die tijd bij mij bleef ingeschreven en ik bijgevolg als samenwonende werd beschouwd ipv alleenstaande.

Na een maand of twee heb ik het kunnen oplossen via een bepaald formulier dat ze op het Antwerpse stadhuis nog net konden afdrukken en waarbij de stand van de kruispuntbank werd aangewend om mijn ziekte-uitkering te betalen.

Gebruiker21

#12 , 06 jan 2015 12:39

Moet de wijkagent niet binnen een redelijke termijn langskomen? Toen wij verhuisd zijn, heeft het geen week geduurd (nadat we onze verhuis gaan aangeven zijn) voor de wijkagent aan onze deur stond.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Mariette

#13 , 06 jan 2015 12:42

Zeker Gebruiker21. In mijn toenmalige zoektocht (een jaar of drie geleden denk ik), kwam ik ook bij de ombudsman in Brussel terecht. Die verklaarde dat het in Brussel wel zes maanden kon duren alvorens de wijkagent langskwam. In mijn geval kon me dat 3000 euro hebben gekost.

artemis

#14 , 06 jan 2015 12:58

@Vandebos
sorry. Je kan het in Antwerpen online of via telefoon aanvragen, maar mijn dochter heeft maanden moeten wachten tot de wijkagent even langs wou komen om haar domicilie te checken.
Zeer vervelend daar ze tot die tijd bij mij bleef ingeschreven en ik bijgevolg als samenwonende werd beschouwd ipv alleenstaande.
Mariette,
In mijn door jou gequote reactie bedoelde ik het informeren als verhuurder naar openstaande domicilies in je eigendom, niet een adreswijziging aanvragen als verhuisde. Iets helemaal anders.

Maar jouw verdere reactie (en ook die van Franciscus) bevestigt helemaal wat ik hogerop al schreef. In sommige gevallen kunnen adreswijzigingen lang aanslepen. Stel dat jouw dochter van huurwoning A naar huurwoning B was verhuisd, dan was haar domicilie nog maanden op het oude adres A blijven staan, terwijl daar intussen iemand anders komen wonen is die niets met jouw dochter te maken heeft. En dat allemaal tegen de wil en intentie van je dochter en ondanks het feit dat ze de juiste actie heeft ondernomen om haar adres te laten wijzigen. Uiteraard weten noch de nieuwe bewoner van adres A, noch de ex-verhuurder dan hoe de vork in de steel zit, en waarom die domicilie daar maar blijft staan. :evil:
Voor hetzelfde geld gaan die laatsten dan totaal onnodig een procedure tot ambtelijke schrapping laten starten!
Men weet in dit land wel hoe men veel ambtenaren kan nodig hebben en tegelijkertijd totaal onproductief bezig kan zijn. Maar ja, ze moeten elkaar toch kunnen bezighouden, nietwaar? :evil:

Mariette

#15 , 06 jan 2015 15:39

Klopt volkomen Artemis.

Terug naar “Andere”