namaken identiteitskaart

Elco
Topic Starter

namaken identiteitskaart

#1 , 08 dec 2014 01:06

Hallo,

Ik ben op zoek naar het artikel waarin staat vermeld dat het namaken van een identiteitskaart strafbaar is.

Misschien art 198 strafwetboek? Maar daar staat niet het woord identiteitskaart bij, wel reispas...
Verder zie ik het woord idkaart wel staan in art 199bis, maar daar gaat het niet echt over namaken...
Of art 196 ?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 jan 2015 13:19

Heb je het enkel over het namaken op zich? Dus iemand die thuis in zijn living een identiteitskaart namaakt, en in zijn schuif bewaart zonder er verder iets mee te doen? Lijkt me vrij onschuldig. Als deze echter gaat gebruikt worden / verkocht worden, heb je een andere zaak...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#3 , 05 jan 2015 14:31

Het woordje specimen dwars over het document zetten kan helpen.

U mag er ook tussen twee rode lijnen dwars over het stuk de woorden 'Ne Vartietur' opzetten.

Al naargelang wat u er mee doet zal het bestraft worden.

Pak maar art 196 om te beginnen en dan alle andere misdrijven die er door het valse stuk gepleegd zijn.

Ik herinner me een case waar een persoon een abonnement van een voetbalploeg uit de eerste of tweede klasse vervalst had -
Resultaat : hij heeft de match niet gezien.
De volgende dagen had hij gratis kost en inwoon in hotel de houten pollepel.
Gezien hij maandag niet op zijn werk was - en dat ook de plaats van de vervalsing was - is daar een huiszoeking gebeurd door politie.
Het resultaat was dat hij daar niet meer 'welkom' was. Ontslag per onmiddellijk.
Persoon was leerkracht.
PS zijn ploeg heeft de wedstrijd ook nog verloren..
Laatst gewijzigd door Franciscus op 05 jan 2015 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Gebruiker21

#4 , 05 jan 2015 14:50

Nog verloren ook? Man, man, man, ... hoeveel pech kan iemand hebben? ;-)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”