garantie laptop

emma111
Topic Starter

garantie laptop

#1 , 02 jan 2015 02:40

Beste,

Ik heb een meningsverschil met de klanten/hersteldienst van een bekende winkelketen x.

Ik kocht een laptop die nu aanzienlijke schade vertoont ruim binnen de garantieperiode.
Door de aard van de schade zijn ze bij x ervan overtuigd dat het om schade gaat door de gebruiker zelf veroorzaakt en dus buiten de garantie valt.

Na enige discussie begon ik mij erbij neer te leggen tot ik op internet verder opzoekwerk verrichtte.

Het blijkt een zeer frequent probleem te zijn specifiek voor mijn serie van laptop van merk y. Verschillende professionele herstellers spreken zelf van en ik citeer; " a complete engineering blunder by y", met duidelijk gedocumenteerde omschrijving van het probleem en de oorzaak.

Verandert dit juridisch gezien iets aan de situatie en welke stappen kan ik nemen wanneer een nieuwe confrontatie met de lokale winkelmanager uiteraard met de afgedrukte documentatie als bewijs dat het om een productiefout gaat vruchteloos blijkt.

Ik heb het bewust vrij vaag gehouden maar wanneer extra info mogelijk relevant kan zijn antwoord ik gerust op verdere vragen.
Alvast bedankt voor het lezen van mijn bericht en iedereen een fantastisch 2015 toegewenst.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jan 2015 17:55

En de bewuste wetgeving meenemen.
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2013122123" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan ook nuttig zijn als je iemand kent met voldoende technische kennis om ook die vragen te counteren.
Zoonlief heeft dat ook voorgehad - kan niet was zijn schuld enz enz ... maar gezien programmeur en computerfreak pakte dat niet en ik had hem de nodige teksten meegegeven.
Dat en veel volk aan kassa heeft een nieuwe laptop opgeleverd zelfs een duurder, sneller en beter model... en het duidelijk en wat harder praten.
Ook gevolgde tactiek was zeer vriendelijk beginnen en steeds de naam van de betrokken gesprekspartner vragen en opschrijven.
Dus eerst de persoon aan de balie ... die riep er dan de rayonverantwoordelijke bij...goedemiddag en u bent de heer Jan Janssens ...met drie s en...dan de winkelmanager.... idem dito.. uiteindelijk en wie is er op de centrale dienst het aanspreekpunt... mevr x...
Uiteindelijk de vraag maar waarom schrijft u dat allemaal op... wel dat is voor de brieven inzake ingebrekestelling ... dan weet de gerechtsdeurwaarder waar hij en bij wie hij moet zijn.
O ja, copie gaat tevens naar economische zaken dienst klachten - dacht dat adres rechts staat in volgende link
http://economie.fgov.be/nl/consument/index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu moet ik zeggen zoonlief heeft ook in zo'n zaak gewerkt ... toen moesten ze steeds weigeren ...maar als de klant dreigde met fod economie - rechtbank of testaankoop dan mochten ze toegeven.
Hun standaard antwoord aan de klant was dus tja beste klant ... dat valt niet onder garantie ... maar natuurlijk WIJ kunnen NIET beletten dat u naar de dienst ECONOMISCHE INSPECTIE schrijft of klacht indient ..
Bij sommige klanten moesten ze het wel enkele keren herhalen tot ook die hun € viel.
Belangrijk is steeds heel vriendelijk te blijven. :mrgreen:

emma111
Topic Starter

#3 , 03 jan 2015 22:37

hey franciscus,

bedankt voor je reactie en adviezen. Ik ben mij momenteel een beetje aan het verdiepen in zowel de technische als de juridische kant van de situatie. Zo zal ik zeker niet onvoorbereid ter plaatse gaan.
Ik zie er wel een beetje tegenop omdat het niet echt in mijn aard ligt om daar een scene te gaan maken dus ga ik zeker vriendelijk blijven maar hoop ik dat ze tijdens deze periode (begin solden, veel volk) een beetje meer inschikkelijk zullen zijn.
Waar ik een beetje bang van ben is dat ze de laptop gaan moeten opsturen en dat pas na de diagnose de beslissing valt of de herstelling onder garantie zal vallen. Indien niet kan je eerst betalen voor je de laptop terugkrijgt en bevind ik mij in een zwakke situatie.

Ten slotte vraag ik mij af of het artikel in de verkoopsvoorwaarden dat zegt dat bij geschillen uitsluitend de brusselse rechtbanken bevoegd zijn, terwijl de aankoop in het leuvense gerechtelijke arrondissement gebeurde, bindend is. Moest het ooit zo ver moeten komen natuurlijk...

mvg

emma

(nadien toegevoegd: Uit de wetteksten maak ik op dat de wettelijke garantie geldt voor de eindverkoper; heeft het uberhaupt zin in dit stadium de klantendienst van de fabrikant zelf te contacteren?)

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 jan 2015 23:16

ruim binnen de garantieperiode
Kunt u iets specifieker zijn? Wie welke bewijslast draagt hangt af van de exacte periode tussen aankoop en garantieclaim.

emma111
Topic Starter

#5 , 03 jan 2015 23:34

iets meer als 1 jaar; dus meer als de 6 maanden die u waarschijnlijk bedoelt :)

Chaccamacca

#6 , 04 jan 2015 19:34

Als een aangekocht goed de eerste zes maanden stuk gaat dan is het aan de verkoper om te bewijzen dat het stukgaan van dit goed aan de koper ligt. De verkoper moet kunnen bewijzen dat het aangekocht goed is stuk gegaan door verkeerd gebruik. De eerste zes maanden is de verkoper verantwoordelijk. Daarna heeft de koper nog recht op garantie van sommige onderdelen tot en met 2 jaar.

Terug naar “Consumenten Koop”