Collectief verlof tijdens opzeggingstermijn

dreambrotherjb
Topic Starter

Collectief verlof tijdens opzeggingstermijn

#1 , 29 nov 2012 17:13

Beste,

Een kennis van mij (bediende) zit met een vervelende situatie op zijn werk. Hij vertelde mij dit omdat ik student rechten ben, maar ik kan niet direct een duidelijk antwoord bedenken op zijn vraag. Ik zal proberen die situatie hier zo duidelijk als mogelijk te schetsen.

Hij is een tijdje geleden door zijn werkgever ontslagen, en zijn opzeggingstermijn van 3 weken loopt af eind januari.
Zijn werkgever houdt tussen de week van Kerst en Nieuwjaar echter een week collectief verlof. Deze kennis van mij heeft zelf nog 2 verlofdagen (waarvan één een betaalde feestdag) die hij kan opnemen.
Hij zit nu met de vrees dat zijn werkgever hem zo ongeveer zal pushen om de verlofdagen die hij nog heeft + krijgt (Kerstmis) + die één dag per week waar hij recht op heeft om te gaan solliciteren, op te nemen tijdens die week collectief verlof, met als gevolg dat hij die week van zijn opzeggingstermijn, zonder loon komt te zitten.

Hij is al enkele keren bij zijn baas te rade gegaan om te vragen hoe dit zit, maar deze schuift het telkens van zich af met de woorden "jamaar, we regelen dat nog wel".

Hij kan toch zelf kiezen wanneer hij zijn verlofdagen opneemt? En hoe zit dat eigenlijk met die week collectief verlof, schorst dit zijn opzeggingstermijn waardoor deze met een week wordt verlengd, of ...?

Vriendelijke groet,
dreambrotherjb

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 nov 2012 18:11

Hij vertelde mij dit omdat ik student rechten ben,
Hij is een tijdje geleden door zijn werkgever ontslagen, en zijn opzeggingstermijn van 3 weken loopt af eind januari.
->3 maanden

is die ene feestdag een geplande vervangingsdag ?

de opzeggingstermijn wordt geschorst voor jaarlijkse vakantie , van geplande collectief jaarlijkse vakantie kan een werkgever niet eenzijdig afwijken , vraag desnoods(online) tussenkomst van de sociale inspectie

werkgever is verplicht zijn verlofdagen te laten opnemen
sociaal strafwetboek
Art. 145. Jaarlijkse vakantie
Met een sanctie van niveau 2 wordt bestraft, de werkgever, zijn aangestelde of lasthebber die heeft nagelaten, of heeft nagelaten binnen de voorgeschreven termijn of volgens de reglementaire voorschriften, de vakantie toe te staan, waarop de werknemers krachtens de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers, gecoördineerd op 28 juni 1971, en de uitvoeringsbesluiten ervan recht hebben.
De geldboete wordt vermenigvuldigd met het aantal betrokken werknemers.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

dreambrotherjb
Topic Starter

#3 , 29 nov 2012 18:28

Hij vertelde mij dit omdat ik student rechten ben,
->3 maanden

is die ene feestdag een geplande vervangingsdag ?

de opzeggingstermijn wordt geschorst voor jaarlijkse vakantie , van geplande collectief jaarlijkse vakantie kan een werkgever niet eenzijdig afwijken , vraag desnoods(online) tussenkomst van de sociale inspectie

werkgever is verplicht zijn verlofdagen te laten opnemen
sociaal strafwetboek
Art. 145. Jaarlijkse vakantie
Met een sanctie van niveau 2 wordt bestraft, de werkgever, zijn aangestelde of lasthebber die heeft nagelaten, of heeft nagelaten binnen de voorgeschreven termijn of volgens de reglementaire voorschriften, de vakantie toe te staan, waarop de werknemers krachtens de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers, gecoördineerd op 28 juni 1971, en de uitvoeringsbesluiten ervan recht hebben.
De geldboete wordt vermenigvuldigd met het aantal betrokken werknemers.
Ja 3 maanden* natuurlijk, was een typfout.

Die ene feestdag was in ieder geval voor 11 november, maar ik weet niet of dit een geplande vervangingsdag was voor hem? Waarin ligt het verschil ovv gevolgen?

Vorig jaar nam het bedrijf die week vakantie tussen Kerst en Nieuwjaar in elk geval niét, dus dan kan je eigenlijk toch niet spreken van een jaarlijkse vakantie, ofwel?
Een opzeggingstermijn wordt geloof ik niet geschorst indien dit een collectief verlof zonder wedde is?

Reclame

de reden

#4 , 29 nov 2012 22:52

Een opzeggingstermijn wordt geloof ik niet geschorst indien dit een collectief verlof zonder wedde is?
collectief verlof zonder wedde , waar haal je dat vandaan ?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Juridisch actief: Ja

#5 , 30 nov 2012 08:06

Beste,

Een kennis van mij (bediende) zit met een vervelende situatie op zijn werk. Hij vertelde mij dit omdat ik student rechten ben, maar ik kan niet direct een duidelijk antwoord bedenken op zijn vraag. Ik zal proberen die situatie hier zo duidelijk als mogelijk te schetsen.

...
Vriendelijke groet,
dreambrotherjb
om goed te kunnen antwoorden, moeten we weten wanneer hij in dienst is genomen en op hoeveel dagen verlof hij recht had dit jaar (maw: hoeveel hij gewerkt heeft vorig jaar en of dat deeltijds/voltijds was).

dreambrotherjb
Topic Starter

#6 , 01 dec 2012 14:45

http://www.jobat.be/nl/artikels/wordt-m ... ntie-neem/" onclick="window.open(this.href);return false;

onder "Je bent ontslagen ; Opgelet"

Turaki

#7 , 01 dec 2012 16:28

Sollicitatieverlof kan niet opgespaard worden, dit moet hij elke week opnemen, of hij is het kwijt.

de reden

#8 , 02 dec 2012 15:29

http://www.jobat.be/nl/artikels/wordt-m ... ntie-neem/" onclick="window.open(this.href);return false;

onder "Je bent ontslagen ; Opgelet"
das geen collectief verkof zonder wedde, dat is individuele gewettigde afwezigheid dat de opzeggingstermijn niet schorst waar je naar verwijsd

arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Art. 28. De uitvoering van de overeenkomst wordt geschorst :
1° de dagen waarop de onderneming wegens jaarlijkse vakantie is gesloten alsook de dagen waarop de werknemer buiten die periode jaarlijkse vakantie neemt;

Art. 38. § 1. De werknemer kan de overeenkomst opzeggen tijdens de schorsing van de uitvoering daarvan, als bedoeld in (de artikelen 28, 1°, 2° en 5°), 29 en 31. <W 1983-11-29/31, art. 2, 006>
Bij opzegging door de werknemer gegeven vóór of tijdens de schorsing, loopt de opzeggingstermijn tijdens die schorsing.
§ 2. Onverminderd het bepaalde in § 3 van dit artikel en in artikel 40 van de arbeidswet van 16 maart 1971, kan ook de werkgever in de in § 1 bedoelde gevallen de overeenkomst opzeggen tijdens de schorsing van de uitvoering daarvan.
Bij opzegging door de werkgever gegeven vóór of tijdens de schorsing, houdt de opzeggingstermijn op te lopen tijdens die schorsing.

Duggy

#9 , 02 jan 2015 16:51

Beste,

Een nieuwe vraag omtrent het zelfde onderwerp:
Ik (bediende actief in P.C. 218) heb zelf ontslag genomen en mijn opzegtermijn eindigt net voor 2 weken collectief verlof (Kerst- en Nieuwjaarsverlof).

Hoelang moet mijn werkgever me nu nog betalen?
- tot mijn laatste gewerkte dag?
- of tot de laatste dag van het jaar? (uitbetaling van niet opgenomen verlofdagen?)
- of tot op het eind van het collectief verlof?

mvg,
Duggy

de reden

#10 , 02 jan 2015 18:37

Beste,

Een nieuwe vraag omtrent het zelfde onderwerp:
Ik (bediende actief in P.C. 218) heb zelf ontslag genomen en mijn opzegtermijn eindigt net voor 2 weken collectief verlof (Kerst- en Nieuwjaarsverlof).

Hoelang moet mijn werkgever me nu nog betalen?
- tot mijn laatste gewerkte dag?
- of tot de laatste dag van het jaar? (uitbetaling van niet opgenomen verlofdagen?)
- of tot op het eind van het collectief verlof?

mvg,
Duggy
voor de 2 feestdagen,
hoelang werkte je daar en wanneer is de indienstreding bij je nieuwe werkgever?

Duggy

#11 , 02 jan 2015 20:59

Werkte daar 1,5 jaar.
Indiensttreding bij nieuwe werkgever op maandag 5 januari.

de reden

#12 , 03 jan 2015 18:04

Werkte daar 1,5 jaar.
Indiensttreding bij nieuwe werkgever op maandag 5 januari.
dan heb je recht op de 2 feestdagen

Terug naar “Andere”