Het opsplitsen van herenhuizen gebeurt in talloze dorps- en stadscentra.
Uiteraard aan te vragen - zie link BrechtS.
In woonwijken wordt zelfs wel eens nieuwbouw gezet die uiterlijk lijkt op een statige losstaande woning , maar eigenlijk een veredeld klein apartementsblok is.
Uiteraard afhankelijk van de verkavelingsvoorwaarden in dat geval.
Inazuma. Wat ik weet is dat men dat vroeger veel heeft gedaan. Intussen is Gent er zelfs tegen aan het vechten. Daar hangen nu zoveel voorwaarden aan vast dat men niet gewoon even een eengezinswoning kan opkopen en onderverdelen in koten/appartementen.
Daarnaast spreekt u over dorpscentra. Waarom krijgen die makkelijk een toelating? Simpel:
1) gebrek aan verkavelingsvoorwaarden
2) gebrek aan APA (algemeen plan van aanleg) in heel veel gemeentes en steden
Hierdoor is het enige wat nodig is de vergunning. In een verkaveling voor open bebouwing zal nooit zomaar toestemming worden gegeven om een woning op te splitsen in appartementen, tenzij de verkaveling X aantal jaar oud is en dus vervallen (ik dacht 20 jaar, maar ben het niet zeker). Voor half open bebouwing twijfel ik, want mits de juiste argumentatie denk ik dat men daar misschien in kan slagen met veel geluk.
In oude woonwijken (dus vervallen verkavelingsvoorschriften) kan er al eens speling op zitten.
Daarnaast, over het opsplitsen van herenhuizen. Dat is vaak ook uit praktische overwegingen. Herenhuizen zijn vaak de grote rijhuizen, en vaak ook de beschermde. Maar er hangt een heel groot kostenplaatje aan. Om dat dragelijk te maken, is het opsplitsen in appartementen een goed compromis. De buitenkant blijft bewaard, en het blijft betaalbaar.
Ik sta allessinds niet achter uw uitspraak dat het overal wordt gedaan. Ik woon in Destelbergen, en als ik een eengezinswoning zie omgebouwd worden tot appartement, dan is dit in het verstedelijkt gedeelte, en waar ook precedenten zijn in de straat (andere omgebouwde woningen, of andere gigantische appartementsblokken). Dat zijn ook de gronden zonder verkavelingsvoorschriften. Een gesplitste nieuwbouw treft men ook daar aan. Maar zoek ik verder, in recente wijken (ik woon in een wijk uit midden de jaren 90, daarnaast een wijk begin jaren 90, en dan iets verder een sociale verkaveling uit eind jaren 90) zie ik alles behalve appartement vorming. En er zijn nog hier en daar voorbeelden in Gent te vinden (de deelgemeentes).